Vysočina - Policejní vyšetřovatelé vystavili definitivní účet za největší hromadnou nehodu, která se kdy v Česku odehrála. Škoda za havárii se vyšplhala na 28 milionů korun. Prvotního viníka březnové srážky policisté nenašli.
"Každá z 93 dopravních nehod, ke kterým zde došlo, má svého viníka a není možné svalovat vinu pouze na prvního nebo první z řidičů, kteří havarovali," vysvětlila jihomoravská policejní mluvčí Jana Šípková.
Přesto se vyšetřovatelům z dálničního oddělení Velký Beranov podařilo odhalit řidiče, který 20. března dopoledne boural jako první. Šlo o řidiče osobního vozidla, který nepřizpůsobil rychlost na mokré a částečně namrzlé silnici.
Hlavní viník? Nepřiměřená rychlost
Právě příliš vysoká rychlost byla klíčovým faktorem, který v obou směrech brněnské dálnice uvěznil při jednotlivých nehodách 231 vozů - nepřiměřená rychlost způsobila 76 z celkových 93 nehod. Zbylé případy podle policistů způsobil nesprávný způsob jízdy.
Potvrdila se tak předběžná měření Ředitelství silnic a dálnic. Podle údajů tohoto úřadu většina řidičů jela deset minut před hromadnou nehodou příliš rychle.
Téměř 80 procent řidičů jedoucích v rychlém pruhu mělo na tachometru 110 km/h, což je při tak špatných povětrnostních podmínkách, které v tu dobu na dálnici vládly, nepřiměřená rychlost.
Vyšetřovat se bude i dál
Konečnými statistikami policejních komisařů ale celá záležitost pro většinu řidičů nekončí - 53 dopravních nehod posoudí správní orgán pověřené obce.
Tři případy pak budou havlíčkobrodští policisté šetřit pro podezření ze spáchání trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti. Zabývat se budou mimo jiné i nehodou, při níž kamión narazil do autobusu a způsobil zranění tří lidí.
- Čtěte podrobnosti: SPECIÁL věnovaný nehodě na D1
Teprve nyní po uzavření jednotlivých případů policií mohou lidé konzultovat škody na svých vozech s pojišťovnami.
Vyšetřování hromadné nehody končí po více než měsíci intenzivní práce vyšetřovatelů z dálničního oddělení Velký Beranov, v jejichž místě působnosti k nehodě došlo.
Pro šetření neobvyklé havárie vyčlenilo oddělení dvě třetiny svých zaměstnanců, kteří měli po dobu vyšetřování dokonce zakázáno komunikovat s médii.
PODÍVEJTE SE NA VIDEA: