O Dacie je v Česku ohromný zájem. V období od ledna do října letošního roku se podle statistiky Svazu dovozců automobilů prodalo 12 842 aut. Dacia tak zaujímá 5,65% podíl na trhu a předběhla také Ford, který je nyní čtvrtý.
Nejprodávanějším modelem je Duster, robustní SUV, které oslovuje klientelu především cenou. Začíná na částce 259 900 Kč s motorem 1.6 SCe a pohonem předních kol.
Čtyřkolka je sice dražší (vždy o 45 000 Kč), stále jde ale o nejlevnější SUV s pohonem 4×4 na českém trhu. Testovali jsme naftovou verzi 1.5 dCi/80 kW, která se prodávala do září letošního roku, kdy byla vzhledem k přísnějším emisním normám nahrazena motorem 1.5 Blue dCi s výkonem o 5 kW vyšším.
I "starší" verze je velmi schopná, a to jak v terénu, tak na silnici. Připravte se ale na to, že první stupeň v šestistupňovém manuálu je velmi krátký (s ohledem na lepší chování v terénu). Jsou situace, kdy je lepší se rozjíždět až na dvojku.
Zásadní informace o Dusteru jsou shrnuty ve videotestu výše. Nejdůležitější je, že jeho druhá generace má mnohem hezčí interiér, ve kterém se konečně objevují lepší materiály a také se použilo více materiálu k tlumení vibrací v kabině. Uvnitř Dusteru už není takový hluk od kol a motoru jako dříve. A teď má také lepší výbavu, konečně je tu automatická klimatizace nebo bezklíčový vstup se startováním, prvky, které konkurence dávno nabízí.
U předchozí generace bylo znát, že se šetří, kde může, aby byl Duster cenově co nejatraktivnější. Celkově jde tedy o drobná vylepšení, která ale v součtu znamenají jediné. SUV od Dacie není auto, které by potěšilo automobilového fajnšmekra, ale funguje naprosto bezproblémově a jde o skutečně univerzální vůz za rozumnou cenu.