SMS lístky bez tendru? Jinak to nešlo, tvrdí města

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
29. 9. 2012 13:40
Požadavky Prahy a Liberce vyřadily většinu firem na českém trhu
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Dvě česká města Liberec a Praha při zadávání zakázky na SMS jízdenky požadovala po firmách i schopnost zajistit platby pomocí mobilní peněženky.

Tím se snížil počet možných uchazečů prakticky na jediného. Dopravní podniky jim pak zadaly zakázku bez klasického výběrového řízení s odůvodněním, že na trhu v tu chvíli nebyla jiná firma, která by kombinaci požadovaných služeb poskytovala.

Službu na SMS jízdenky zavedl nejdříve pražský dopravní podnik, zpočátku ale mobilní peněženku nepožadoval. V roce 2007 spustil pilotní projekt a bez výběru ho zadal firmě Crowsnest, která vznikla jen pár měsíců předtím. Firma navíc pro službu využívá subdodavatele společnost Erika. Na trhu přitom byla řada firem, které tuto službu poskytovaly přímo.

V roce 2009 začali SMS jízdenky plánovat v Liberci, přišli ovšem s nápadem, že firma zároveň musí dodávat službu mobilní peněženky. Tím prudce klesl počet možných uchazečů a zakázku získala firma Direct Pay, která na mobilní peněženku měla licenci.

"V době vzniku smlouvy (2009) nebyla na trhu odpovídající nabídka firem. DIRECT Pay našemu dopravnímu podniku poskytuje službu úhrady jízdného nejen prostřednictvím Premium SMS, ale i mobilní peněženky," uvedla tisková mluvčí libereckého dopravního podniku Martina Poršová.

Technicky ovšem službu SMS jízdenek pro Direct Pay v Liberci zajišťuje také Erika, kterou už v době podepsání smlouvy ovládal Crowsnest, ať už přímo nebo prostřednictvím vlastněných firem.

A propojení společností jde ještě dál. Crowsnest jen několik měsíců poté, co vznikla liberecká smlouva, získal poloviční podíl ve společnosti Direct Pay. Podle Národního fondu proti korupci a advokáta Václava Lásky také Crowsnest přes Direct Pay získal licenci k mobilní peněžence.

Tím si Crowsnest zajistil nejen cestu k libereckým penězům, ale také k další pražské zakázce. Pilotní projekt SMS jízdenek totiž na konci roku 2009 skončil, pražský dopravní podnik se ale opět vyhnul transparentnímu výběrovému řízení.

Začal totiž také současně s SMS jízdenkami požadovat mobilní peněženku stejně jako v Liberci. A Crowsnest díky získané licenci bez soutěže získal smlouvu na deset let, kterou může jednoduše prodloužit až do roku 2028.

Smlouva se nedá vypovědět a Praha je tak odkázaná na firmu, pro kterou službu technicky zajišťují subdodavatelé.  Bez zajímavosti není, že například v roce 2010 měl Crowsnest, který službu poskytuje i v dalších městech, pouhé 3 zaměstnance.

Mobilní peněženka, kvůli které byla už předem vyloučena řada firem, přitom není zdaleka tak populární jako běžné SMS jízdenky. Zatímco běžných SMS se v Praze měsíčně prodá až 1,4 milionu, pomocí peněženky jde pouze o stovky kusů. 

Praha i Liberec získávají stejné provize z jedné jízdenky - 75 %. Jiná města, která vypsala výběrové řízení, si ale dokázala vyjednat lepší podmínky.

Specifické podmínky

Aktálně.cz navíc zjistilo, že na českém trhu v roce 2009 existovaly firmy, které současně se SMS jízdenkami poskytovaly i službu podobnou mobilní peněžence. Stejně jako peněženka umožňuje cestujícímu nahrát si peníze na virtuální účet a pomocí SMS z něj čerpat.

"Takovou službu jsme v té době poskytovali," uvedl šéf firmy Materna Martin Košut. Cestující rozdíl nepozná, služba ale funguje na trochu jiném principu než mobilní peněženka. A proto nevyhovoval specifickým požadavkům dopravních podniků.

"Kdyby pražský dopravní podnik neměl tuto speciální podmínku, mohly by se o službu ucházet i jiné firmy," uvedl Láska.

Bez výběrového řízení zadali zakázku na SMS jízdenky i v Ústí nad Labem. Smlouvu podepsali se zbrusu novou firmou bez zkušeností.

"Protože v době, kdy byla služba SMS jízdenka zaváděna, fungovala tato služba pouze v MHD  v Praze a nebyla známa predikce v objemu poptávky ze strany cestujících, vedení Dopravního podniku města Ústí nad Labem a.s. provedlo pouze poptávkové řízení na dodavatele této služby," říká k tomu tamní dopravní podnik.

A nejasnosti provázejí i zakázku v Ostravě, kde jízdenky také poskytuje Crowsnest. Veřejnou zakázku tam sice vypsali, ale vyloučili z ní všechny uchazeče až na vítěze.

 

Právě se děje

Další zprávy