Brno - Česká republika si v rámci Evropské unie připsala nový primát. Je zemí, ve které nejrychleji stoupá riziko, že motocyklisté zemřou při dopravní nehodě.
Vyplývá to z celoevropské statistické zprávy za roky 2001 až 2007, kterou zpracovalo brněnské Centrum dopravního výzkumu.
Česko je v čele celoevropských tabulek ve dvou statistických porovnáních.
Vůbec nejhorší je v Česku situace v roční změně počtu usmrcených motocyklistů na miliardu ujetých kilometrů.
„Několik zemí, Česko, Finsko, Maďarsko a Velká Británie, vykazuje nárůst tohoto rizika. Česká republika je v tomto údaji nejhorší ze všech porovnávaných zemí," uvádějí odborníci z Centra dopravního výzkumu ve své zprávě.
Chování řidičů má změnit kampaň, jež zaútočí na city |
Nejbezpečnější je Norsko
A zatímco počet usmrcených motocyklistů celkově v zemích Evropské unie stagnuje, v Česko stále roste.
„Česká republika je druhou nejhorší zemí s průměrným meziročním nárůstem počtu usmrcených motocyklistů," uvádí se ve zprávě. Nárůst v Česku činil více než čtyři procenta, horší situace je už jenom v Lotyšsku, kde se nárůst blíží k deseti procentům.
Česko společně s Lotyšskem, Maďarskem a Slovinskem patří také mezi nejhorší země v počtu usmrcených motocyklistů. Počet mrtvých motorkářů na silnicích v těchto zemích překračuje dvě stě lidí na miliardu ujetých kilometrů.
Nejbezpečněji se naopak motocyklisté naopak mohou cítit v Norsku, Švýcarsku, Dánsku a Finsku. Tam na miliardu ujetých kilometrů zemře 30 až 45 motorkářů.
V souvislostech
Riziko na motorce 18x vyšší než v autě
Ze zprávy vyplývá, že podle posledních údajů ze všech zemí unie v roce 2006 zemřelo při nehodách 6200 motorkářů. „Motocyklisté se podílí na dopravním výkonu (počtu ujetých kilometrů) pouhými dvěma procenty, přesto tvoří 16 procent ze všech obětí dopravních nehod," je napsáno ve zprávě.
Riziko, že motocyklista na silnici zemře, je tak osmnáctkrát větší než u řidiče osobního vozidla.
To, že čeští motorkáři patří mezi ty, kteří na dopravní předpisy příliš nedbají, potvrzují i policejní statistiky. Ty dlouhodobě dokládají, že na silnicích nejvíce riskují mladí řidiči do 35 let a mezi nimi pak motorkáři.
"Motocykly jsou oblíbené, jsou mnohem dostupnější, takže se hodně prodávají. Více nehod je tedy i proto, že se motorek více prodalo. Netvrdil bych, že motorkáři jezdí hůř než před deseti lety," vysvětlil nárůst nehod Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.
Mezi motorkáři připadá na tisíc nehod bezmála 39 usmrcených lidí. Narůstající počet usmrcených motorkářů - především mladých lidí - eviduje česká policie už delší dobu. A z vyšetřování tragických nehod vyplývá, že si za ně mladí řidiči motorek mohou především sami.
Podle policejních záznamů si ovšem motorkáři za většinu nejvážnějších nehod mohou sami. Zhruba polovinu obětí způsobila vysoká rychlost. Následují nedání přednosti v jízdě a špatné předjíždění.