Praha - Před deseti lety se zabila poslankyně Marie Noveská, když na dálnici D1 na Vysočině dostala smyk a narazila do billboardu. Reklama tam stojí dodnes, jen pár metrů od silnice. A stále u ní nejsou ochranná svodidla.
Podle senátora Josefa Novotného to není jediný případ. Smrtících billboardů, které stojí v bezprostřední blízkosti dálnic a rychlostních silnic zůstávají desítky až stovky. Novotný tvrdí, že za to může i nevýhodná smlouva, kterou uzavřelo ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic s největšími provozovateli reklam.
Ministrova výzva platila jen pro někoho
V říjnu 2004 vyzval tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský provozovatele billboardů, aby nepovolené reklamy odstranili. Obří plakáty na železných konstrukcích ovšem nezmizely všechny.
"Odstranily se pouze méně nebezpečné billboardy umístěné daleko od dálnice. Ty velmi nebezpečné zůstávají," tvrdí senátor Novotný. Největší reklamní firmy ovšem mají podle Novotného se státem exkluzivní smlouvy, které jsou do roku 2011 prakticky nevypověditelné.
"V případě, že by firmám stát porušil exkluzivitu na vybraných dálnicích, a to i kvůli zvýšení bezpečnosti provozu, bude muset zaplatit firmám náhradu veškerých prokazatelných nákladů a vzniklé škody, včetně ušlého zisku. Pokud by stát nezaplatil, firma se může odškodnění domáhat soudně a billboardy odstranit teprve tři měsíce po ukončení soudních sporů," konstatoval Novotný.
Na smlouvách vydělávají hlavně firmy
Protikorupční společnost Transperency International nedávno zveřejnila údaje, které dokumentují, jak jsou smlouvy pro stát nevýhodné. Zatímco společnost News Outdoor platí ročně Ředitelství zhruba 7,2 milionů korun za pronájem 368 billboardů a 23 mostů, zisky firmy jsou mnohonásobně vyšší.
- Čtěte dále: Poražený stát. Smlouvy o billboardech neutají
Přitom na jediné billboardové reklamě se dá měsíčně vydělat 10 až 17 tisíc korun. Firmy provozují za pro ně výhodných podmínek celkem 800 billboardů.
Výjimka pro staré billboardy
Právě na základě zmiňované tragické nehody poslankyně Noveské se zpřísnila pravidla pro umisťování billboardů podél silnic. Takzvané ochranné pásmo se rozšířilo ze 100 metrů na 250 metrů. Jenže ani to neplatí pro všechny.
"Protože poslanci billboardy potřebují, současně rozhodli, že na reklamy postavené před účinností zákona se omezení nevztahuje," konstatuje senátor Novotný. Znamená to, že reklamy postavené už v minulosti, mohou být i blíže k silnici než 250 metrů. Proto i billboard, na němž se zabila Noveská a kvůli němuž byla novela přijata, nadále stojí jen asi 1,5 metru od dálnice.
- Čtěte dále: Na řidiče číhají stovky smrtelných pastí
Ročně se v Česku stane na 30 tisíc nehod způsobených střetem s pevnou překážkou, tedy i s billboardem. A za poslední roky při těchto haváriích zahynuly desítky lidí a stovky byly zraněny.
Chceme reklamy odstranit
Ministerstvo dopravy uvedlo, že i nadále usiluje o to, aby nebezpečné billboardy zmizely.
"Odmítáme tvrzení, že nemáme zájem tuto situaci řešit," reagoval na výtky senátora Novotného mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Uvedl, že ministerstvo plánuje dvě novely zákona o pozemních komunikacích, přičemž jedna se bude speciálně týkat právě reklam podél silnic.
"Chceme sáhnout i na billboardy," řekl Aktuálně.cz Hanzelka. Podle senátora Novotného si ovšem provozovatelé reklamních ploch vynutili, že novela zákona umožní pětiletou lhůtu na odstranění reklam, čímž se nevýhodná smlouva opět prodlouží.