Praha – Ten pohled je působivý nejen pro fanoušky železnice. Koleje, pražce a výhybky ubíhají daleko rychleji, než by divák, například při rychlosti 60 kilometrů za hodinu, čekal. Dojem umocňuje charakteristické klapání spojnic kolejí a skřípění celé soupravy. Slyšet je motor, vítr, ale třeba i zakašlání strojvůdce.
Z vlaku je nejhezčí pohled na svět, hlásá záhlaví webu, který kamerové záznamy jízd na devíti českých železničních tratích nabízí. O tom by šlo polemizovat, za vyzkoušení ale taková virtuální jízda stojí. Od loňského května, kdy České dráhy ojedinělý projekt Pohledzvlaku.cz spustily, už sledovalo ubíhající českou krajinu z nezvyklého úhlu skoro 400 tisíc lidí.
"Za celkovou dobu měření máme registrováno 351 220 tisíc unikátních návštěv. A to bez jakéhokoli inzerování formou sponzorovaných postů," uvedl na konci ledna vedoucí projektu Václav Rubeš. Kamery lokomotiv osobních a nákladních vlaků, ale i Pendolina, nabízejí pohled nejen z kabiny strojvedoucího ven, tedy přímo na trať přes čelní sklo, ale i další tři. Návštěvníci webu mohou volit i pohled z boku na práci strojvedoucího, další umožňuje kamera umístěná z boku na podvozku lokomotivy a čtvrtá je na posledním voze soupravy.
Nejoblíbenější je ale mezi lidmi přirozeně výhled, který má strojvedoucí. Nejsledovanější tratí je ta mezi Zábřehem na Moravě a Jeseníkem. "Je zachycená na lokomotivě řady 750.7, kde registrujeme k dnešnímu dni přes 80 000 zhlédnutí," uvedl Rubeš.
Velmi divácky úspěšná je i trasa z Prahy do Děčína. "Tady je více než 70 000 unikátních návštěv. Atraktivní je také trať Františkovy Lázně – Plzeň projížděná jednotkou Pendolino, která má více než 50 000 zhlédnutí," doplnil vedoucí projektu. Poslední zveřejněná videa pořízená z nákladního vlaku na trati Ústí nad Labem západ – Nymburk hlavní nádraží zhlédlo za necelé tři týdny více než 15 tisíc lidí.
České dráhy lze pochválit za naučný přesah, který celý projekt má. Lidé jen nesledují trať, ale mohou se vydat na virtuální prohlídku vozidel, v každém okamžiku navíc díky mapě vědí, ve kterém bodě trasy se nacházejí. Stejně mohou pozorovat na vedlejší liště jednotlivá návěstí a jejich pokyny, traťové značky železničních vozidel i zaznamenanou rychlost.
Informace dostávají i o nádražích, která míjejí, získají i technická a historická data o trati. "Z Jeseníku (resp. Głuchołaz) do Lipové-Lázní vozí cestující vlaky od 26. února 1888 a mezi Lipovou a Hanušovicemi se svezli prvním oficiálním vlakem začátkem října téhož roku," píše se na webu například při průjezdu tratí Zábřeh na Moravě – Jeseník.
Ve zdokonalování webu chce jeho správce dál pokračovat. "I nadále budeme přinášet příznivcům sofistikovanou formou další zajímavé tratě v ČR včetně dalších vozidel. Pro letošní rok máme v plánu i nostalgickou jízdu s parní lokomotivou a další zajímavosti z tratí v České republice a jejich okolí,“ dodal Rubeš.