Praha - Rozhodnutí o tom, kdo postaví nejdražší úsek metra v historii, prodloužení trasy A z pražských Dejvic do Motola, předcházely sedmiměsíční manévry. Tak označil neobvyklý průběh veřejného tendru deník Insider ve svém pondělním vydání.
Dokonce i na tuzemské poměry se soutěž o stavbu dalšího úseku pražského metra odvíjela nezvyklým způsobem.
Připomeňme si, jaká je právě doba: píše se rok 2009, na pražské radnici vládne primátor Pavel Bém a v dopravním podniku generální ředitel Martin Dvořák.
Tehdy, 30. listopadu 2009, rozhodla komise pod vedením radního Radovana Šteinera o tom, že zakázku na stavební část trasy z Dejvic do Motola dostane sdružení Metrostav-Hochtief.
Insideru se podařilo průběh unikátní soutěže zrekonstruovat podle důvěryhodných zdrojů.
Zakázka na stavební část šestikilometrového metra měla podle investora hodnotu 15 miliard včetně DPH a v dubnu 2009 se do soutěže o ni přihlásilo devět firem. Nechyběl nikdo z významných hráčů na stavebním trhu, včetně velké pětky Skanska, Strabag, Metrostav, OHL a Eurovia, kterou zastupovala sesterská firma SMP. Vedle nich si dokumentaci vyžádaly společnosti PSVS, Hochtief, Berger Bohemia a Energie. Do třetího června však nabídku předložily pouze Strabag, OHL a Metrostav ve sdružení s Hochtiefem.
Ostatní odradily kvalifikační podmínky, později označené ministerstvem dopravy za diskriminační: například dvacetimiliardový obrat uchazeče během posledních tří let nebo zkušenost se třemi tunelovými stavbami za nejméně pět miliard korun za uplynulých pět let.
Čtěte v deníku Insider
Jak se odvíjel tendr na stavbu trasy A pražského metra? Svědectví v deníku Insider