Zpřísnění řidičáků pro motorkáře? Možná už letos

26. 7. 2008 23:00
Lidé by se k motocyklům dostali nejdříve v šestnácti
Každý osmý Čech, který zemře při dopravní nehodě, je motorkář
Každý osmý Čech, který zemře při dopravní nehodě, je motorkář | Foto: Policie ČR

Praha - Ztížení přístupu mladých lidí k silným motocyklům. To může být podle ministerstva dopravy i některých poslanců cesta, jak snížit počet tragických nehod, které motorkáři způsobují.

Ministerstvo musí podle směrnice Evropské unie během příštích dvou let upravit legislativu podle společných pravidel pro tato řidičská oprávnění. Motocyklisté by se tak například k nejsilnějším strojům dostali až ve dvaceti letech.

"Myslím, že to je cesta. U některých věkových kategorií je ta nebezpečnost opravdu vysoká. Hlavní problém ale je, že se nyní snadno dostávají rovnou k silnějším kubaturám," řekl Aktuálně.cz poslanec ODS a spoluautor plánované novely silničního zákona David Šeich.

Ministerstvo chce úpravy až příští rok

Spolu s některými kolegy ze sněmovny uvažuje o tom, že se změnu podmínek pro řidičská oprávnění u motocyklistů pokusí do novely zapracovat už letos na podzim.

Ministerstvo dopravy, s jehož experty Šeich na novele spolupracuje, ale s těmito změnami počítá až na příští rok. "Vzhledem k tomu, že na tyto legislativní úpravy máme čas až do roku 2010, nejsou v legislativním plánu na tento rok," vysvětlil mluvčí Karel Hanzelka.

Evropská unie vydala směrnici už loni v lednu a reaguje tak na alarmující počty lidí, kteří na motorkách umírají. V Česku je pak toto riziko jedno z nejvyšších v unii - každý osmý člověk, který tu zemře při dopravní nehodě, je řidič motocyklu.

Silné motorky od dvaceti a s praxí

V praxi by zavedení směrnice znamenalo rozšíření kategorií řidičských oprávnění pro motocyklisty ze tří na čtyři.

Skupinu AN, do níž patří mopedy a motorky do obsahu 50 kubických centimetrů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h, by už nesměli získat patnáctiletí - hranice by se posunula o rok. Kategorie A1 by zůstala beze změn: limit 125 kubíků a minimální věk 16 let.

Nově by ale novela zavedla skupinu A2 pro motorky s výkonem do 35 kW, na jejíž získání musí žadatel dosáhnout plnoletosti.

Na silnější stroje, spadající do kategorie A, už mu pak musí být minimálně dvacet a úřady od něj budou požadovat alespoň dvouletou praxi ve skupině A2. Tento požadavek bude řidiči odpuštěn v případě, že o řidičský průkaz zažádá ve 24 letech.

Dnes může získat řidičák na vyšší kubaturu každý, komu je alespoň 21 let.

Ministerstvo počítá s tím, že motocyklista už bude ve 24 letech zodpovědnější a pro své okolí na výkonnější motorce méně nebezpečný.

Expert: Zabíjejí se i starší

Ne všichni s tím ale souhlasí. "Na motorkách se zabíjejí i starší řidiči," namítá dopravní expert Stanislav Huml. Podle něj posuny věkové hranice pohnou s nehodovými statistikami jen velmi nepatrně. .

Foto: Tomáš Adamec

Skutečně účinné komplexní řešení, jak zabránit nárůstu tragédií, podle Humla neexistuje. "Snad jen motorky úplně zakázat," říká v nadsázce. "V současném provozu, kdy nejsou jednotlivé druhy dopravy separované, bude jízda na motorce pořád velmi nebezpečná."

Spolu s poslancem Šeichem se ale shodují, že určitým nástrojem mohou být lokální dopravně bezpečnostní akce zaměřené přímo na motorkáře.

Huml pak také chválí záměr policejního prezídia nakoupit strážcům zákona silné motocykly. "Často se stane to, že motorkář policistovi namísto zastavení při kontrole jen zamává a jede dál."

 

Právě se děje

Další zprávy