Vilémov (Havlíčkobrodsko) - Ze sutin mostu, který se ve čtvrtek odpoledne zřítil ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, vyprostili záchranáři v noci na pátek postupně těla čtyř mrtvých dělníků. V sutinách by už neměl být žádný člověk, řekla mluvčí policie Dana Čírtková.
V době neštěstí bylo pod mostem šest dělníků, všichni pracovali pro stavební firmu Bögl & Krýsl. Jednoho muže lehce zranil úlomek, dalšího částečně zavaleného muže se podařilo vyprostit po čtyřech hodinách, měl těžká poranění. Mezi mrtvými jsou podle policie tři Češi a jeden Slovák.
Po vyproštění posledního těla terén propátrávali záchranáři se psy. Práce byly přerušeny od 03:30 do 08:00. Na stavbě podle Čírtkové pracovali tři Češi a tři Slováci. Dva Slováci přežili. Lehce zraněn byl pětapadesátiletý muž a vážně zraněnému je 47 let.
Mrtví neměli šanci
Vážně zraněný Slovák je v hradecké fakultní nemocnici, kde jej lékaři udržují v umělém spánku. "Jeho stav je stabilizovaný, je napojen na umělou plicní ventilaci, utrpěl poranění pánve," řekl náměstek pro lékařskou péči hradecké nemocnice Zdeněk Tušl.
Další vývoj záleží na tom, jak se tělo vyrovná s následky tzv. crush syndromu. Vzniká dlouhodobým stlačením nebo masivním zhmožděním měkkých tkání. Z poškozených tkání se pak do oběhu uvolňují látky, které mohou zraněného vážně ohrozit.
"Mrtví byli uvězněni pod těžkými kameny, které je zatlačily do bahna. Lidé v podstatě neměli šanci na přežití, utrpěli devastující zranění," řekli hasiči. Policisté zajistili stavební dokumentaci a další písemnosti ke stavbě a vyrozumívají rodiny dělníků. Neštěstí zatím nemá žádnou právní kvalifikaci, protože je vyšetřování na začátku, řekla Čírtková. Prověřuje se, zda nebyl spáchán trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti.
Není jasné, zda někdo pochybil
Policie odpoledne po skončení všech nutných prací předá místo stavebnímu konsorciu M - silnice a Strabag. Stavbaři si zajistí ohrazení a zabezpečení stavby. Je na nich, jakým způsobem, uvedla policejní mluvčí.
Zřícený most opravuje jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl, která figuruje i v případech tragických zřícení mostů ve Studénce a na východě Slovenska. Firma se ale distancuje od odtěžování zásypu mostu ve Vilémově, což mohlo být podle statiků příčinou neštěstí. Firma M - Silnice se společností Strabag zastřešuje opravy celé silnice.
Most se rozlomil na dva velké bloky. "Když se prolomí taková klenba, tak se to může stát jedině tehdy, když jí takzvaně ujedou nohy, to znamená ty konce, kde se přenáší velká vodorovná reakce," řekl České televizi soudní znalec v oboru statiky a ocelových konstrukcí Milan Vašek. Poukázal na to, že dělníci pod mostem odtěžovali svrchní vrstvu. O tom, že na jedné straně mostu byla hodně odbagrovaná zemina, mluvili také někteří místní lidé.
Záchranáři hrabali rukama
Podle místostarostky Vilémova Lenky Homolkové přistával ve čtvrtek vrtulník převážející raněné na obecním fotbalovém hřišti. Záchranářům sloužily jako zázemí kabiny. "K mostu se záchranáři dostávali přes soukromý pozemek, který vzhledem k počtu pohybujících se lidí a techniky vzal trochu za své. Případnou náhradu jsme zatím neřešili, ale nějakou formu kompenzace určitě najdeme," řekla Homolková.
Od pátečního rána hasiči těžkou technikou odstraňují z koryta řeky balvany a suť, aby policie mohla řádně ohledat místo. "Zejména jde o to, aby kriminalisté ohledali mostní pilíře, které se ohledat nemohly v té fázi, když se provádělo vyprošťování těl," uvedla Čírtková.
Subdodavatel figuroval i ve Studénce
Neštěstí se stalo na silnici II/345, která je kvůli opravám uzavřena pro dopravu. Policie se o pádu mostu dozvěděla z volání na tísňovou linku ve čtvrtek odpoledne. Na místě zasahovalo kolem 70 hasičů, policisté a záchranáři.
Pražští hasiči na místo vyslali Vyhledávací a záchranný odřad do obydlených oblastí USAR, který má speciální techniku na vyhledávání lidí v sutinách. Stav mostu nejdříve neumožňoval nasadit těžkou techniku, záchranáři v prvních hodinách používali jen ruce a drobné nářadí.
Oprava mostu byla součástí velké krajské investice za 160 milionů korun do modernizace silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Práce začaly v létě, zahrnují celkem tři mosty. Podle kraje byl technický stav kamenného mostu z roku 1926 relativně dobrý. Při poslední kontrole loni v listopadu byl hodnocen stupněm 4 až 5 na sedmistupňové škále, kde 7 je nejhorším stavem.