Zpoždění jen minuta a půl. Ohlašovací povinnost provoz nebrzdí, tvrdí Správa železnic

ČTK ČTK
18. 8. 2020 17:19
Zavedení ohlašovací povinnosti a dalších opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu způsobilo desítky zpoždění s průměrem okolo 1,5 minuty. Na těchto tratích jezdí téměř 2000 vlaků denně. Správa železnic to v úterý uvedla v tiskové zprávě. Správa opatření zavedla v reakci na červencovou tragickou nehodu na Karlovarsku.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Archiv Českých drah

"Statistiky z víkendu i prvního pracovního dne týdnu ukazují, že opatření, která jsme zavedli od 15. srpna, nezpůsobují zpoždění vlaků a neohrožují stabilitu jízdního řádu," uvedl generální ředitel správy Jiří Svoboda.

V sobotu organizace evidovala kvůli ohlašovací povinnosti 55 zpoždění s průměrem 1,5 minuty na jeden vlak, v neděli 48 zpoždění s průměrem na jeden vlak dvě minuty a v pondělí 41 zpoždění s průměrem 1,5 minuty na jeden vlak.

Od 15. srpna začala na tratích s označením D3, tedy se zjednodušeným řízením provozu, platit ohlašovací povinnost pro všechny vlaky. Další opatření zavedla mimo jiné zákaz vyjet ze stanice dříve, než stanovuje jízdní řád.

Strojvedoucí musí po zavedení ohlašovací povinnosti hlásit vždy jízdu ve všech dopravnách. Jsou to zpravidla stanice bez řídicího dispečera, kde se kříží vlaky, nebo kde hrozí dostižení vlaku spojem ze stejného směru. Strojvedoucí mohou vyjet až po obdržení souhlasu od dispečera. Dosud tato povinnost platila jen v místech, kde to bylo nezbytné pro řízení dopravy, ostatní místa vlaky projížděly bez ohlášení. Nová opatření tak ovlivnila zejména práci strojvedoucích a dispečerů.

Správa železnic zavedením nových opatření reagovala na červencovou nehodu u Perninku na Karlovarsku, kde se čelně srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé, dalších 24 bylo zraněno. Příčiny nehody se stále vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o chybu strojvedoucího jednoho ze spojů, který nepočkal ve stanici na protijedoucí vlak. Po nehodě stav tratí D3 kritizovali strojvedoucí, podle nichž nejsou tyto úseky dostatečně zabezpečeny a příliš se spoléhá jen na lidský faktor.

Video: Srážka vlaků? Selhání strojvůdce nemá co napravit, není tam kontrola, říká Vondrovic

Došlo pravděpodobně k selhání lidského činitele, ta trať nemá žádné technické zabezpečení, říká ke srážce dvou vlaků prezident Federace strojvůdců ČR. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy