Červená, stát. BMW chystá chytrý tempomat, který sám zastaví na semaforu

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 10:12
Z adaptivního tempomatu s funkcí asistenta pro jízdu v zácpách se stal užitečný pomocník i v městských kolonách. Auto s ním samo následuje vůz před sebou, posouvá se ve štrúdlu aut a po zastavení se i samo opět rozjede. Řidič musí jen držet volant. Má to jen jednu chybu: auto může takto samo projet na červenou. V BMW však pracují na nápravě.
Foto: BMW

Adaptivní tempomaty dnes využívají radary s dlouhým dosahem, které měří vzdálenost od vozu před vámi a dokážou od něj udržovat navolenou vzdálenost. Auto tedy jede stejnou rychlostí jako to před ním. Díky znalosti rychlostních limitů z kamerou přečtených dopravních značek, využitím dat z navigace nebo on-line informací zvládnou ty nejpokročilejší systémy dnes rovněž zpomalit dopředu před zatáčkami nebo rychlostními omezeními třeba před obcí. Světla jim ale dosud dělala problémy.

Nový systém od BMW sází rovněž na kamery, které snímají okolí, a také systém strojového učení. Auto díky tomu zvládne rozluštit světelné signály na semaforech, přizpůsobit jim dopředu svou rychlost a v případě potřeby zcela zastavit na červenou. Když opět padne zelená, je k opětovnému rozjetí podle webu BMWBlog nutné zmáčknout tlačítko na volantu nebo ťuknout do plynového pedálu.

Systém má fungovat až do rychlosti 80 km/h a nejsou k němu zapotřebí žádné senzory, které by v moderních bavorácích chyběly. Podle BMWBlogu by tedy vozy měly funkci dostat v rámci on-line aktualizací. Zatím ale není jasné kdy.

BMW není jedinou automobilkou, která si pohrává s čtením světelných signálů. Vybrané vozy Audi v Německu zvládnou dokonce komunikovat s chytrými semafory a řidiči ukážou, jak dlouho ještě bude stát na červené. Případně doporučí rychlost, jakou jet, aby řidič chytl na dalších světlech zelenou. Taková technologie snižuje spotřebu paliva, řidiči umožňuje plynulejší jízdu s menším množstvím brzdění. Vyžaduje ale také komunikaci světel s autem. V Evropě zatím funguje jen v německém Ingolstadtu, kde Audi sídlí.

Cesta k plné autonomii

Podobné technologie, a ta od BMW především, jsou dalším rozšířením systémů automatizované podpory řízení. Takové technologie pomáhají řidiči, ale nepřebírají odpovědnost za ovládání vozu. Šofér tedy vždy musí sledovat dění před sebou a mít ruce na volantu. Podle Society of Automotive Engineers (SAE) představují tyto pokročilé asistenční systémy úroveň dva na šestistupínkové (počítá se i úroveň 0) škále k plně autonomním vozidlům.

Dalším stupněm je úroveň tři. V jejím případě již je auto plně odpovědné za jízdu, ovšem za přesně definovaných podmínek. Jakmile jsou porušeny, musí řidič převzít řízení. Praktickým příkladem je systém samočinného popojíždění v koloně, aniž by se šofér musel věnovat řízení. Takový systém zatím na trhu není, byť ho Audi slibovalo u své vlajkové lodi A8, stále nemá řešení schválené k provozu.

Na úrovni tři pracují i Mercedes a BMW. Bavorská automobilka by ji chtěla nabídnout v roce 2021. Sériová verze konceptu iNext by měla zvládat samostatnou jízdu po dálnici rychlostí až 130 km/h, bude tedy dál než Audi, u nějž by slibovaný asistent jízdy v koloně měl sám bez zásahu řidiče zvládnout maximálně šedesátku.

Úrovni tři se říká také podmíněná autonomie a má slabé místo - chvíli, kdy musí šofér převzít řízení. Postup musí být přesně daný a musí řešit, co se stane, když to řidič neprovede. V případě Audi se počítalo s tím, že vůz zastaví na krajnici. Z tohoto důvodu ji některé firmy (jako například Ford) chtějí přeskočit a vůbec ji nenabízet.

BMW a s ním i další německé automobilky ale chtějí posloupnost jednotlivých úrovní k samořiditelným autům dodržet. Mnichovští první vozy na úrovni tři testovali v provozu na německé dálnici A9 již v roce 2011.

Další úrovně: čtyřka a pětka jsou zatím hudbou vzdálenější budoucnosti. Taková auta ale již nebudou potřebovat volant a pedály. Na čtyřce se auto bude řídit zcela samo za přesně daných podmínek na vymezeném území. Typicky se jedná o robotické taxi. Vůz na úrovni pět pak bude jezdit sám vždy a všude.

Od roku 2021 plánuje BMW zatím jen pilotní testovací provoz flotily iNextů na úrovni čtyři, podobné testy probíhají již dnes například v USA pod taktovkou sesterské společnosti Googlu, Waymo, a dalších.

Automobilky sází do velké míry i na testy na nejrůznějších polygonech. BMW plánuje výstavbu speciálního okruhu u západočeského Sokolova. Vývojáři to sem budou mít blízko z centra BMW pro autonomní řízení ve městě Unterschleißheim.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 6 hodinami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 7 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy