Praha - Ministři úřednické vlády se rozhodli zrušit dohodu o směně pozemků pro dálnici D11 s farmářkou Ludmilou Havránkovou.
V úterý o tom jako první informoval online deník Aktuálně.cz.
Dnes ministr zemědělství Jakub Šebesta redakci znovu potvrdil, že požádá vládu o zrušení usnesení, které směnu pozemků pro dálnici umožnilo.
Politici, kteří dohodu s farmářkou iniciovali, však varují, že za snahami o zrušení dohody jsou pochybné zájmy. Popřením dohody navíc dojde k zastavení stavby dálnice.
"Vnímám to jako velmi nešťastný krok," řekl Aktuálně.cz bývalý hejtman Královéhradeckého kraje Pavel Bradík (ODS). "Motivem k revokaci dohody s paní Havránkovou je podle mého názoru fakt, že vláda nemá na stavbu dálnic peníze a hodí se jí, že vinu za nedostavění D11 bude moci svést na někoho jiného."
Podle bývalého ministra zemědělství Petra Gandaloviče se politici zalekli nestandardní směny. Spekuluje se také o tlaku developerské lobby.
Férová dohoda
Podle bývalého ministra zemědělství Petr Gandaloviče (ODS), jenž směnu po spolupráci s Bradíkem ve vládě prosadil, jdou Šebesta se Slamečkou zcela proti dostavbě dálnice.
"Způsob řešení, které jsme navrhli, byl jediný, který vede k relativně rychlému vyřešení situace a dostavění dálnice," říká bývalý ministr. "S paní Havránkovou byla férová dohoda, byla připravena vyjednávat. Pokud se dohoda s ní zruší, nastanou velké komplikace."
Zároveň připomíná, že směna je pro stát výhodná nejen kvůli urychlení dostavby D11, ale i finančně. "Ta směna byla netradiční a na první pohled vypadala nevýhodně," říká. "Ale když se to propočítá, tak pro stát rozhodně není nevýhodná."
Stát totiž za 11 hektarů stavební půdy paní Havránkové s hodnotou tisíc korun za metr, nabídl 253 hektarů zemědělské půdy s cenou pěti korun za metr - tedy téměř o polovinu nižší hodnoty.
"Jenže veřejnost viděla pouze ten poměr 11 za 253," říká Gandalovič. "Představitelé Pozemkového fondu se toho asi také zalekli a mají pocit, že paní Havránkovou mohou vyvlastnit. Do toho už bohužel zasáhnout nemohu."
Selský člověk
Také pro bývalého hejtmana kraje Pavla Bradíka je postoj nové vlády zklamáním. "Podařilo se mi to, co za 14 let se nepodařilo stovkám úředníků," říká. "Sjednal jsem dohodu, která byla akceptována jak paní Havránkovou, tak vládou a stavbě dálnice nic nestálo v cestě."
Podle Bradíka zrušením dohody s farmářkou stát opět na několik let zablokuje dostavbu D11. "Ministr sice tvrdí, že je pro stavbu dálnic, ale na druhou stranu ví, že pokladna je prázdná," míní bývalý hejtman. "Tak hledají jakýkoliv důvod, aby to nebyli oni, kdo za nedostavění dálnice mohou."
Bradík zároveň předpokládá, že Havránková na jinou dohodu než směnu pozemků nepřistoupí. "Jak jí znám je to selský člověk v tom nejlepším slova smyslu," říká. "Radši bude dřít každý den, protože tu půdu má ráda. Nechce peníze, o čemž svědčí i fakt, že odmítla nabídku 60 milionů korun."
Pozemky pro developery
Tlaky na zrušení dohody s farmářkou začaly sílit právě v době, kdy bylo zřejmé, že dojde k obměně vlády. Po pádu Topolánkova kabinetu se úsilí Královéhradeckého kraje zvýšilo.
Šéf dopravního výboru Vlastimil Dlab (KSČM) tehdy pro Aktuálně.cz uvedl, že "ta původní dohoda byl nesmysl a nebezpečný precedent. Byl to předvolební tah bývalého hejtmana a ministra."
Kraj začal podle jeho vyjádření "vyjednávat zcela jiné podmínky." Pouhý týden po nástupu nového ministra Slamečky jej kvůli D11 navštívil hejtman kraje Lubomír Franc (ČSSD).
Kromě zájmů krajských politiků se hovoří o lobby developerských společností, které doufaly, že získají pozemky, které stát nabídl Havránkové.
Nepřímo tento fakt potvrzuje i bývalý ministr Gandalovič a právě tyto zájmy považuje za jeden z důvodů, proč se politici nyní staví proti dohodnuté směně.
"Možná se měly některé pozemky z té směny vyloučit," říká. "Mají být v okolí budoucí dálnice do Jaroměře a o ty pozemky může být zájem z hlediska obslužných areálu, či výstavby skladů, a podobně. Možná, kdybychom tyto pozemky paní Havránkové nenabídli, nebyl by teď s tím takový problém."
Blog Václava Urbana: Stát versus Ludmila Havránková Stát versus Ludmila Havránková má pokračování Ministr dopravy chystá vyvlastňovací puč |
Jako na Aljašce
Ať už byly tlaky jakékoliv, u vedení Pozemkového fondu a nových ministrů našly úrodnou půdu. Ministr dopravy Slamečka se ani netají tím, že se způsobem směny nebyl ztotožněný.
"Kdybychom to takto dělali, tak v Česku dnes už nemáme žádné pozemky, leda bysme koupili Aljašku," říká ministr na adresu dohody s Havránkvou. "Vlastníci, kteří nedostali takovou nabídku jako Havránková, se mohou začít ptát, proč jsme to nedal i jim. A to jsem zvědavý, jak to budeme řešit."
Pokud Slamečka se Šebestou se svoji iniciativou uspějí a vláda bude revokovat usnesení o dohodě s Havránkovou, dostavba dálnice D11 se opět zastaví - z rozhodnutí státu.