Zprovoznění zatopených železnic může trvat měsíce

ČTK ČTK
6. 6. 2013 11:40
Stále je neprůjezdných pět úseků, technici již zpřesňují stomilionový odhad škod
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Česká železnice se pomalu začíná vzpamatovávat z povodní, hned to ale nebude.

Šanci na rychlé zprovoznění má ze zaplavených železničních tratí totiž pouze úsek z Luk pod Medníkem do Jílového u Prahy vedoucí dále na Čerčany. Výhledově by se mohl otevřít ještě před víkendem.

U ostatních zaplavených tratí budou opravy, a tedy i zprovoznění trvat týdny až měsíce. Celkem je ve čtvrtek kvůli povodním neprůjezdných pět železničních úseků.

"Zbývají už jen ty tratě, které jsou nějakým způsobem poškozené. Jsou buď podemleté, nebo jsou na nich sesuté svahy," uvedl po jednání krizového štábu Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která železnice v ČR spravuje.

S opadávající vodou technici začínají zpřesňovat původní stamilionový odhad škod. Těleso trati ale po opadnutí povodňové vody není stabilní, a výše škod tak bude záviset na tom, jestli násypy pod kolejemi zůstanou pevné, nebo začnou ujíždět.

Posun podloží ale stále hrozí i u zaplavených železnic, které se v předchozích dnech podařilo zprovoznit, varoval Patačinský s tím, že správce tyto trati pravidelně kontroluje.

Hrozí zřícení skalního bloku

Mnohem jednodušší situace je na trati Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany, kde v úseku Luka pod Medníkem hrozí zřícení skalního bloku na koleje. Uvolněné kusy skalního masivu budou traťoví dělníci během čtvrtek a pátku strhávat, a pokud se to podaří, měl by být provoz ještě během pátku obnoven.

Měsíce by naopak měla trvat oprava trati mezi Rynolticemi a Křížany na Liberecku, kde voda na zhruba šedesátimetrovém úseku odplavila násep a kolej zde podle mluvčího visí ve vzduchu. Situaci navíc komplikuje to, že se podloží trati stále pohybuje.

Zatopené Čechy z ptačí perspektivy, podívejte se:

Do týdne až čtrnácti dnů by se mohla otevřít trať mezi Kouřimí a Pečkami, kde je potřeba pouze dosypat chybějící těleso trati, které povodeň odplavila. Během týdne by mohla být opravená i podemletá trať mezi Úpořinami a Chotiměří na Teplicku.

Bude ale ještě záležet na výsledcích detailního geologického průzkumu, který kvůli podezření na možný posun tělesa SŽDC zadala. Pokud by se ale prokázaly nejčernější odhady ohledně posunu železničního spodku, musela by se závěra prodloužit na měsíce.

V posledním aktuálně neprůjezdném úseku mezi Mělníkem a Liběchovem na trati kopírující pravý břeh Labe směrem na Litoměřice a Ústí nad Labem byla ještě dopoledne trať zatopená, a rozsah škod tudíž nebylo možné odhadnout.

Po druhém břehu na trati mezi Ústím, Vraňany, Kralupy nad Vltavou a Prahou stále v několika úsecích nefunguje elektronické drážní zabezpečení a vlaky zde podle Ptačinského jezdí v omezeném provozním režimu a nabírají zpoždění.

Do víkendu by se podle SŽDC mělo podařit zprovoznit i trať mezi Moldavou a Osekem na Teplicku, kde je pouze víkendový provoz. Rušit kvůli povodňovým škodám spoje tak na této lokální trati nebude nejspíše potřeba, dodal Ptačinský.

 

Právě se děje

Další zprávy