Evropské komisi řeknete, za kolik jezdíte
Od 1. ledna 2021 je pro všechna nová auta povinná emisní norma Euro 6d-ISC-FCM. Pro výrobce zpřísňuje množství vypouštěných oxidů dusíků při měření v běžném provozu. Zatímco dříve mohla auta překročit laboratorní limit 2,1krát, od ledna mají navíc povolenu jen nepřesnost měřicího zařízení, vypustit by teda měla jen 1,43násobek oficiálního limitu. Toto zpřísnění se dotkne nabídky motorů, například u Mazdy tak již po 1. lednu nekoupíte naftové verze většiny modelů.
Další novinkou v normě je povinné měření spotřeby pomocí tzv. On-Board Fuel Consumption Meter. Tato "krabička" bude zaznamenávat spotřebu benzinu, nafty nebo elektrické energie a anonymizovaná data z ní musí být přístupná Evropské komisi. Ta je následně může použít ke kontrole toho, jak se udávaná spotřeba liší od té reálné.
Dotknout se to může především hybridů do zásuvky, u nichž může dojít k přehodnocení toho, jak často v reálném provozu jezdí na elektřinu. V současné době se počítá s tím, že je uživatelé dobíjí pravidelně a spalovací motor přijde ke slovu jen výjimečně. To by se ve světle reálných hodnot spotřeby mohlo změnit, spotřeba a s ní i udávané emise CO2 u plug-in hybridů by se mohly zvednout.
Zatím však nadále není jasné, jak se data z OBFCM budu číst. Ekologické organizace by byly nejraději, kdyby se v zašifrované podobě odesílaly z aut Evropské komisi přímo pomocí internetového připojení, které je u osobních aut čím dál tím běžnější. Ve hře je také načítání hodnot při STK nebo pravidelných servisních prohlídkách.