Praha - Ministerstvo dopravy schválilo koncepci, podle které bude liberalizace tuzemské vlakové dopravy absolutní.
Napsal to v úterý deník E15. Dosud se převážně mluvilo o soutěžích o státní dotace jen pro 75 procent dálkových vlaků, na které nyní stát přispívá výhradně Českým drahám.
Státní firmu tak podle deníku čeká v následujících letech tuhý existenční zápas.
"V plánu je postupné soutěžení všech dálkových linek bez ohledu na to, že tady existuje nějaký národní dopravce," řekl deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Nynější desetiletá smlouva Českých drah s ministerstvem umožňuje státu každoročně vybrané tratě vyjmout a dát je do soutěže.
Čtvrtina tratí je zatím nedotknutelná, podle E15 mimo jiné hlavní tahy z Polska přes Ostravu a Břeclav na Slovensko a do Rakouska nebo z Německa přes Prahu a Brno do Rakouska. I na ty však nakonec podle schválené koncepce po vypršení smlouvy s Českými drahami v roce 2019 má dojít. Soutěže budou vyhlášeny tak, aby první vítěz mohl vyjet v prosinci 2019.
Jako poslední půjde do tendru tah z Německa do Rakouska, vítěz výběrového řízení by tam měl jezdit od jízdního řádu 2027/2028. Poté už nebude v českých zemích žádný dálkový spoj, na který by někdo dostal dotace bez soutěže.
Český stát se tímto postupem stane evropskou avantgardou, unijní legislativa umožňuje zadávat vlakovou dopravu přímo. Celý proces je ale zatím v plenkách, pilotní soutěž o trať Ostrava - Krnov - Olomouc má být vypsána v lednu, následovat budou spoje z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu a do Děčína.
Předběžný zájem o provozování rychlíků už projevilo několik společností, například Viamont, RegioJet, Leo Express, Veolia Transport, Arriva vlaky, Abellio CZ a České dráhy.
Ministerstvo ve schváleném materiálu poukazuje i na možná rizika pro dálkovou železniční dopravu. Hrozbou je hlavně nedostatek peněz v rozpočtu a s tím spojený možný rozvrat systému vlaků. Ročně dá stát za rychlíky čtyři miliardy korun.