Kapsch bude vybírat mýto další tři roky, vydělá si šest miliard, rozhodla vláda

ČTK Radek Bartoníček ČTK, Radek Bartoníček
Aktualizováno 11. 7. 2016 15:43
Kapsch zřejmě získá na další tři roky smlouvu na výběr mýtného. Rozhodla o tom vláda, které to navrhlo ministerstvo dopravy. Firma by měla za tuto dobu získat zhruba 6 miliard korun.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Vláda schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má stávající dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun.

Úřad nyní může s firmou začít vyjednávat o detailech. Souhlasu s návrhem ministerstva dopravy předcházela ostrá výměna názorů. Koaliční ČSSD poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise.

Vláda podle ministra dopravy Dana Ťoka schválila materiál k zajištění provozu elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, odůvodnění zakázky zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí. "Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně," uvedl Ťok.

Ještě před víkendem nebylo jasné, jak se kabinet k návrhům ministerstva dopravy postaví. Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové měl Ťok kabinetu předložit důkazy, že úřad aktivně pracuje na snížení závislosti státu na společnosti Kapsch. Ministryně dnes pro Ťokův návrh nakonec hlasovala. "Naše stanovisko v tomto bylo, že odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," uvedla Šlechtová. Pracovní komise MMR pro veřejné zakázky přitom dříve vydala k prodloužení smlouvy s Kapschem zamítavé stanovisko.

Smlouva s Kapschem by podle Ťoka mohla být připravena koncem prázdnin, nebo začátkem září. Úřad nicméně očekává, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby postup ministerstva prověřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To už dříve avizoval například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, která má o provoz českého mýta zájem. Ťok ale věří, že ministerstvo postupovalo podle zákona.

Smlouva může skončit u soudu

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová ale tvrdí, že ne vše, co ministr dopravy Dan Ťok uvedl, je pravda. "Já jsem na tiskovce slyšela, že jsem byla přesvědčena veškerými kroky ministerstva dopravy, to bych chtěla vyvrátit, pouze jsem se vyjadřovala k odůvodnění veřejné zakázky, k ničemu jinému. Pan ministr Ťok nakonec rozdělil materiál kolem mýtného na dvě části. Jednu jsme schvalovali, druhou část jsme nehlasovali. Zákon říká, že vládu musí schválit odůvodnění důležité zakázky, a to byl tento případ," uvedla Šlechotvá s tím, že její ministerstvo dalo pouze stanovisko k tomu odůvodnění, a to pouze z pohledu striktně právního. "My jsme řekli, že to odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem," doplnila ministryně.

Podle Šlechtové stále platí, že ministerstvo dopravy pro jednací řízení bez uveřejnění musí prokázat, že učinilo veškeré kroky, aby odstranilo závislost na stávajícím dodavateli. "V dosavadních materiálech jsou některé indicie, že ministerstvo dopravy jednalo s Kapschem, ale my nemáme přístup ke všem materiálům, a v tuto chvíli za mě je jediné vyjádření, že odůvodnění dané zakázky je v souladu se zákonem," tvrdí Šlechtová.

Pokud tak ministerstvo dopravy neprokáže, že se opravdu snaží odstranit závislost exkluzivity na Kapschi, mohou rozhodnutí napadnout relevantní orgány. Jedná se o antimonopolní úřad a následně o soudy.

Lídr STAN Petr Gazdík uvedl, že bude jeho hnutí ministra dopravy varovat před protiprávním rozhodnutím. "Jsme připraveni učinit veškeré právní kroky. Pokud to pan ministr Ťok podepíše, tak to právně napadneme. Zvážíme buď trestní oznámení, podnět státnímu zastupitelstvu, nebo přímo žalobu soudu, to ještě zvážíme podle toho, co ministerstvo dopravy udělá," uvedl Gazdík.

Stávající smlouva s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Chce proto prodloužit smlouvu Kapschi o tři roky za zhruba šest miliard korun a během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy