Reportér Aktuálně.cz Radek Pecák procházel halami pařížského autosalonu a popisoval pro vás, co nachystaly automobilky pro první období po velké krizi
Rychlost 325 km/h, ale ta spotřeba!
Kolik jede Ferrari SA Asperta, jsme se dozvěděli už ráno: je to 325 kilometrů v hodině. Z nuly na stovku zrychlí za 3,35 vteřiny. Držte si klobouk, pokud ho máte. Teď k tomu na tiskové konferenci Ferrari prozradilo další údaje, například spotřebu. 17,5 litru na stovku. Asperta je výjimečný vůz - třeba v tom, že je sice novinkou od značky Ferrari tady v Paříži, ale přesto si ho už nikdo koupit nemůže. Vznikne v limitované sérii osmdesáti kusů, která už je předem rozebrána. Klienti kupovali dřív, než vůbec mohli auto spatřit. (Více o Aspertě ZDE)
Může být elektroauto hezké? Peugeot myslí, že ne
Koncept Peugeot BB1 je elektromobil. Měří na délku 2,5 metru a je určen pro čtyřčlennou posádku. Ale je poměrně ošklivý. Předek vypadá jako zadek a z boku je jakoby zmuchlaný
Citroen a "nářadí" pro mistra světa
Firma Citroen ve své expozici předvádí auto, které připravila pro mistra světa Sebastiana Loeba. Je to Citroen DS 3 RWC a má tu premiéru.
Design a 4896 km na litr benzinu
Jsou tady na pařížském autosalonu i vedlejší haly. V jedné z nich stojím a pozoruji výstavy, které tu uspořádali různí designéři. Máloco z těchto skic se pak stane skutečným autem, ale bez fantazie by to nešlo.
Také tady stojí jeden unikát a s fantazií má mnoho společného. No řekněte, nebyla by to fantazie, kdyby to platilo u vašeho auta? Stojí tu totiž vítězný studentský vůz ze soutěže Eko Shell Marathon. Na energii odpovídající jednomu litru benzinu ujel 4896 kilometrů.
Drobnost v kufru, která potěší
V kufru Saabu 95 jsou kolejničky pro vzpěru, která slouží k upevnění nákladu, do písmenu U a nikoliv jen na podélných stranách, jak je to obvyklé u konkurence.
Vrzající dveře značky Opel
Dveře Opelu Ampera, jehož interiér jsem si prohlížel, vydaly při zavírání nepěkný drnčivý zvuk. Snad to ve výrobě během roku a čtvrt, než se v České republice začne tohle auto prodávat, vylepší.
Kia bude mít nové velké auto
U stánku automobilky Kia jsem vyzvěděl pár informací, které sice nevisí na billboardech, ale můžete si na ně klidně vsadit. Příští rok představí nové Picanto, Rio a také velké auto sedan Optima.
Polo jede za 3,3 litru
Na stánku firmy Volkswagen je ve verzi bludmotion už i nový passat (o novém passatu píšu více tady v článku: Nový passat otevírá kufr i bezrukým). Nejúspornější je ovšem Polo bludmotion, jezdí za 3,3 litru na 100 km.
Pohled do útrob elektrické Octavie
Stojím právě u elektrické octávky. O ní už víte, že je to v historii Auto Škoda první vůz s čistě elektrickým pohonem. Octavia je zamčená, ale vyprosil jsem si klíčky, abych se podíval aspoň pod kapotu. Elektromotor tam opravdu je (informace o něm ZDE).
Podívejte se do fotogalerie: je v ní první škodovka na elektřinu
Pro připomenutí: dojezd na jedno nabití 140 kilometrů, výkon maximálně 85 kW, baterie umístěné částečně i v zavazadlovém prostoru, ale interiér nijak zvlášť prostorově omezený. Tahle oktávka je zatím koncept, první skutečné vozy spatří asfalt silnic v roce 2011. Ale to už je vlastně příští rok, čili brzy.
Vozítko pro -náctileté
Vozítko Aixam, které i u nás mohou řídit řidiči už od 15 let, se v Paříži představuje ve vylepšené verzi. Je to GTO se sedačkami sparco a karbonovými doplňky. Rodiče, klid: auto pořád jezdí maximálně 45 kilometrů za hodinu.
