Praha - Soud v pátek odročil na únor projednání žaloby týkající se projektu opencard. Firma eMoneyServices (EMS), vlastník práv na kartu, se domáhá 25 milionů korun od pražského dopravního podniku (DPP).
Firma v žalobě upozorňuje na to, že podnik od léta 2011 užívá čipové karty bez příslušného licenčního oprávnění. Soudce na příští termín předvolá řadu svědků a projedná další důkazy. Sporem se zabývá obchodní úsek Městského soudu v Praze.
Soudce řešil s účastníky sporu hlavně organizační záležitosti týkající se dalšího jednání 24. února. Firma žádá předvolat řadu svědků, budou se projednávat také listinné důkazy.
Soudce rovněž vyzval advokáty, aby se stále snažili uzavřít smír. EMS podal žalobu také na magistrát. Praha nemá s EMS smlouvu na podporu systému opencard a neplatí za licence. Firma proto podala žaloby na oba úřady. Spory se táhnou už řadu měsíců.
Bezdůvodné obohacení
Žalobou se EMS domáhá vydání bezdůvodného obohacení. Podle ní dopravní podnik ke konci loňského března neoprávněně užíval příslušný software u 250.999 čipových karet. Firma uvádí, že majetková práva k softwaru opencard získala k 1. lednu 2013 od společnosti Haguess.
Připomněla, že dopravní podnik užívá software "nainstalovaný na serverech, pracovních stanicích a nahraný na elektronických čipových kartách opencard" a dále využívá aplikační software v terminálech a čtečkách karet.
Rozsah licence prý DPP vyčerpal v srpnu 2011, ale přesto v užívání karet pokračuje. "Žalobce (EMS) opakovaně vyzýval žalovaného (DPP) ... k dokoupení potřebných licencí," uvedla v dokumentu firma.
Vedle částky 25 milionů korun bude samostatně nebo pozdějším rozšířením žaloby firma žádat i úroky z prodlení.
Dřívější audit ukázal, že karta opencard, která stála přes 1,74 miliardy, je pro město nevýhodná a předražená. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) několikrát řekla, že město už vlastníkovi nezaplatí ani korunu.
Elektronická karta opencard, která pochází z éry exprimátora Pavla Béma (ODS), měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží jen především jako průkaz s předplatným pro MHD. Jako tramvajenku ji využívá zhruba 1,2 milionu lidí.