Praha - Ze špičkové armádní jednotky, která létá se stíhačkami Gripen, odcházejí piloti. Prvním, kdo odchází na vlastní žádost do civilu, je dokonce velitel letky a jeden z nejlepších českých pilotů Michael Borůvka.
Podle Hospodářských novin, které tuto informaci přinesly jako první, hodlají odejít i další. Mezi dvacítkou letců panuje podle deníku nejistota z budoucnosti a nespokojenost s platem. Průměrně si armádní pilot vydělá 35 tisíc korun, u civilních aerolinií je to i třikrát tolik.
Každý rok odchází několik procent pilotů
Podle vedení ministerstva obrany nejde o žádnou tragédii, která by například vedla k nižší bojeschopnosti vojska.
"Je to přirozená fluktuace," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek, podle něhož každý rok odchází z armády tři až pět procent všech pilotů, tedy nejen z gripenů.
"Armáda velmi pravděpodobně nikdy nebude mít platy na úrovni civilních aerolinií," tvrdí Čírtek, podle něhož je podobná situace i v jiných armádách NATO. Mluvčí uvedl, že armáda může nabídnout na rozdíl od civilních strojů létání na nejmodernějších stíhačkách.
"Udržet piloty není nutně jen v tom, aby měli stejné peníze. Motivací je tento stroj, je to vrchol pilotního umění," konstatoval Čírtek. Dodal, že odchod k civilnímu letectví bývá logickým krokem některých armádních pilotů.
Výcvik pilotů vyjde na miliony, zájemců je dost
Výcvik armádních letců přitom stojí státní pokladnu miliony korun. Podle Čírtka to ovšem nejsou vyhozené peníze, i když někteří letci později od armády odejdou.
Když studenti nastupují do letecké škody na univerzitě obrany, podepisují závazek, že vrátí peníze, které jim armáda vyplácí, pokud odejdou do civilu dříve, než vyprší jejich vojenská smlouva.
Podle Čírtka se otevírá studijní obor pilot vždy podle aktuální situace u vojenských jednotek."Je to přizpůsobeno našim požadavkům," vysvětlil Čírtek. Dodal, že zájemců se hlásí hodně. "Pořád je z čeho vybírat," dodal mluvčí.