Praha/České Budějovice - Otevřením dvou půlkilometrových tunelů, které zkrátí železniční trať Praha-České Budějovice, byl dokončen důležitý úsek nejdražší železniční stavby v české historii.
Cestu z hlavního města do Budějovic to však nezrychlilo. I nyní trvá 160 minut jako dosud. A nezmění se to ještě nejméně několik nejbližších let.
Za osmnáctikilometrový úsek trati z Benešova do Votic zaplatí státní investor SŽDC skoro sedm miliard korun, na kilometr tak vychází 365 milionů.
Zvláštností modernizace je výstavba pěti tunelů v okolí Olbramovic, které trasu narovnají a zkrátí o 122 metrů. To umožní podle investora zvýšit dosavadní povolenou rychlost ze 100 na 160 kilometrů za hodinu.
Náklady jsou nečekaně velké a přesahují kvalitativní hranici 350 milionů, za kterou se v přepočtu staví vysokorychlostní tratě TGV ve Francii. Ty připouštějí rychlost 320 kilometrů v hodině.
Většina sedmimiliardové investice už je dokončena, cesta z Prahy do jihočeské metropole se však nezkrátila. Podle mluvčího SŽDC Martina Hally s tím nejde počítat do roku 2016.
Pokud budou lokomotivy
Mezi Voticemi a Benešovem dosud není hotova poslední část stavby s třemi dalšími tunely a podle mluvčího bude v provozu až za rok. Pak se cesta z Benešova do Votic zrychlí, zpomalí se ale v dalších úsecích směrem na Tábor a Budějovice, kde se s modernizací teprve začne.
"Plný přínos zvýšení rychlosti a zkrácení jízdních dob tedy přinese až dokončení celého koridoru nebo alespoň jeho ucelených částí, například Tábor - Praha," vysvětluje Halla. Dodává, že zrychlení na budějovické trati má ještě jednu podmínku.
České dráhy nebo jiný dopravce musí nasadit kvalitnější lokomotivy. "Ačkoliv již jsou na trati České Budějovice - Praha první úseky s rychlostí vyšší než 120 kilometrů za hodinu, tahají nyní rychlíky lokomotivy řady 363, které mají povolenou rychlost jen 120 kilometrů," upozornil mluvčí SŽDC.
Rušení spojů
Příklad další stavby na trati z Prahy do Českých Budějovic přitom varuje, že se do pěti let lidé odnaučí po železnici jezdit a stát či kraje pak přestanou osobní dopravu dotovat.
Tříkilometrový úsek Nemanice-České Budějovice se staví za miliardu a hlavní část je rovněž dokončena. Jeho důležitou součástí je obnova tzv. Severní zastávky, kde staví osobní a spěšné vlaky z Veselí nad Lužnicí do Budějovic.
Jízdní řád, který platí od 11. prosince ale značnou část spojů zrušil. Donedávna jich jezdilo ve všední den deset každým směrem a o víkendech po čtyřech. Dnes se provoz omezuje na pět vlaků ve všední den a na tři v neděli.
O zrušení rozhodl jihočeský hejtman Jiří Zimola, který nechtěl Českým drahám doplácet na málo využívané spoje. Rychlíky z Prahy do Budějovic dotuje stát a ten zatím své požadavky na České dráhy nesnížil.
Tunel do Plzně ještě dražší
Votická stavba s pěti tunely brzy o svůj primát nejdražší stavby přijde. Letos byl zahájen ještě dražší železniční úsek z Plzně do Rokycan, kde dvacet kilometrů přijde na 8,5 miliardy.
Většinu této částky spolkne čtyřkilometrový tunel, kterým budou vlaky projíždět stošedesátikilometrovou rychlostí.
Cena za kilometr tak poprvé překročí 400 milionů.