reklama
 
 

Šéf ústavu chtěl levně prodat luxusní hotel. Čelí kontrole

4. 8. 2015 18:55
Prodej luxusního hotelu Čeladenka vzbudil pozornost právníků i hlídačů korupce. Zdravotní ústav ho nabízel ve spěchu a bez větší publicity. Navíc za podmínek, které byly pro stát nevýhodné.

Ostrava - Ředitel ostravského zdravotního ústavu Petr Hapala chtěl pod cenou prodat luxusní hotel v Beskydech Čeladenka. Přestože v posledních dvou letech šlo na rekonstrukci komplexu více než 107 milionů korun, prodejní cena byla zhruba poloviční.

Jen co se ale o prodej začala zajímat média (kromě Aktuálně.cz o případu informoval i Medical Tribune), ministerstvo zdravotnictví ho zastavilo. "Ředitel zdravotního ústavu Petr Hapala jednal svévolně. Nemovitost se prodávat nebude," reagoval na informaci mluvčí ministerstva zdravotnictví Jan Štoll. Do Ostravy teď míří kontrola.

Příběh hotelu Čeladenka začal už před třemi lety. Rekreační zařízení v lukrativní části Beskyd si tehdy vyhlédla soukromá společnost Kovotour plus a pronajala si ho. Smlouvu se zdravotním ústavem uzavřela v březnu 2012.

"Nájem byl sjednán na dobu 8 let s možností další prolongace,” upřesnil Aktuálně.cz mluvčí zdravotního ústavu Daniel Rojan. Žádná veřejná soutěž se předtím nekonala, firma dostala hotel do správy jen tak.

Dostala ho navíc za symbolickou cenu. Podle mluvčího Rojana platí firma za nájem jen 31 tisíc korun měsíčně. Hotelový komplex se přitom rozkládá na 26 tisících metrech čtverečních. A jedna noc na hotelovém pokoji stojí dospělého klienta v průměru 1300 korun.

Nejprve zvelebit a potom levně prodat

Soukromá firma hned začala hotel opravovat. Na technické zhodnocení nemovitosti putovaly v posledních dvou letech desítky milionů - podle zdravotního ústavu vydal nájemce na rekonstrukci 107 305 648 korun.

Firma k tomu nepoužila jen své vlastní peníze, s částí oprav jí pomohly evropské dotace. O ty dokonce požádala předtím, než si hotel pronajala. Dotace ale bez problémů dostala. Členem výboru, který o jejich přidělení rozhoduje, je i jednatel firmy Jiří Hájek. "Proplaceno bylo 29,7 milionu korun," potvrdil mluvčí dotačního úřadu Regionální rada Moravskoslezsko Michal Sobek.

Jenomže jen co firma opravy dokončila, zdravotní ústav se rozhodl nemovitosti zbavit. Na svém webu o tom informoval v polovině letošního července. Proč chce hotel privatizovat, ředitel nesdělil. Po svém mluvčím Danielu Rojanovi jen vzkázal, že ministerstvo zdravotnictví doporučilo prodat hotel ve výběrovém řízení.

To ale vedení resortu popřelo. O prodeji Čeladenky prý nic neví. "Zdravotní ústav Ostrava postupoval podle několik let starého příkazu ministerstva zdravotnictví," vysvětlil mluvčí Jan Štoll. Nyní bude muset vzít ředitel Hapala své rozhodnutí zpět.

Rychle a bez větší pozornosti

Prodej luxusního hotelu totiž vzbudil pozornost jak u právníků, tak u hlídačů korupce. Nabízel se ve spěchu a v tichosti. Navíc za podmínek, které byly pro stát nevýhodné.

Například cena nemovitosti. Zdravotní ústav poptával za hotel jen 53,85 milionu korun. Tedy poloviční částku, než za jakou firma předtím hotel opravila. Tuto cenu přitom označil ústav jako "tržní".

Druhou půlku peněz chtěl ústav přenechat společnosti Kovotour plus - za to, že předtím nemovitost zvelebila. "Nájemce má právo na úhradu jím vynaložených nákladů na technické zhodnocení ve výši rozdílu mezi částkou 107 306 648 Kč a částkou představující nájemcem provedené odpisy," stojí totiž v podmínkách prodeje.

Jenomže podle právníků je takový postup problematický. Firmě se totiž měly vrátit i peníze, které do oprav nevložila ze svého, ale které jí poslal Brusel. Tyto prostředky by přitom po firmě nikdo zpět nevymáhal.

Vracely by se dotace?

Potvrdil to mluvčí dotačního úřadu Michal Sobek. "Zatím jsme takový případ neřešili, takže nevím. Museli bychom se na to podívat individuálně. Obecně ale platí, že samotný prodej nemovitosti neznamená automatické porušení dotačních podmínek. Důležité je zachovat v době udržitelnosti výstupy projektu a účel, ke kterému projekt slouží," vysvětlil Sobek, kdy se musí dotace vracet. Jestli hotel během této doby spravuje původní příjemce dotace, nebo někdo jiný, není podle něj podstatné.

Zkrátka by ale firma nepřišla ani v případě, že by si chtěla hotel koupit sama. Což už ostatně jednou zkusila – Kovotour plus neúspěšně žádala ministerstvo zdravotnictví o možnost odkoupení celého areálu Čeladenky už loni v lednu. 

"V takovém případě by totiž firma nepřevzala jen hotel, ale také pohledávku za rekonstrukci. Tu by pak ale paradoxně uplatňovala vůči sobě sama," popisuje právník protikorupční organizace Transparency International Petr Leyer. Není podle něj dokonce vyloučeno, že by stát část peněz na rekonstrukci firmě proplácel zpět.

Podmínky prodeje se nezdají ani dalšímu právníkovi Josefu Lžičařovi. "Já hlavně nerozumím tomu, jak může být cena nemovitosti odhadnutá na 53 milionů, když se do ní krátce předtím investovalo 107 milionů. Ta cena by měla technické zhodnocení alespoň nějak odrážet," diví se podmínkám prodeje Lžičař.

Na zdravotní ústav pošleme kontrolu

Soudní znalec Miroslav Balnar, který cenu stanovil, ale v ničem problém nevidí. "Obecně platí, že pokud investujete do nemovitosti částku peněz, nikdy se tato částka v plné výši nepromítne do zhodnocení objektu nebo do její obvyklé ceny," vysvětluje.

Podobně reaguje také Advokátní kancelář Pyšný, Weber & Partneři, která má výběrové řízení na prodej hotelu na starosti. Působí v ní i bývalý ministr životního prostředí za ODS Pavel Drobil

"Pro stanovení ceny není rozhodující výše nákladů vynaložených nájemcem, nýbrž výše obvyklé ceny, do níž se vynaložené náklady promítnou," odmítá pochybnosti o ceně advokát Petr Pyšný.

Podle Jana Štolla z ministerstva zdravotnictví, pod které ostravský ústav spadá, ale jednal ředitel Petr Hapala svévolně. "Vedení zdravotního ústavu dostalo příkaz výběrové řízení zrušit," řekl Štoll. Ministerstvo zdravotnictví chce nyní poslat na zdravotní ústav kvůli tomuto postupu kontrolu.

autor: Veronika Rodriguez | 4. 8. 2015 18:55

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama