Zuzana Hronová
7. 2. 2020 7:13
České školství letos čekají zásadní změny. Klíčové výzvy a problémy, před nimiž stojí, sestavila společnost EDUin, zaměřující se na informace o vzdělávání. V každoroční analýze popisuje, v jakém stavu se české veřejné vzdělávání nachází.
Odlehčení ředitelům i obcím
Decentralizace českého školství, která patří k největším v Evropě, měla za cíl co největší autonomii a svobodu škol ve způsobech výuky. Vedla však k enormnímu přetížení ředitelů a také zřizovatelů, kterými jsou často malé obce. Ty mnohdy vedou starostové, kteří se ve školství příliš nevyznají. Ve většině států proto funguje tzv. střední článek, který pomáhá ředitelům a zřizovatelům s vedením škol a zároveň dohlíží na dodržování školské politiky státu. Tím snižuje regionální rozdíly ve vzdělávání.
"Stát nedokáže realizovat vzdělávací politiku až na úroveň konkrétních škol a nechává v tom zřizovatele a ředitele samotné. Vezmeme-li přímo pedagogickou činnost, pak odpadají i zřizovatelé, protože k tomu nemají odborné kompetence. Mezi státem a školou tak už není nic, leda Česká školní inspekce kdesi 'za rohem'. Stát proto nedokáže efektivně ovlivnit, jakým způsobem se děti učí," říká Miroslav Hřebecký, expert EDUinu.