Šéf dopravní policie: Chystáme velké akce, uvidíte

Pavel Baroch
20. 6. 2007 11:40
Ředitel Zdeněk Bambas v on line rozhovoru
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Už rok jezdí čeští řidiči podle nových, přisnějších pravidel a zhruba půl milionu z nich dostalo za dopravní přestupek aspoň jeden trestný bod. Ministerstvo dopravy si ale stěžuje, že od bodového systému očekávalo víc - letos na silnicích znovu přibylo mrtvých a zraněných.

Co si o účinnosti bodového systému myslí ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas? Je podle něj příliš měkký, nebo naopak přísný? V čem by bodový systém změnil? Proč podle něho v letošním roce znovu přibylo obětí dopravních nehod? Už odhalil mezi svými podřízenými policisty, kteří si nechali dát od řidiče úplatek, aby jeho přestupek nenahlásili úřadům?

A jak bude policie postupovat během hlavní motoristické sezony? Chystá nějaké další akce Kryštof?

Foto: Jaroslav Jiřička

Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas odpovídal na otázky čtenářů.

Odpovězeno: 20. 06. | 09:58Autor: sokolí oko

Otázka: Dobrý den, při jednom Kryštofovi jsem byl celkem 6x za cestu z Písku do Českého Krumlova kontrolován Policií. 2x jsem foukal a 5x otevíral kufr. Už jsem byl otrávený a praštil jsem kloboukem o zem. Byl jsem hodně důrazně upozorněn, že tak se s Policií nejedná. Otázka: nešlo by toto nějak řešit?

Zdeněk Bambas: Ano, šlo. Stačí, když se budete chovat přiměřeně situaci a uvědomíte si, že policisté se starají i o to, abyste se večer vrátil živý domů.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:00Autor: Stojáneknapropisky

Otázka: Dobrý den pane řediteli. Vzpomínám si, jak jste před rokem na tomto fóru na dotaz ohledně odebrání řidičského průkazu za parkování na místě pro invalidy odpověděl, že tento přestupek považujete za mimořádně nehorázný (necituji doslova). Jaký je Váš současný názor? Děkuji.

Zdeněk Bambas: Považuji tento přestupek za mimořádně nemravný pořád a zákaz činnosti jako sankce za něj mi nevadila. Fakt ale je, že v porovnání s ostatními přestupky to byla sankce nepřiměřená.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:02Autor: lukáš

Otázka: Zrušíte pravomoce Měšťákům ? Pořádají HONY na řidiče. Mám již 5 trestných bodů za měření rychlosti v naprosto nesmyslných místech (3 proudá silnice s 50tkou, atd..) Myslím že by Městská "policie" neměla mít tyto pravomoce. Co si myslíte ?

Zdeněk Bambas: O tom může rozhodnout pouze parlament. Při současných početních stavech služby dopravní policie PČR je přínos práce městských strážníků pro bezpečnost silničního provozu nezpochybnitelný. Pro zajímavost: dnes je strážníků asi 7x tolik jako dopravních policistů silničního dohledu.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:03Autor: Rejpal

Otázka: Dobrý den, nedávno jsem opět sledoval statistiky úmrtí na dálnicích v Německu (neomezená rychlost) a v ČR (striktní omezení rychlosti a jeden z nejvážnějších přestupků). Jak je možné, že v Německu je polovina mrtvých? Nemáte pocit, že je u nás chyba jinde?

Zdeněk Bambas: V Německu je zcela jiná komunikační síť a žijí tam zcela jinak disciplinovaní lidé. Rozhodně se tam máme co učit.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:03Autor: Pavel

Otázka: V posledních letech chybí na ulici velký počet dopravních policistů, kdo velí pražské dopravní policii a kde prosím sídlí, rád bych se jako bývalý policista opět vrátil do služebního poměru. Děkuji za odpověď, mail: [email protected]. S pozdravem a přánim pevných nervů Pavel.

Zdeněk Bambas: Navštivte náborové středisko u zastávky metra Vltavská. Děkuji za zájem!

Odpovězeno: 20. 06. | 10:05Autor: Rejpal

Otázka: Dobrý den, změnili jste výkazy pro statistiky nehod i obětí a přesto tyto upravené statistiky nevypovídají ve prospěch Silničního zákona. Nemáte pocit, že z toho plyne, že restrikce nikam nevede a je potřeba začít přemýšlet o skutečných příčinách velké nehodovosti a úmrtí na našich silnicích?

Zdeněk Bambas: O skutečných příčinách přemýšlí spousta institucí i výzkumných ústavů. Úkol policie je v první řadě represe. Souhlasím s tím, že samotná represe nic nevyřeší, ale nejsme na problém sami.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:06Autor: Aurelius

Otázka: Dobrý den,
pane řediteli chtěl bych se zeptat kdo a jakým způsobem kontroluje dopravní přestupky příslušníků policie. Běžně se na silnicích setkávám s rychlou jízdou příslušníků PČR a i s mnoha dalšími přestupky. Jen dodávám, že tyto přestupky nemají nic společného s výkonem služby.

Děkuji

Zdeněk Bambas: Oddělení a skupiny kontroly, v neposlední řadě veřejnost. Kázeň policistů se za poslední rok pronikavě zlepšila.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:06Autor: Stojáneknapropisky

Otázka: Ještě doplňuji ohledně parkování na místě pro invalidu: Odnětí ŘP jste označil v tomto případě za zcela správné, neboť se dle Vašich slov jeddná o mimořádně nebezpečný přestupek. Zajímal by mě Váš současný názor, kdy odebrání ŘP za tento přestupek již nebude hrozit. Děkuji.

Zdeněk Bambas: Už jsem odpověděl.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:08Autor: Mike

Otázka: Dobry den, ...bude na ceskych dalnicich povolena vyssi rychlost nez stavajicich 130 km/h ? Pokud ano - tak kdy a kolik ? Dekuji za odpoved, preji pekny den

Zdeněk Bambas: Já jsem proti, ale umím si to představit proměnným dopravním značením v okamžiku minimálního provozu. Když pojedete po dálnici sám je i vysoká rychlost malé ohrožení.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:09Autor: B.M.

Otázka: Vloni jsem se stal terčem posměchu,když jsem tvrdil,že restrikce nic nepřinese,že do roka se vrátíme ke zhruba stejnému stavu. Nebyl by čas, pane řediteli, přemýšlet místo o přísnějších trestech o větší prevenci a dalších opatřeních ? Viz Německo a další státy.

Zdeněk Bambas: Organizace, kterým prevence přísluší, např. BESIP jistě o dalších krocích uvažují, ale bez represe by to také nešlo.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:11Autor: Anna

Otázka: Proč u nás funguje něco tak nehorázného jako úsekové měření? Pokud někde projedu o pár kilometrů v hodině rychleji, dostanu dvě pokuty a ještě zákaz řízení na půl roku ... připadne V8m to normální? Připadne mi to jako čistá buz..... slušných lidí

Zdeněk Bambas: Dvěma pokutám nerozumím. Úsekové měření rychlosti je mimořádně seriózní. Nepostihne řidiče, který krátkodobě překročil dovolenou rychlost kvůli předjíždění nebo zařazování. