Praha - V Praze, na Vysočině i na mnoha dalších místech země ve čtvrtek dostali lidé do schránek čtyřstránkový materiál s fotkou prezidenta a nápisem Ještě jeden životní příběh Miloše Zemana. Do většiny dalších poštovních schránek v celé zemi by měl dorazit v pátek.
Prospekt, ve kterém si voliči mohou připomenout klíčové okamžiky politikova života, nechal vyrobit a rozeslat teplický podnikatel Jaroslav Třešňák se Zemanovým posvěcením.
"Pan prezident je samozřejmě o věci informován. Každý občan ČR má právo podpořit různými formami jakéhokoliv prezidentského kandidáta. Někdo posílá kandidátům statisíce korun, jiný vydá třeba informační materiál. Pan prezident kampaň nepovede, nebude ale občanům zakazovat vyslovovat aktivně podporu," uvedl tiskový mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.
Jenže podle člena vedení Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí Jana Outlého současná letáková kampaň definitivně potvrzuje to, o čem se hovoří již delší čas. Současný prezident i přes opakovaná ujištění o opaku vede regulérní kampaň za své zvolení, stejně jako řada dalších kandidátů.
"Samozřejmě že je to řádná volební kampaň. Prezident sice tvrdí, že nedělá propagaci, to ale my rozporujeme. Jsou tu ony návštěvy krajů, nyní navíc letáky, které už dostali do schránek i někteří lidé z našeho úřadu. Není tak o čem debatovat," řekl Outlý.
Prezident také podle Outlého v souladu se zákonem na začátku září registroval účet své volební kampaně i stránku s informacemi o jejím financování. "Lze tak říci, že vede kampaň i v právním slova smyslu," poznamenal Outlý. Ovčáček navíc na otázku, zda náklady na letákovou kampaň Zeman odečte od čtyřicetimilionového limitu pro první kolo, odpověděl jednoznačně. "Samozřejmě bude dodržen zákon," napsal mluvčí.
Bez odpovědi však nechal prezidentův mluvčí otázku, zda prezident přece jen nepřehodnotil své rozhodnutí nevést žádnou předvolební agitaci. Stejně opominul dotaz na počet letáků a související náklady. Podle dobře informovaného zdroje, který si nepřál být jmenován, přitom na Hradě kampaň chystali už vloni. Vznikaly například fotografie pro propagační materiály. "Kampaň se na Hradě připravovala už v roce 2016. Vozili odtud plná auta fotografií," řekl zdroj, jehož identitu redakce zná.
Na zaslané dotazy ohledně letáků nereagovala mluvčí sdružení Zeman znovu 2018 Barbora Filípková ani developer Třešňák, vlastník společnosti JTH Group. "Osobní aktivity nekomentujeme, pokud budete mít dotazy ohledně pracovních aktivit, rádi je zodpovíme," napsala pouze Helena Plešmídová Antálková z Třešňákovy JTH Group.
Podle dobře informovaného zdroje z blízkosti Hradu byl Třešňák jedním ze sponzorů prezidentových reprezentačních plesů a do Zemanovy blízkosti jej přivedl zájem o rozsáhlou investici na východě Ruska.
Letáky roznáší ve čtvrtek a pátek Česká pošta, rozsah zakázky však odmítá komentovat. Není však obtížné spočítat, že obeslání všech českých domácností znamená výrobu zhruba tří milionů letáků.
Cena vytištění se liší podle kvality použitého papíru, tedy mezi 15 a 25 haléři za kus, a pohybuje se kolem 600 tisíc. Na podobnou cenu by podle ceníku České pošty mohla přijít i donáška. Současný prezident tak z finančního limitu kampaně pro první kolo ukrojil zhruba první milion.
Politické letáky přitom mohou dostat i lidé, kteří mají na poštovní schránce samolepku, že si nepřejí vhazování reklamy. Zákaz se totiž podle zákona týká jen "podpory podnikatelské činnosti", na politické kampaně se tedy nevztahuje.
"Volební letáky nejsou z hlediska zákona reklamou, takže se na ně nevztahuje zákaz nevyžádané reklamy. Lze je tedy vhazovat do schránek i za situace, kdy adresáti odmítají reklamu a na schránce či jinak to uvádějí," potvrzuje advokát Filip Winter.