Praha - Devět procent vlaků Českých drah mělo v loňském roce zpoždění. Přesnost spojů se tak oproti předešlému roku jemně zlepšila.
"Tradičně jezdí vlaky nejpřesněji na počátku a konci roku, kdy je plánováno nejméně výluk," hodnotí roční provozní situaci ředitel odboru řízení provozu Miroslav Jasenčák.
Podle jeho informací byly vlaky nejdochvilnější v březnu, kdy splnily jízdní řád na 94,12 %. Opakem byl červenec s 88,74 %.
Právě léto je podle něj nejkomplikovanější. V této době probíhá nejvíce stavebních aktivit, se kterými souvisí i množství výluk, vysvětlují dráhy.
Nejčastějšími příčinami zpoždění vlaků jsou podle ČD vnější vlivy. Mezi ty Jasenčák zahrnuje sebevraždy, nehody na přejezdech, zásahy policie nebo záchranářů a vlivy počasí. Významný podíl na zpoždění mají také závady na infrastruktuře a čekání vlaku na přípoj.
Lednovou dopravu komplikovala na sněhové srážky nebývale bohatá zima. "V Česku se promítla do plnění jízdního řádu na „pouhých" 86,6 %. Podíl zpoždění způsobených těmito vlivy vyskočil z obvyklé cca 1/3 na téměř 60 %," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Významný vliv na lednová zpoždění mělo i nezvykle velké množství nehod na přejezdech a usmrcených osob.
České dráhy denně vypravují v průměru 7 654 vlaků po celé republice. Podle dnes zveřejněných statistik se ČD chlubí dochvilností srovnatelnou například s Francií nebo Velkou Británií.