Praha/Boston - Vědci přinesli další důkaz o tom, jak je automobilismus škodlivý pro zdraví dětí.
Podle několikakaletého výzkumu v americkém státě Massachusetss se u dětí, které bydlí blíž k frekventovaným silnicím, častěji objevuje astma než u jejich vrstevníků v klidnějších čtvrtích.
Vědci prověřovali na 34 tisíc dětí ve věku pět až čtrnáct let, které žijí ve vzdálenosti od 25 do 200 metrů od silnic s různou hustotou provozu. Badatelé si rozdělili vzdálenost od komunikací na pět pásem, přičemž v každé zóně žily děti s astmatem blíž k silnici než jejich zdraví vrstevníci. Víc nemocných bylo zároveň u frekventovaných silnic.
- Čtěte dále: Špinavé ovzduší zabilo až 12 tisíc Čechů
"Výsledky jednoznačně potvrzují důležitost snižování emisí znečišťujících látek a pevných částic z dopravy," citoval internetový deník Ekolist zprávu amerického Úřadu pro hygienu životního prostředí. Výzkum ovšem neřešil, jak daleko by děti měly žít od silnic, ani jak by se případně měla doprava regulovat.
U dětí přibývá alergií
Také v Česku existují důkazy o tom, jaký vliv má špinavé ovzduší na zdraví dětí. Podstatnou roli na tom má právě narůstající automobilismus.
Podle údajů ministerstva životního prostředí za posledních deset let neobvykle rychle přibývá dětí s alergiemi.
"V porovnání s rokem 1996 se v roce 2001 počet dětských alergiků zvýšil o polovinu. V roce 2006 byl zjištěn obdobně vysoký nárůst. Počet alergií roste ve všech věkových skupinách dětí od předškolních po dospívající," uvádí se v poslední zprávě o stavu životního prostředí, kterou má redakce Aktuálně.cz k dispozici.
Do ordinací v roce 2006 přišla třetina dětí s alergickými chorobami. "Přes polovinu onemocnění tvoří respirační alergie," upozorňuje zpráva, kterou na základě údajů Státního zdravotního ústavu a dalších institucí zpracovala informační agentura životního prostředí CENIA.
Exhalací z aut přibývá, Česko není výjimkou
Evropská ekologická agentura přitom nedávno konstatovala, že se nedaří snižovat exhalace z automobilové dopravy. Naopak. Osobní i nákladní doprava se rozvíjí rychleji, než je růst evropské ekonomiky. Česko není výjimkou.
Podle už citované zprávy českého ministerstva životního prostředí automobilová doprava za posledních šestnáct let zdvojnásobila své emise skleníkových plynů.
Automobilismus je tak hlavní příčinou, proč se v posledních letech nedaří Česku omezovat vypouštění oxidu uhličitého a proč republika patří se svými skleníkovými emisemi mezi evropské rekordmany.
Prach a hluk
Prudký nárůst automobilové dopravy škodí životnímu prostředí i jinak: V ovzduší narůstají koncentrace především drobných částic prachu, statisíce lidí jsou vystaveny nadměrnému hluku a nové dálnice a silnice zabírají volnou přírodu.
"Negativně je třeba hodnotit pokračující dynamický rozvoj silniční dopravy, který komplikuje další snižování zátěže životního prostředí, a to hlavně v oblastech emisí skleníkových plynů, látek znečišťujících ovzduší a hluku," uvádí se v dokumentu, který na základě podkladů Českého hydrometeorologického ústavu a dalších institucí zpracovala Česká informační agentura životního prostředí CENIA.