Nejmenší a nejdražší na autosalonu
Renault twizy je zatím nejmenší auto, které jsem tady v Paříži na autosalonu potkal. Měří 232 centimetrů na délku a dvoučlenná posádka v něm sedí za sebou. Kousek dál vidím Maybach 57. To je evropská premiéra, zatím nejdražší auto k prodeji - výstavní cena činí 544 650 eur. Vyberte si: vilu u moře, nebo tohoto krasavce na kolech?
Infiniti se prozrazuje
Infiniti nic nezastírá. Jeho auta jsou ve dvou nejhorších emisních třídách F a G. "Konstruktéři Infiniti hledají způsoby, jak vám nabídnout bezpečné automobily šetrné k životnímu prostředí," píše firma na své prezentaci. Není to málo, ptáme se, když vidíme konkurenci chlubící se zásadně jinými emisními čísly.
Jeep, žádná zmínka o emisích
U jeepů údaje o CO2 nejsou. Proč asi? (Psal jsem tady v blogu už brzy ráno, že v hale č. 1 je to samá cedule o emisích. Jednoznačně všichni vsadili na to, že se chlubí tím, jak málo jejich auta znečišťují ovzduší. Existují i výjimky). (Fotografie první škodovky, která jezdí výhradně na elektřinu, najdete TADY)
Souboj kol i krásek
Je to vždycky riskantní hodnotit, které automobilky přivezly na autosalon hezčí modelky. Ale zkusme to. Šéf VW sice úspěšně popíchnul svého konkurenta z Fiatu, když mu vzkázal, jak špatně si vede s Alfou Romeo (detaily níže v tomto blogu), ale pokud jde o modelky, na celé čáře vítězí italské značky. Zajímavé: řada z nich (modelek italských automobilek) mluví plynně česky. Jsou to totiž Češky.
Luxus bych nosit nechtěl
Jsem ve druhé části haly číslo 1. U Rolls-Royce vystavují piknikovou soupravu, nejspíš bude v ceně automobilu. Soupravička je vsazená do skříňky z masivního dřeva a je pro čtyři osoby. Pěkně těžká, nosit bych ji nechtěl.
VW útočí na Alfu Romeo
Šéf správní rady Volkswagenu Ferdinand Piëch řekl, že Alfa Romeo je značkou s velkým potenciálem zlepšení. Bere se to tady jako jasný útok na šéfa Fiatu Marchionneho. Italům totiž Alfa Romeo jde hůř, než by chtěli, prodali jen 102 tisíc aut (loni), zhruba třetinu toho, kolik si plánovali. "Jsme trpěliví a máme čas," odpověděl Piech na otázku, zda VW má o Alfu zájem.
Patriarcha Volkswagenu dává jasně najevo, že si počká, až Fiat vzdá snahy o resuscitaci výrobce sportovních a luxusnějších vozů, hodnotil jeho slova automobilový expert a můj kolega od agentury Reuters. Po dvojce VW-Škoda se tak nejspíš narodí další dvojička: Alfa Romeo-Seat.
Dveře peugeotu se zvonkohrou
Otevírám dveře Peugeotu 508 SW a slyším zvonkohru. Uvnitř vozu mne vítá jakási znělka, pěkný trik pro autosalon, to si každý zapamatuje. Peugeot oslavuje 200 let, taže jeho expozice ukazuje nejen automobily: jsou tu i šicí stroje, slavné mlýnky na kafe či koření, nářadí pro truhláře.
Všude samá ekologie
Je brzké ráno, mám za sebou akreditaci, vydávám se do haly číslo 1. V ní, stejně jako v dalších prostorách autosalonu, se návštěvníci objeví až v sobotu a v neděli, dnešek a zítřek je vyhrazen novinářům a expertům.
Všude kolem mne převládají nápisy s hodnotami emisí CO2. Vypadá to, že už nikoliv spotřeba, objem motoru nebo typové označení, ale to, jak moc velké množství škodlivin vypouští výfuk, je tím, co bude letos rozhodovat o úspěchu.
Večer předtím
Pro ty, kteří jste nesledovali můj první včerejší blog, tady je shrnutí: Auto Škoda představila první elektrovůz, je to koncept oktávky, která na jedno nabití ujede 140 kilometrů. Všechny potřebné detaily i fotografie naleznete ZDE.