Vlak smrti a spravedlnost? Ve Studénce na ni nevěří

Petra Sasínová
30. 12. 2008 14:23
"Nebyl to osud, ale hazardérství a nezodpovědnost"

Studénka - Rudolf Svoboda ze Studénky odmítá připustit, že jedna z nejzávažnějších železničních nehod v Česku, která se odehrála kousek od jeho domu, byla jen souhrou nešťastných náhod či osud. A moc nevěří tomu, že všichni zodpovědní lidé budou potrestáni.

Studénka 8.8. 2008, vlak Comenius číslo 108. Číslo lokomotivy, před kterou spadl nedostavěný most, mělo na konci také osmičku. Osm lidí zemřelo. I raněných bylo bezmála osmdesát.

"Osudové osmičky procházejí celou naší historií. V případě železničního neštěstí ve Studénce je těch osmiček až příliš. Ale já nevěřím, že to byl osud. Byla to až podlá nezodpovědnost a hazardérství!" je přesvědčen Rudolf Svoboda.

Událost ho těžce zasáhla, i když není oběť. Nechce, aby ani ostatní zapomněli. Proto buduje v místě, kam záchranáři a dobrovolníci vynášeli ze zdemolovaného vlaku mrtvé a raněné, pietní místo. Zatím je tam jen vydlážděný čtverec.

Nesmí se zapomenout. Taky kvůli viníkům

"Sháním peníze. Rád bych pomohl postiženým a pozůstalým nést těžký kámen. Chci, aby měli alespoň kam položit květiny, kde zapálit svíčku. A nechci, aby se zapomnělo i kvůli viníkům, protože zapomnění by jim přineslo úlevu," vysvětluje Svoboda.

"Obávám se, že to bude tak, že trest dopadne jen na toho, kdo má méně peněz na právníky. Rád bych se mýlil," tvrdí.

Od okamžiku, kdy se před projíždějící rychlík zřítil most, uplynuly více než čtyři měsíce. Pozůstalí oplakávají mrtvé, ranění si léčí zranění. Je jasné, že někteří nevinní lidé ponesou strašné následky nehody celý život. Všichni, kteří nehodu zažili, nebo při ní trpěli jejich blízcí, se vyrovnávají s traumatem.

"Chci, aby se to pořádně vyšetřilo. Ale teď je pro mne prioritou syn," říká Jiří Bubušek z Ostravy. Do řeči mu moc není. Jeho osmnáctiletý syn Jan přišel při neštěstí o obě nohy.

"Nikdy nezapomenu na to, co jsem tam viděl," říká mladík z Orlové, který jel tehdy ve třetím nebo čtvrtém vagónu s kamarády na koncert Iron Maden. Viděl raněné a umírající.

"Odpovědnost za havárii má i hlavní dodavatel stavby, provozovatel trati a možná další organizace a úřady. Asi se z toho vykroutí, jak je u nás zvykem. To je špatně, protože by se to mohlo opakovat," říká tento svědek tragédie.

Policie zatím obvinila z obecného ohrožení dva inženýry subdodavatelské stavební firmy Bögl a Krýsl, která s mostem právě manipulovala. Opravenou konstrukci zasouvala zpátky na své místo nad koridorem. Policie inženýry podezřívá, že odhalili vážné konstrukční vady, ale nezajistili zastavení stavby. Inženýři nemluví ani s policií, vinu odmítají.

Proč nikdo nehlídal koridor? Nikdo neví

Osudové osmičky

  • Neštěstí ve Studénce se odehrálo 8.8. 2008, vlak Comenius číslo 108. Číslo lokomotivy, před kterou spadl nedostavěný most, mělo na konci také osmičku. Osm lidí zemřelo. I raněných bylo bezmála osmdesát.

Od policie poslední měsíc unikají zprávy, že chystá obvinění dalších lidí. Zatím vyšetřování pokračuje. Policie čeká na znalecké posudky.

K zodpovědnosti za havárii, s výjimkou vyplácení odškodného, se nehlásí zadavatel stavby, dodavatel, provozovatel trati, dopravce, drážní úřad. Nikdo z nich nedokáže říct, jak je možné, že stavební firma hýbala s několikatunovým mostem, aniž by o tom věděli a zajistili výluku či omezení provozu na vytížené mezinárodní trati.

Dodavatel stavby mostu, ODS Dopravní stavby Ostrava, si nechal udělat odborné posudky, podle kterých nehodu nezavinil. "V rámci vnitřního šetření také nebylo zjištěno, že by někdo z pracovníků firmy nějak pochybil," uvedl mluvčí společnosti Jindřich Vaněk. Dodal ale, že tragédie ve Studénce se stala trvalým mementem pro celou společnost.

Jakoukoliv vinu odmítá správce železnice Správa železniční a dopravní cesty. "Naše kontrolní činnost probíhala podle zákonem a předpisy daných standardů. Osudný den nebyla nahlášena žádná stavební činnost nad koridorem, nebyl tedy důvod cokoliv mimořádně dozorovat," řekl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.

"Nezjistili jsme v souvislosti s nehodou ve Studénce žádné pochybení našich zaměstnanců," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Drážní inspekce, která má nezávisle vyšetřovat mimořádné události na trati, ještě nic zásadního nevyšetřila.

"Ještě jsme šetření neuzavřeli. Stále vedeme spory o to, kdo byl za co zodpovědný, avšak zatím to nevypadá, že by někdo z organizací, které na dráze působily, něco zanedbal při průběžných kontrolách," řekl Jan Kučera z Drážní inspekce.

 

Právě se děje

Další zprávy