reklama
 
 

Vyšší trest za černou jízdu povzbudí byznys vymahačů

22. 11. 2013 6:00
Vymahačské firmy vydělají na pokutách černých pasažérů až sedmkrát více než dopravci.

Praha - S výrazným zvýšením pokut pro černé pasažéry vrátila města a jejich dopravní podniky slušné výdělky vymahačskému byznysu. Podrobný pohled do jeho čísel ukazuje, že si advokáti a firmy specializované na pohledávky mohou nově přijít až na sedmkrát více než samotné dopravní podniky.

Pokuty zvýšila šestice měst - Brno, Jihlava, Ostrava, Olomouc, Karlovy Vary a České Budějovice. Černí pasažéři tu zaplatí až 1500 korun. Další dvě města - Praha a Plzeň - ohlásila stejný krok na začátek příštího roku.

Cestující bez jízdenky nyní bude odhalená černá jízda stát sice o 500 korun víc, do kasy dopravních podniků ale z této částky dorazí jen část z těchto peněz. Některé podniky totiž pohledávky za nezaplacené pokuty přeprodávají, jenže kvůli obtížné vymahatelnosti hluboko pod cenou.

Odměny a výdělky vymahačů zkrotil letos na jaře Ústavní soud. Ještě loni totiž vykupovaly tyto firmy pohledávky od dopravních podniků za plnou cenu - nebo dokonce dráž - a svůj zisk dostaly z neplatících černých pasažérů. Od nich často inkasovaly až pětinásobek původní pokuty. Ústavní soudci to označili za amorální a odměnu pro "vymahače" omezili nejvýše na částku odpovídající výši pokuty. Pro firmy tak přestalo být vymáhání výnosné, ceny a celý byznys šel dolů. Teď po zdražení pokut se ale dobré časy zase vracejí.

Například pražský, českobudějovický a jihlavský dopravní podnik v současnosti prodávají pohledávky za čtvrtinu jejich nominální hodnoty. Z pokuty ve výši 1500 tak při prodeji vymahačům získají 375 korun. To je pouze o 125 korun více než před letošním zvýšením pokut.

Zato vymahačská firma si oproti původnímu stavu může na jedné pokutě polepšit až o 875 korun. Pokud vymůže pokutu ve výši 1500 (za kterou dopravnímu podniku zaplatila 375 korun), smí si v souladu s rozhodnutím Ústavního soudu připočítat poplatky až ve výši dalších 1500.

Soudy sice o výši náhrad rozhodují individuálně, jak ale deníku Aktuálně.cz sdělilo několik pražských soudů, většina se jich řídí letošním nálezem Ústavního soudu. Podle něj by odměny advokátů za takzvané formulářové žaloby měly dosahovat nejvýše zmíněnou cenu pokuty.

Podle pražského dopravního podniku se vymahatelnost jejich pohledávek pohybuje kolem 60 %.

Plaťte včas, vzkazují dopravci

Nejde přitom o malý obchod. Například pražský dopravní podnik tají, kolik pohledávek odprodal v posledních měsících. Ještě v roce 2011 však šlo o téměř 30 tisíc pohledávek, rok předtím dokonce více než 41 tisíc. Jihlava předloni postoupila kolem 2,5 tisíce pokut.

Zvýšení pokut dopravním podnikům umožnila novela zákona o silniční dopravě a o drahách. Podniky zvýšily postih pro cestující, kteří se zaplacení vyhýbají delší dobu.

Pokuty pro černé pasažéry, kteří zaplatí na místě nebo do několika dní, zůstaly většinou stejné či se dokonce snižovaly.  Dopravní podniky tak chtějí motivovat hříšníky, aby dluh uhradili včas. Tyto pokuty totiž zůstávají celé v kase dopravních podniků.

Zdražení pokut se nelíbí kritikům poměrů, které v Česku vládnou v oblasti vymáhání a exekucí. "Je to předražené. Kdyby z toho alespoň platili vlastní právní oddělení, ale oni si najímají externí firmy," nesouhlasí například Daniel Hůle z Člověka v tísni.

Dopravní podniky se brání tím, že i taková dohoda je pro ně výhodnější než pohledávky vymáhat ve vlastní režii. "Vysoutěžená cena již zdaleka neodpovídá nominální hodnotě pohledávek, ale prodány jsou všechny pohledávky a tento způsob je stále ještě efektivnější než návrat k vlastnímu vymáhání," vysvětlují zástupci jihlavského podniku.

"Podotýkáme, že momentálně je toto řešení jedno z nejvýhodnějších, jakých je v rámci dopravních podniků jednotlivých měst ČR dosahováno. Oproti jiným, kteří prodávají podobné pohledávky třeba za čtyři až šest procent, jsme na tom v republice s našimi 25 procenty velmi dobře," komentovala to Aneta Řehková z pražského dopravního podniku.

Kšeft pro stávající dodavatele

Řada dalších podniků odmítá prozradit, za kolik pohledávky prodávají. Například Olomouc se odvolává na obchodní tajemství. Vyšší provize přitom v některých městech spadnou do klína firmám, které už s dopravními podniky spolupracují. Část z nich totiž kvůli změnám podmínek nebude vypisovat nová výběrová řízení.

"Nebyl žádný důvod vypisovat nové výběrové řízení na prodej pohledávek v souvislosti se změnou výše přirážky k jízdnému," uvedl vedoucí řízení dopravy českobudějovického dopravního podniku Filip Radek.

Podnik tak bude nadále spolupracovat s firmou Úřad pro řešení sporů, se kterou letos v únoru po výběrovém řízení uzavřel smlouvu na dobu neurčitou. Podobně je na tom olomoucký dopravní podnik, který pohledávky prodává firmě Inkasní a kapitálová spol.

Nový tendr chystají v Praze, ne ale kvůli zvýšení pokut. Podnik nyní odprodává pohledávky firmě Fidentia, která neprošla výběrovým řízením a měla být pouze krátkodobým nouzovým řešením poté, co původní firma loni v únoru vypověděla smlouvu.

V Jihlavě vypisují tendr každého čtvrt nebo půl roku. "Elektronicky oslovujeme vždy asi 15 firem a vybereme tu s nejvýhodnější nabídkou," pospal šéf podniku Josef Vilím. V Ostravě a Brně jízdenky vůbec neprodávají. Ostravský podnik si platí dvě firmy, které dostávají 3 až 10 % z každé vymožené pokuty.

Brno najaté advokátní kanceláři, která s vymáháním pomáhá, neplatí dokonce vůbec nic. "Odměnu představují uhrazené náklady řízení dlužníkem. Částka vychází z advokátního tarifu a konečné rozhodnutí o výši přiznaných nákladů je součástí platebního rozkazu vydaného soudem," uvedla mluvčí podniku Linda Hailichová.

autor: Lucie Stuchlíková | 22. 11. 2013 6:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama