Návštěvníci loňského autosalonu ve Frankfurtu museli být při pohledu na výstaviště nemile překvapeni. Místo kompletní nabídky nových automobilů se jim dostalo notně prořídlého seznamu vystavovatelů. Marně by v něm kdokoliv hledal například Mitsubishi, Nissan, Volvo nebo portfolio automobilek koncernu Fiat Chrysler.
Důvod neúčasti byl podobný. Vysoké náklady, případně žádná významnější novinka, kterou by automobilka zaujala návštěvníky. U Volva se pak jedná o dlouhodobou změnu strategie, kdy v Evropě vystavuje pouze na ženevském autosalonu.
Právě ten dlouhou dobu platil za téměř nedotknutelný. Zatímco v Detroitu, Paříži, Frankfurtu nebo Tokiu vystavovatelé ubývali, do Ženevy se sjeli pokaždé (téměř) všichni. Letos však tento předpoklad již neplatí. Z nejvýznamnějších značek bude chybět Opel, který se přitom loni na stejném místě prezentoval nejen novou Insignií, ale také malým SUV Crossland X.
"S ohledem na plánované aktivity pro rok 2018 a uvádění nových modelů v tomto roce se Opel rozhodl soustředit na organizování vlastních akcí," vysvětlil neúčast mluvčí českého zastoupení německé značky Martin Hejral. O participaci na dalších výstavách zatím Opel nerozhodl, podle Hejrala bude důležitá obchodní efektivita a komunikační smysl dané akce.
Svůj stánek letos nepostaví ani DS, prémiová odnož Citroënu. Podle mluvčí českého zastoupení DS Lenky Martinové zvažuje značka u každé akce parametry nákladů na straně jedné a přínosů na straně druhé. A protože bude výrobce v Ženevě chybět, lze si tedy domyslet, že účast na švýcarské výstavě nedávala vedení DS ekonomický smysl.
Vedle dvou výrobců koncernu PSA se na výstavišti Palexpo nepředstaví ani Infiniti, Cadillac a Chevrolet. Místo nich se pořadatelům povedlo nalákat několik menších výrobců či firem z oblasti automobilových technologií. Mezi nimi například automobilky Polestar, která se loni oddělila od Volva, a W Motors, která je známá sportovním modelem Lykan HyperSport, nebo britskou společnost Pal-V. Ta vyrábí létající automobily.
Někteří vystavovatelé pak rozšíří své stánky. Aston Martin tak převezme prostor dříve vyhrazený Opelu, ke zvětšení prezentační plochy se odhodlal i Jaguar Land Rover. Celkem se ve Švýcarsku ukáže na 106 tisících metrech čtverečních 180 vystavovatelů. To je stejný počet jako loni.
S odlivem automobilek se musí potýkat také detroitský autosalon. Letos tam chyběly například Mazda, Porsche nebo Jaguar Land Rover. Jestli se vrátí příští rok, není jisté, naopak téměř určitě bude chybět Mercedes, který přitom letos v Detroitu uspořádal pompézní světovou premiéru nové generace třídy G.
"Musíme zjistit, jestli akce jako ta v Detroitu souhlasí s naším kalendářem pro uvádění novinek a jestli neexistuje formát lépe vyhovující našim potřebám," řekl pro Automotive News nejmenovaný zdroj z Mercedesu. Ten rovněž dodal, že není pravděpodobné, že by se značka zúčastnila výstavy v příštím roce, nevylučuje ale návrat v roce 2020.
Prohlédněte si novinky z letošního detroitského autosalonu:
Jiný zdroj z vedení Daimleru ale vidí věci trochu jinak. "Autosalony byly navrženy proto, aby zákazníci mohli v průběhu jednoho dne porovnat ceny u jednotlivých výrobců. Taková strategie již není moderní," uvedl zdroj pro Automotive News. Vyvrátil také tvrzení, že se značka dalšího ročníku nezúčastní kvůli nedostatku novinek. "Vždy existuje nové auto čekající na představení," dodal.