Praha - Většina vysokých škol zatím neplánuje přijímat uchazeče podle výsledků jejich státní maturity.
Ministerstvo školství ale našlo cestu, jak školy přimět, aby k výsledkům alespoň z části přihlížely.
Od roku 2013 budou vysoké školy dostávat finanční bonus za přijaté úspěšné státní maturanty. Čím lepší výsledek bude student mít, tím více peněz do rozpočtu školy přinese. Stát chce takto mezi školy ročně rozdělit asi dvě stě milionů korun.
Radě vysokých škol se ale navrhovaný princip nelíbí. To, že si úspěšný student vybere nějakou vysokou školu, nemusí prý vypovídat nic o její kvalitě.
"Dnes jsou z části iracionálně upřednostňovány humanitní obory. Nejsem si jistý, zda tento trend mohou technické školy ovlivnit, ať by byly sebekvalitnější," řekl Aktuálně.cz předseda ekonomické komise Rady vysokých škol Jakub Fischer.
"Z části je to možné chápat i jako útok na akademické svobody, protože vysoké školy by měly mít právo vybrat si studenty podle vlastních kritérií."
Rada má proti pravidlům financování vysokých škol kromě této ještě dalších devět zásadních námitek, které pošle ministerstvu školství. Vadí jí například i bonifikace za zahraniční studenty nebo dotazníky, které budou vyplňovat absolventi škol a na základě kterých školy dostávat další díl peněz.
Školám se nelíbí dotazníky mezi absolventy
Náměstek ministra školství odpovědný za vysoké školy Jan Koucký systém dotazníků hájí. Průzkumy se mají mezi absolventy konat jednou za dva roky.
"Zjistíme nejen, zda jsou absolventi zaměstnaní či ne, ale i jakou práci dělají a jak zpětně školu hodnotí," řekl Koucký.
Dalšími kritérii pro rozdělování peněz vysokým školám budou třeba úspěchy ve výzkumu, umístění v mezinárodních žebříčcích nebo spolupráce se soukromými firmami.
80 % postaru, 20 % podle zásluh
Z dvaceti miliard, které nyní do vysokého školství z rozpočtu jdou, by se individuálně podle zmíněných kritérií mělo rozdělovat dvacet procent.
Hlavním záměrem ministerstva je změnit stávající systém, kdy školy dostávají peníze podle počtu studentů. To podle ministra Josefa Dobeše vedlo k bezhlavému přijímání na vysoké školy.
"Podpora vysokých škol v nabírání dalších a dalších studentů vedla k tomu, že dnes do terciálního vzdělávání nastupuje už 70 procent odpovídající věkové skupiny. Současně však výsledky českého vysokého školství nejsou v mezinárodním měřítku vidět tak, jak by mohly a měly," řekl Dobeš před časem na zasedání České konference rektorů.