Praha - Ministerstvo dopravy vybralo zhruba třicet velkých dopravních staveb, které se zpozdí, zastaví nebo prodraží po čtvrtečních změnách v rozpočtu, které protlačila ČSSD spolu s KSČM. Schválený rozpočet totiž na stavbu silnic a železnic dává o pět miliard korun méně.
Ministerstvo dopravy, které tak příští rok oproti letošku nedostane navíc slíbených 25 miliard, ale "jen" 20 miliard korun, se netají rozladěním.
"Po hlasování poslanců jsme nuceni škrtat naprosto všude," tvrdí mluvčí resortu Karel Hanzelka. "Zkrácení rozpočtu fondu dopravy se dotkne i nejvýznamnějších dálničních staveb. Dojde například k oddálení zprovoznění jižní části vnějšího pražského okruhu, tedy spojnice mezi brněnskou dálnicí D1 a plzeňskou D5, která měla být otevřena v létě 2010," dodává.
Jaké silnice škrtat?
Někteří sociální demokraté však včera ve sněmovně namítali, že ministerstvo mohlo škrtat na méně důležitých místech a že seznam je jen nátlakovým prostředkem, jak odvrátit zkrácení rozpočtu na dálnice a silnice.
"Toto obvinění odmítám," řekl Aktuálně.cz Tomáš Čoček, náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury, který seznam staveb sestavil. Podle něj se muselo škrtat ve stavbách, na které šly velké peníze z rozpočtu a ty jsou z logiky věci významné. Připouští však, že v seznamu ještě může dojít ke změnám.
"Každý region a každá obec křičí, že právě ta jejich stavba je ta nejdůležitější," doplňuje mluvčí Hanzelka, proč jsou škrty v seznamu staveb ještě "v pohybu".
"Proč jsme nevybrali méně významné stavby? Protože v nich nejsou peníze. Samozřejmě to bolí, že se škrtá, ale musí se škrtat tam, kde je co škrtat," vysvětluje náměstek Čoček. "Bavíme se o stavbách, které se měly financovat z národních zdrojů. Škrtání v projektech dotovaných z EU nám nic nepřinese. Museli jsme proto brát v národních zdrojích a tam nemá cenu škrtat stavbu za deset milionů korun," dodává.
(Text pokračuje pod tabulkou)
V rozpočtu SFDI na rok 2010 ale figurují stamilionové položky i pro dálniční úseky, které už byly nedávno s velkou slávou zprovozněny. I tady náměstek Čoček odmítá, že jde o nějaké "fiktivní" položky, na kterých by se dalo šetřit namísto seškrtaných důležitých úseků.
"Je rozdíl mezi zprovozněním a dokončením," vysvětluje Čoček. "Stavba je zprovozněna a lidé po ní mohou normálně jezdit. Ještě na ní ale probíhají dokončovací práce nebo se projekt i doplácí, protože splatnost faktur je 90 dní, tedy čtvrt roku. Takže třeba už i dokončená stavba má splatnost až příští rok. To co tedy veřejnost vidí jako dokončenou stravbu, je ve skutečnosti stavba zprovozněná."
Například na dokončení zprovozněného úseku D1 Mořice Kojetín má ale jít příští rok přes půl miliardy. Ani to podle Čočka není nic výjimečného.
Seznam "Černých Petrů"
Ministerstvo dopravy zařadilo na seznam škrtů i severomoravskou dálnici D47 v úseku z Bohumína na státní hranici s Polskem. O peníze přijdou i plánované modernizace železničních uzlů v Brně a Přerově.
"Bez investic zůstane i řada menších projektů, například vnitřní silniční okruh v Brně či rozšíření velmi zatížené silnice I/49 mezi Zlínem a Otrokovicemi," vyjmenovává dále Hanzelka.
Ministerstvo podle něj také bude muset zastavit plánování zatím nezahájených staveb, například rychlostní silnici R35 z Hradce Králové do Olomouce nebo dostavbu rychlostní silnice R52, která má spojit jihomoravskou metropoli s Vídní.
Původně navrhovaný rozpočet fondu dopravy schválila vláda ve výši 96 miliard korun. Z toho původní podíl ze státního rozpočtu tvořil 36 miliard a pak peníze z evropských fondů, úvěry od Evropské investiční banky, výnosy z mýtného a dálničních známek.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka při projednávání rozpočtu v hospodářském výboru sněmovny uvedl, že původní rozpočet schválený vládou je minimální. Nové změny pak ve sněmovně označil za "drastické".