Zástupci Dopravního podniku Ústeckého kraje totiž dnes nedali hejtmanovi Jiřímu Šulcovi žádné záruky, že v době od 4. září budou školáky vozit.
Krajský úřad však dal najevo, že spoje zajistí. "Kraj bude tuto situaci řešit," uvedla pro deník Aktuálně cz. mluvčí úřadu Šárka Roudnická. Podrobnější plán na zajištění dopravy neprozradila.
ÚSTECKO BYLO ČYTŘI DNY BEZ AUTOBUSŮ
|
Čtyřdenní dopravní krize v Ústeckém kraji nastala poté, co v květnu krajský úřad vypověděl smlouvu se společností Dopravní podnik Ústeckého kraje, protože se vzájemně nemohli dohodnout na tom, kolik má kraj za zajištění linek společnosti doplatit. Poté se kraji včas nepodařilo najít náhradu, a nyní linky v kraji fungují jen díky takzvanému vrchnostenskému nařízení, které kraji umožňuje zavázat dopravce, aby linky zajistil.
Nařízení se ovšem nevztahuje na školní spoje, a tak krajskému úřadu nastal problém s tím, jak první školní týden vozit děti do škol. Od 9. září totiž začne místo Dopravního podniku Ústeckého kraje zajišťovat všechny linky v regionu nový "řádný" dopravce - ČSAD Česká Lípa.
Další nařízení nelze použít
Mluvčí krajského úřadu uvedla, že na inkriminované dny ze začátku školního roku nemůže zatím kraj další vrchnostenské nařízení z legislativních důvodů použít.
Šárka Roudnická uvedla, že zástupci dopravní společnosti pouze požádali o další jednání.
Srpnové drama v Ústí
Dopravní situace v Ústeckém kraji se zkomplikovala na začátku srpna. Čtyři dny zde nejezdily autobusy.
Kolaps autobusové dopravy, který v Ústeckém kraji postihl na 40 tisíc lidí, způsobil spor mezi Ústeckým kraje a Dopravním podnikem. Dopravce zastavil dopravu na dvou třetinách spojů, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy.
Dopravce letos vyčíslil ztrátu z veřejné dopravy ve výši 315 milionů korun. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle hejtmana Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné a nemravné. Samospráva proto k 1. květnu vypověděla Dopravnímu podniku smlouvu a vypsala koncesní řízení na nového dopravce.
Někteří starostové vyčítají Ústeckému kraji, že vypověděl smlouvu Dopravnímu podniku bez toho, že by měl zajištěného nového dopravce. Tvrdí, že ze zákona je kraj povinen zajistit základní dopravní obslužnost.
Hejtman Šulc namítá, že je to záležitost Dopravního podniku, který má licence na autobusové linky, a tudíž je ze zákona povinen na nich jezdit. Dopravní podnik to odmítá, protože mu kraj už tři měsíce nehradí ztrátu z osobní dopravy.
Obě strany sporu, Ústecký kraj a Dopravní podnik Ústeckého kraje, jsou přesvědčeny o tom, že druhá strana porušuje zákon. Dopravce už podal žalobu na Ústecký kraj, hejtman zase oznámil, že podává trestní oznámení na dopravce.