Trvalý zákaz předjíždění pro kamiony se tak od Nového roku rozšíří o 116 kilometrů. Dosud byly zákazové značky na části dálnice D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v tunelech Prackovice, Radejčín, Libouchec a Panenská na dálnici D8 a v klimkovickém tunelu na D1.
Nově bude zákaz platit na dalších 11 úsecích. Na D1 v okolí Brna, na D5 mezi Prahou a Berounem, na D8 mezi Prahou a Úžicemi a na D11 mezi Prahou a Jirny. Zákaz bude platit v obou směrech, ale začátek a konec úseků se zákazem nebude vždy shodný.
Kde bude nově platit zákaz předjíždění pro nákladní vozy
- D1 v okolí Brna (179,0-203,9 km a 205,5-210,3 km vpravo; 210,5-185,85 km vlevo)
- D5 mezi Prahou a Berounem (0,0-11,5 a 14,8-22,5 km vpravo; 14,8-9,0 km a 6,0-0,0 km vlevo)
- D8 mezi Prahou a Úžicemi (0,0-9,0 km vpravo; 6,0-0,0 km vlevo)
- D11 mezi Prahou a Jirny (0,0-8,0 km vpravo a 8,0-0,0 km vlevo)
Vedle těchto trvalých zákazů platí už od 1. prosince dočasný zákaz předjíždění pro kamiony na dalších 54 kilometrech D1 na Vysočině. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od trvalého zákazu se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. Dočasný zákaz se může uplatňovat pouze do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.
Dopravci proti vybírání kritických úseků, kde budou zavedeny zákazy, nejsou. "Je to samozřejmě lepší nápad než jakékoliv paušální zákazy," řekl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Zároveň však podotkl, že by v dnešní době bylo vhodnější uvažovat o přechodných zákazech, které nyní fungují na Vysočině. Dopravci také doufají, že ministerstvo časem fungování zákazů vyhodnotí a případně příjme vhodná opatření.
Poslanci jednají i o plošném zákazu
Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor Sněmovny v minulém týdnu tento zákaz ovšem ke schválení nedoporučil. Podle většiny poslanců ve výboru stačí dosavadní možnosti zákazu, se kterými počítá aktuální podoba zákona.
Zákaz je nyní možné stanovit lokálně dopravními značkami. Právě tuto možnost nyní ministerstvo využilo při rozšíření zákazu předjíždění. Úseky ministerstvo vybralo ve spolupráci s policií. Vedle toho ministerstvo řeší také případný zákaz vjezdu kamionů na některé silnice nižších tříd, což by mělo zamezit objíždění úseků, které budou od příštího roku patřit do mýtného systému.
Ani tento návrh však výbor nepodpořil. Zda bude ministerstvo i tuto problematiku řešit prostřednictvím zákazových dopravních značek zatím není zřejmé.
O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluví od konce loňského roku po kolapsu na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.