Praha/Brusel - Nadměrný hluk především z automobilové a železniční dopravy má na svědomí to, že každý rok umírá 50 tisíc Evropanů na infarkt. Choroby srdce a cév pak trápí dalších 200 tisíc lidí.
Vyplývá to z nové studie o vlivu nadměrných decibelů na lidské zdraví, kterou v Bruselu zveřejnila tamní nevládní organizace Transport&Environment. Zpráva zároveň konstatuje, že téměř polovina Evropanů je vystavena hluku z dopravy, který může poškozovat jejich zdraví.
Vědci už dříve potvrdili, že nechtěný nadměrný hluk může kromě špatného spánku vést například i ke vzniku nebo prohloubení civilizačních chorob, jako je třeba vysoký krevní tlak nebo cukrovka.
"Studie ukazuje, že nedostatek právní regulace ve spojení s neustálým nárůstem dopravy a používání větších, silnějších a hlučnějších aut je pro obyvatele Evropské unie smrtící kombinace," konstatovala Nina Rendhaw z Transport&Environment.
Organizace připomněla, že Evropská komise už několikrát odložila nově připravovanou směrnici o tichých pneumatikách. Její návrh bude zřejmě předložen letos v létě.
Tři sta tisíc Čechů v hluku
Podle Světové zdravotnické organizace už hluk nad 55 decibelů znamená vážné obtěžování a může nastartovat vznik mnoha onemocnění a dalších poruch.
Podle nedávno zveřejněných hlukových map přitom v Česku musí žít v prostředí, kde hluková hladina překračuje 60 decibelů, bezmála 300 tisíc lidí. A to mapování českých měst a vsí bude ještě pokračovat.
Čtěte dále:
Kde decibely útočí na zdraví. Podívejte se na mapu
Nejhlučnější české obce: Ostrovačice, Polom, Slavníč
"Situaci je třeba urychleně řešit, od rozhodnutí nechat auto doma a jet do práce hromadnou dopravou až po přijetí směrnice o tichých pneumatikách. Náklady na protihluková opatření jsou rovněž mnohonásobně nižší než každoroční ekonomické ztráty v důsledku nadměrné hlučnosti", dodává Bernard.
Unie platí 40 miliard eur ročně
Bruselská studie totiž odhaduje přímé "protihlukové" náklady včetně peněz na lékařskou péči na 40 miliard eur ročně. Podle právě zveřejněné zprávy žije v celé Evropské unii žije v nadměrném hluku způsobeném silniční dopravou okolo 210 milionů lidí.
Brusel nyní přezkoumává zprávy členských států o plnění evropské hlukové směrnice. Česko stejně jako další státy zveřejnilo hlukové mapy velkých aglomerací a nejvytíženějších silnic se zhruba půlročním zpožděním. Členské státy nyní musí připravit takzvané akční plány, které musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže.
Čtěte dále: Nová ranvej v Ruzyni poškodí i luxusní pražskou čtvrť