Praha - Armáda obnovila přebírání nových nákladních vozidel Tatra poté, co dodavatelé odstranili podstatnou závadu na vozidlech - do kabiny zatékalo.
"Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek nařídil opětovné přebírání vozidel T-810 od společnosti Tatra," oznámila mluvčí genštábu Jana Růžičková.
Závadu s netěsnící kabinou objevili pracovníci Zásobovacího střediska základny opravovaného materiálu v Novém Jičíně před čtrnácti dny u čtrnácti vozidel. Následně nechala armáda zkontrolovat všech 121 strojů, které do té doby převzala.
- Čtěte dále: Vojáci se dočkali nových tatrovek. Se zpožděním
"Kromě původních čtrnácti vozidel se netěsnost kabiny projevila u dalších šesti vozidel, které již byly předány útvarům a zařízením české armády," konstatovala Růžičková. Kontroly ukázaly, že špatné těsnění dodala kopřivnické automobilce společnost Svos. Nekvalitní těsnění bylo nahrazeno novým, zesíleným.
Závad bylo více
Netěsnící kabina je jen jedním z problémů, které nákup 556 tatrovek za 2,6 miliard korun provázejí. První vozy začala armáda přebírat v březnu, ačkoli podle smlouvy se to už mělo stát v listopadu.
Jenže armáda vloni odmítla stroje převzít, protože nesplňovaly dohodnuté parametry. Byly například moc těžké. Nových vozidel se tak vojáci dočkali se čtyřměsíčním zpožděním.
Za nedodržení smlouvy hodlá ministerstvo obrany požadovat po společnosti pokutu. "Nárok na pokutu samozřejmě uplatníme. Pokutu ale spočítáme, až nám výrobce dodá všechny zpožděná vozidla, tedy 27 strojů," řekl armádní mluvčí Andrej Čírtek.
Zakázka bez výběrového řízení
Tatrovka získala miliardový kontrakt, aniž by se musela účastnit výběrového řízení. Ministři obrany Karel Kühnl a jeho nástupce Jiří Šedivý zdůvodnili své rozhodnutí oslovit jednu automobilku podporou českého průmyslu.
"Je to úspěch nejen pro armádu, ale i pro český průmysl," prohlásil tehdejší ministr Šedivý v prosinci 2006, když kontrakt podepsal.
Některým poslancům se zase nelíbilo, že ministerstvo obrany má na své dodavatele dvojí metr. Zatímco rakouské zbrojovce Steyr na sklonku roku vypovědělo smlouvu poté, co firma nedodala v termínu a požadované kvalitě nové transportéry, v případě Tatry došlo jen na pokutu.