Středočeský kraj požaduje zrušení zón, dokud nevznikne dostatek záchytných parkovišť

ČTK ČTK
Aktualizováno 19. 9. 2016 20:26
Středočeský kraj apeluje na pražský magistrát, aby pozastavil rozhodnutí o zřízení parkovacích zón v Praze 5 a 6. Zóny by neměly platit, dokud nebudou vybudována odpovídající záchytná parkoviště. Město kraji už před měsícem vzkázalo, že městské části si zóny přejí. Podle hejtmana Petery se už do věci vložil premiér Bohuslav Sobotka. Praha má asi dvě desítky záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes 3000 stání.
Modré zóny na Praze 6.
Modré zóny na Praze 6. | Foto: ČTK

Praha - Středočeský kraj vyzval pražský magistrát k pozastavení rozhodnutí o zřízení parkovacích zón v Praze 5 a 6. Podle krajských zastupitelů, kteří usnesení schválili, by zóny v těchto městských částech neměly platit, dokud nebudou vybudována odpovídající záchytná parkoviště. Další zóny by se zatím neměly zavádět, uvedl hejtman Miloš Petera (ČSSD). Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) pozastavení zón není řešením.

Zastupitelé pověřili Peteru jednáním s hlavním městem, dotčenými obcemi, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a Úřadem vlády o majetkoprávním vypořádání pro výstavbu parkovišť. Středočeské zastupitelstvo také odmítlo záměr Prahy omezit tranzitní kamionovou dopravu na území metropole v souvislosti s nedokončeným silničním okruhem a požaduje, aby hlavní město od těchto plánů upustilo.

Srpnové rozšíření zón placeného stání v Praze 5 a 6 komplikuje parkování Středočechům, kteří do metropole dojíždějí do zaměstnání. Kraj už před měsícem vyzval Prahu, aby zóny nezaváděla. Vedení města to tehdy odmítlo s odkazem na radnice, které si zóny přejí.

"Do platnosti zón již zasahovat nemohu, nicméně je v kompetenci každé městské části možnost zneplatnit své zóny. Zóny jsou určeny pro obyvatele městských částí, nikoli pro komfort dojíždějících," řekl tehdy náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). K dnešní výzvě se vyjadřovat nechtěl.

Podle Krnáčové vycházejí zóny primárně vstříc lidem, kteří v Praze bydlí a platí daně. Při jejich odstranění by rezidenti opět neměli kde zaparkovat. "Je zajímavé, že pan Petera s tím přichází jen pár dnů před volbami, přitom o jejich zavedení ví dlouhou dobu. Nehodlám se podílet na jeho kampani a také bych mu ráda připomněla, že to byl právě Středočeský kraj, kdo dlouhou dobu blokoval dostavbu Pražského okruhu, zejména části 511," sdělila Krnáčová. Tyto věci spolu podle ní souvisí, protože okruh výrazně zlepší propustnost Prahy, což bude mít vliv na parkování v okrajových částech města.

Petera je málo aktivní, tvrdí opozice

Předseda opoziční ODS Jan Skopeček novinářům řekl, že hejtman Petera je v otázce zón, ale i výstavby chybějící části Pražského okruhu a záměru Prahy zakázat vjezd kamionům do města málo aktivní a pouze reaguje na magistrátní politiku. Petera to odmítl. Pokládá ale za skandální, že mu nebylo umožněno účastnit se nedávného jednání pražské rady o těchto záležitostech.

"Vidím to jako selhání a věřím tomu, že už se to nebude opakovat," řekl na adresu pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Podle Petery se už do věci vložil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), s nímž bude hejtman jednat tento týden.

Hejtman podle Skopečka získal mandát celého středočeského zastupitelstva k tomu, aby s vedením Prahy mohl jednat důrazněji a lépe hájit zájmy lidí z regionu. Pokud Praha svůj postoj nezmění, mohlo by se podle Skopečka začít uvažovat o přemístění krajského úřadu mimo území metropole.

Praha má asi dvě desítky záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes tři tisíce stání. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech. Nejméně používané je to v Běchovicích.

Redaktor Aktuálně.cz Lukáš Prchal glosuje setkání s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou, kde se bavili nejen o nových parkovacích zónách. | Video: Lukáš Prchal
 

Právě se děje

Další zprávy