Vysvědčení českých škol: Výkon dobrý, ale spokojení nejsou žáci, učitelé ani rodiče

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
15. 12. 2020 11:23
Mezinárodní šetření TIMSS 2019, které zjišťuje úroveň žáků 4. tříd základních škol v matematice a přírodopisu, ale také postoje žáků, učitelů či rodičů ke škole, přineslo pozoruhodná zjištění. Česko patří ve výsledcích testů k nadprůměrným, ale má nejméně spokojené žáky, učitele i rodiče v Evropě. České děti škola naučí, ale nedokáže zajistit, aby v ní žáci a učitelé byli spokojení.
Foto: Shutterstock.com

Čeští žáci chodí nejméně rádi do školy

Česko je zemí, kde byl zjištěn jeden z nejnižších podílů žáků, kteří pociťují vysokou sounáležitost se svou školou (40 procent). Nižší podíl byl zjištěn pouze v Chorvatsku, Polsku a Japonsku.

Stejně jako v minulém cyklu šetření TIMSS se i v roce 2019 potvrdilo, že čeští žáci chodí do školy v porovnání se svými vrstevníky z ostatních zemí EU nejméně rádi. Obliba školy v uplynulých letech u českých žáků
nestoupá, naopak je mírně nižší. Zatímco v letech 2007 a 2011 přibližně 72 procent žáků souhlasilo s výrokem "Do školy chodím rád/a", v roce 2015 to bylo 68 procent a v roce 2019 ještě o dva procentní body méně.

Nízká obliba školy je v Česku dána především postoji chlapců. Do školy chodí rádo 59 procent z nich (v případě dívek činí tento podíl 74 procent). Nejraději chodí do školy žáci v Libereckém a Pardubickém kraji (75 procent, resp. 71 procent) a nejméně rádi pak žáci v Kraji Vysočina (57 procent) a v Královéhradeckém kraji (59 procent).

 

Právě se děje

Další zprávy