Studénka - Vystoupit z vlaku, pár kilometrů autobusem a pak zase na vlak. Výluky na železničním koridoru ve Studénce, které tady před loňským neštěstím cestující nezažili, už se staly realitou. Byly zatím tři a budou další.
I když výluka znamená komplikace a zpoždění, pasažéři se moc nezlobí. Dobře si totiž pamatují na tragédii, kdy 8. 8. 2008 spadl před projíždějící rychlík Comenius ten starý most. Osm lidí zemřelo, desítky dalších to doživotně poznamenalo.
Podle policejního vyšetřování i zkoumání znalců to zatím vypadá tak, že bezprostřední příčinou pádu mostu byly hrubé nedostatky na stavbě i chyby projektu. Je však také jasné, že kdyby stavebníci hýbali s mostem minimálně při omezené rychlosti vlaků, tolik mrtvých být nemuselo.
Hlavním dodavatel stavby nového mostu je firma ODS. Tedy ta stejná společnost, které se most zřítil na koleje. Mnohé se však změnilo.
Je to nebe a dudy, srovnává svědek
"Je to o sto procent lepší! Nedá se to srovnat. Teď je to profesionální stavba a pořád jsou tam nějaké kontroly," tvrdí David Šimíček, který bydlí asi sto metrů od místa, kde se most zřítil.
Stavbu denně pozoruje a to, co se tam dělo před neštěstím, líčí jako neuvěřitelný nepořádek s opilými dělníky.
O stavbu se teď velmi zajímá i vedení města. "Předtím jsem to nesledoval, teď jsem v pravidelném kontaktu se stavební firmou a často se chodím na stavbu dívat. Postupuje to dobře," věří starosta Studénky Ladislav Honusek.
Firma ODS, která teď staví zadarmo a navíc jí každodenně nabíhá penále za nedodržení termínu rekonstrukce, požádala o výluky. Změnila subdodavatele. Místo firmy Bögl a Krýsl, jejíž dva inženýry policie obvinila krátce po nehodě z obecného ohrožení, nastoupily Hutní montáže.
"Vše běží podle harmonogramu, jsme rádi, že můžeme most postavit. Nálada ve firmě je ale stísněná. Čekáme, koho z našich lidí bude obviněn. Policie naznačuje, že nás to nemine," řekl mluvčí ODS Jindřich Vaněk.
Únorová výluka ve Studénce byla od stavby nového mostu už třetí, kterou stavební firma vyjednala se Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC). Teď již je nová ocelová mostní konstrukce uložena na ložiscích, probíhá svařování a natírání. Poté bude následovat betonování.
"V době zatím největší výluky probíhala zásadní akce. Speciální jeřáb usazoval nad trať novou konstrukci mostu," vysvětloval únorovou výluku Vaněk. Dodal, že další dvě výluky byly v noci. Do dokončení stavby, což má být v červenci 2009, jsou naplánované další. Jedna v květnu, další v červenci.
Při loňské rekonstrukci nebyla výluka ani jedna. A osudné zasouvání mostu probíhalo za plné rychlosti vlaků a bez dohledu správce železniční trati. Vedení Správy železniční a dopravní cesty tvrdilo, že vůbec nevědělo, že se má v té době s mostem hýbat.
Tehdejší mluvčí stavební firmy Dan Šabík to zdůvodňoval tím, že šlo pouze o přípravné práce, které nebylo třeba ohlašovat.
Výluky? Prý nebyly nutné
Proč se v roce 2008 nestavělo s výlukami? Proč nebyl na dráze dozor, který by odhalil, že se nad významným mezinárodním koridorem provádí činnost, která ohrožuje bezpečnost lidí? To nikdo neřeší. Podle dosavadních šetření policie i Drážní inspekce v tomto směru nikdo zásadně nepochybil.
Firma ODS tvrdí, že o výluky nebyl čas vůbec požádat. "Plná výluka musí být projednána do konce kalendářního roku a upřesněna devadesát dnů předem. V srpnu 2007 však oprava mostu ve Studénce nebyla ani zdaleka připravena," tvrdí Jindřich Vaněk.
Krajský úřad Moravskoslezského kraje vypsal výběrové řízení až v březnu 2008. "Po vydání havarijního výměru v dubnu 2008 se dohodla naše firma se SŽDC, že stavba proběhne bez výluk, avšak za asistence drážních orgánů při manipulaci s mostní konstrukcí," líčil Vaněk.
Zároveň zdůraznil, že šlo o technologii, která výluky ani nevyžadovala. "Díky vysunutí konstrukce probíhala většina prací mimo prostor dráhy."
Podobně hovoří Správa železniční a dopravní cesty. "Při první stavbě nežádal investor ani stavebník o výluky, charakter prací to ani nevyžadoval," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Na otázku, zda se od nehody nějak změnil systém kontroly činností v blízkosti trati, Halla odpověděl, že vše už tehdy probíhalo podle platné legislativy a předpisů.
Bezpečnost na dráze? Vše v pořádku
"Pověření zaměstnanci v rámci všech stupňů kontrol trvale sledují činnosti v ochranném pásmu dráhy. V případě neprojednané činnosti jsou oprávněni práce zastavit a oznámit svá zjištění Drážnímu úřadu. Tento systém byl i je při stavbě ve Studénce uplatňován," řekl Halla.
Za to, že loni 8. srpna tomuto systému kontrol uniklo, že stavebníci bez jakéhokoliv omezení a dohledu hýbali s mostem nad projíždějícími vlaky, necítí správce železniční cesty žádnou zodpovědnost. Pochybení si nepřipouští ani Drážní úřad, který vydává souhlas s režimem staveb v obvodu dráhy.
Ani Drážní inspekce po osmi měsících šetření nezjistila zásadní nedostatky v systému bezpečnosti, které by mohl mít podíl na neštěstí. Zprávu ke Studénce však inspekce teprve dokončuje. Předběžný závěr sdělil Aktuálně.cz mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.
Policie chystá obvinění dalších lidi v souvislosti s nedostatky na stavbě.