Začalo odstraňování vagonů po nehodě u Mariánských Lázní, škoda je téměř 30 milionů

ČTK ČTK
Aktualizováno 29. 7. 2019 16:48
Speciální stroje začaly v pondělí ráno u Mariánských Lázní odstraňovat nákladní vlak, který zde v neděli vykolejil. Některé vagony, jež zůstaly na náspu, už stroje vyzvedly na koleje a bylo možné je po nich odvézt. Na náspu a na stráni zůstávají vagony, jež bude muset odstranit těžká technika. Škoda byla zatím vyčíslena na 29 milionů korun. Trať, po které jezdí i dálkové vlaky, zůstává uzavřená a vlakovou dopravu nahradily v uzavřeném úseku autobusy. Na webu drah je konec uzavírky zatím stanoven na pátek 2. srpna.
Video: HZS Karlovarský kraj

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda v neděli uvedl, že strojvedoucí v místě zřejmě trojnásobně překročil povolenou rychlost. Ta byla na trati kvůli vedlejší stavbě omezena na 30 kilometrů za hodinu, řekla v pondělí na místě mluvčí správy Radka Pistoriusová. Na omezení rychlosti upozorňují i návěstidla.

Trať z Mariánských Lázní na Plzeň nyní protíná stavbu obchvatu Mariánských Lázní a v místě nehody vede po provizorním náspu. Proto tu byla rychlost omezená.

Policie už zahájila úkony trestního řízení kvůli podezření na obecné ohrožení z nedbalosti, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Trestní sazba se v případě prokázání viny odvíjí od definitivně stanovené výše škody.

Hasiči upřesnili, že vlak převážel vápenec. Podle mluvčího krajských hasičů Martina Kasala likvidaci následků havárie převzali drážní hasiči a drážní inspekce. Ještě v pondělí má vyprošťovací železniční tank poškozené vagony odstranit z kolejí, aby mohly začít opravy trati. Na kolejích a svahu zůstává 11 vagonů. Z části z nich se vápenec vysypal. Jeden naložený vagon podle Kasala váží okolo 50 tun.

"Termín otevření trati je v řádu dnů. Dnes (v pondělí, pozn. red.) jsme dostali svolení k zahájení odklízecích prací. Škoda na železniční infrastruktuře je devět milionů korun, je poškozeno 200 metrů kolejí a 300 metrů trakčního vedení. Škoda dopravce je 20 milionů korun," sdělila mluvčí Pistoriusová.

Možnost pochybení strojvůdce připustil i Zdeněk Škvařil, provozní ředitel ČD Cargo, která přepravu zajišťovala. "Vyšetřování mimořádných událostí za nás dělá generální inspekce, která veškeré podklady, protokoly se zaměstnanci a dokumentaci. Zatím opravdu všechno směřuje k tomu, že strojvedoucí nesprávně nebo nedostatečně nastudoval příslušnou dokumentaci a nepřizpůsobil jízdu. Ale ukáže se v závěru šetření," řekl Škvařil.

Podle Pistoriusové jsou už vagony, které zůstaly na kolejích, stažené do Chodové Plané. Ještě před odstraněním vagonů z trati a svahu v pondělí hasiči a další vyrovnávali terén náspem a část vápence z méně poškozených vagonů přečerpávali do automobilové cisterny. Pracovníci SŽDC také už začali na neporušeném úseku trati opravovat trakční vedení.

Při nehodě, která se stala v neděli okolo 16:30, nebyl nikdo zraněn.

Vykolejené vagony natočené dronem: 

Záběr z dronu na nehodu nákladního vlaku | Video: HZS Karlovarského kraje
 

Právě se děje

Další zprávy