Měl by Ťok odstoupit? Není důvod, tvrdí o svém ministrovi Babiš

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
10. 7. 2016 19:10
Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok se ocitl pod velmi silným tlakem dvou koaličních stran, sociální demokracie a lidovců. Tento tlak na něj bude ještě vyšší, pokud Ťok neprosadí v pondělí ve vládě své řešení ohledně vybírání mýtného. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš je přesto všechno přesvědčený, že Ťok by neměl tomuto tlaku ustupovat. Není důvod k tomu, aby končil," řekl Aktuálně.cz Babiš a odmítl úvahy, že by on na Ťoka tlačil, aby končil. Sám Ťok ale ke konci minulého týdne nevyloužil, že by mohl skončit.
Foto: Jakub Plíhal

Praha - Pro ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka  bude pondělní zasedání vlády zásadní. Pokud na něj nepřesvědčí většinu ministrů o svém správném postupu ohledně mýta, bude jeho pozice ve vládě hodně vrtkavá. Co mu ale zatím může hrát do karet, je stanovisko šéfa hnutí ANO a ministra financí Andreje Babiše, který Aktuálně.cz řekl, že nechce, aby Ťok z vlády odcházel a ani na něj v tomto směru netlačí.

"Proč by měl odstupoval? Není důvod," sdělil Babiš a na opakovanou otázku, zda skutečně v zákulisí už nehledá jeho nástupce, reagoval negativně. Prosím vás, znovu říkám, že k jeho odchodu není žádný důvod," podotkl.

Ťok je pod velmi silným tlakem koaličních stran, které jej kritizují za to, jak postupoval při řešení placení mýtného od nového roku 2017. Ministr je rozhodnutý prodloužit na vybírání mýtného na další tři roky smlouvu s firmou Kapsch s arguentem, že mu nic jiného nezbývá, "konkurenční" politici i někteří odborníci ale namítají, že mohl udělat podstatně více.

Babiš ale považuje za hlavní problém to, co se dělo kolem smlouvy v minulosti. "On zdědil hrozné šílenosti, nemohl dělat nic jiného než smlouvu prodloužit," míní Babiš a za současnou kritikou Ťoka vidí politiku. "Sociální demokracie popravila Šlachtu a nutně od toho potřebovala odvést pozornost, protože udělali akci ve stylu "vrtěti psem" a řeší mýto," tvrdí Babiš.

Babiš má výhrady k tomu, jak chce Ťok kupovat vlaky

Podle informací Aktuálně.cz z okolí Babiše i z jednání koaliční rady není ale jeho podpora Ťoka tak jednoznačná. Po ministrovi totiž chce, aby například postupoval podstatně rychleji při rekonstrukci dálnice a výstavbě nových silnic, a také při řešení mýtného od něj čekal rychlejší jednání.

K tomu všemu ještě Babiš kritizoval minulý týden na jednání koalice to, jak chce ministerstvo dopravy řešit nákup nových vlaků. "Babišovi se nelíbilo, že ministerstvo chce nakoupit vlaky a potom je pronajímat soukromé firmě," prozradil jeden z účastníků jednání. 

"Je pravda, že výhrady jsem k tomuto nákupu měl, nejsem expert v dané problematice, ale na první poslech se mi to nelíbilo. Proč částečně za evropské dotace nakupovat vlaky, a pak pronajímat? Možná se mýlím, ale raději za evropské peníze tavme dálnice a další, velmi potřebné věci," potvrdil Babiš. A pokud jde o jeho další kritiku a tlak na Ťoka? "Ale já přece tlačím na všechny naše ministry, chci, aby za námi bylas vidět práce, ale to v žádném případě neznamená, že tlačím na Dana Ťoka, aby končil."

Ťok musí získat ke svému postupu souhlas od ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (ANO), jejíž stanovisko bude zřejmé až na vládě. Z jejího zatím posledního stanoviska ale vyplývá, že po ministrovi chce, aby dokázal, jestli se snažil udělat všechno pro to, aby s firmou Kapsch nemusel smlouvu uzavírat a mohl vyhlásit na výběr mýtného novou soutěž.

Samotný Ťok opakovaně tvrdí, že ministry přesvědčí a své řešení prosadí. Před novináři ale minulý týden naznačil, že jeho setrvání v úřadě nemusí trvat dlouho. "Už několikrát jsem říkal, že na své pozici nelpím, není mým snem zůstat ministrem co možná nejdéle," nechal se slyšet.

 

Právě se děje

Další zprávy