Praha - Pavel Mrázek z Brna dal koncem září na web inzerát, že prodá Škodu Citigo. Za malé městské auto žádal 89 tisíc korun a přiznal nadprůměrné opotřebení vozu, který najel 262 tisíc kilometrů.
Kupce našel okamžitě. David Drugda si pro auto přijel z Karlových Varů a vyjednal si patnáctitisícovou slevu. "Tvrdil, že auto má pro svoji partnerku," vzpomíná Mrázek na nedávný obchod.
Jenže v Karlových Varech se pak se škodovkou stalo něco, co v Česku zdaleka není výjimečné. Auto se obratem objevilo v nabídce jiného inzertního serveru. Souhlasila barva i registrační značka. Neseděl však zásadní údaj − počet najetých kilometrů.
Drugda lákal zájemce na pouhých 76 tisíc ujetých kilometrů, tedy téměř o 200 tisíc méně, než mělo několik dní předtím. A cena? O padesát tisíc vyšší, než za kolik ho nedávno koupil.
Obvyklá praxe v Česku
Jak je možné, že auto "omládlo", Drugda vysvětlit nedokázal. Navíc tvrdil něco jiného než první vlastník. Auto má prý od příbuzných ze Znojma a vlastní ho dva roky. Když mu reportér sdělil, že podle předchozího majitele škodovka před pár týdny rozvážela v Brně pizzu, snažil se telefonát ukončit s tím, že je zaneprázdněný.
"Na tyhle vaše výmysly nemám čas," zavěsil karlovarský živnostník, který má podle obchodního rejstříku povoleno podnikat v patnácti oborech od svařování, výroby lodí či půjčovny věcí až po vzdělávání.
Od minulé soboty nereaguje na telefonáty ani zaslané zprávy s žádostí o odpověď, jestli se u auta manipulovalo s tachometrem. Inzerát mezitím zmizel, není ale jasné, zda se nový majitel zalekl, nebo už auto prodal. Pokud by platila druhá varianta a kupující by chtěl věc prošetřit, mohl by mít Drugda potíže s policií.
"Stáčení kilometrů je uvádění v omyl a zamlčování skutečnosti. Tím je způsobena škoda na ceně auta, které by jinak kupující nechtěl," říká advokát Vojtěch Křikava, jenž se specializuje na ochranu spotřebitelů. Jestliže by znalec prokázal, že na tachometru došlo k zásahu, může kupující podle Křikavy odstoupit od smlouvy.
Podobné případy nejsou v tuzemsku nijak výjimečné a dochází k nim i v autobazarech. Česká obchodní inspekce nedávno uvedla, že přibližně v polovině z nich odhalila podvody a udělila jim pokuty téměř za půl milionu korun.
Podvodníci vydělají 18 miliard
"V Česku se legalizuje až čtyřicet procent stočených kilometrů u aut dovezených z ciziny, což opravdu není věc, kterou bychom se měli chlubit," doplňuje dopravní expert Robert Vacek z Autoklubu ČR. Ročně se v tuzemsku prodá přes 300 tisíc ojetin, což je zhruba polovina celkového počtu vozů z druhé ruky, které změní majitele. Podvodníci pak podle odhadů odborníků vydělají při stáčení tachometrů ojetých aut 18 miliard korun ročně.
Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) se dlouhodobě snaží prosadit, aby stáčení tachometrů bylo trestným činem. Podle policistů to ale není potřeba. Už v minulosti Nejvyšší soud řekl, že lze použít paragraf o podvodu, pokud škoda přesáhne pět tisíc korun. Což se týká většiny takto upravených aut.
Podvody řeší celá Evropa
Vyšetřovatelé ale současně dodávají, že není jednoduché podvod prokázat. Aby státní zástupce uspěl s obžalobou u soudu, je zapotřebí mít důkazy o tom, že zásah do počítadla ujetých kilometrů provedl dotyčný obžalovaný člověk nebo o tom alespoň věděl. Přesto už si žalobci k soudu troufli. V Lounech hrozí pětileté vězení třicetiletému Petru Floriánovi z Podbořan, který kamarádovi prodal auto s údajem 205 tisíc ujetých kilometrů. Vůz měl ale ve skutečnosti najetý víc než dvojnásobek a hodnotu o 84 tisíc korun nižší.
Potíže s podvody u ojetých aut řeší prakticky celá Evropa. Tuto středu se téma podrobně probíralo i v Bruselu na mezinárodní konferenci, které se zúčastnili zástupci všech 28 států Evropské unie a z desítek dalších zemí. Připravit obchodníky s ojetinami o nelegální miliardové zisky a současně zamezit nabídce nebezpečných použitých vozů by měl systém takzvaných car pasů, který funguje už deset let v Belgii. Jde o povinný doklad, který mapuje celou historii vozu. Podle lidoveckého europoslance Tomáše Zdechovského však okopírování car pasů do dalších států bude trvat několik let.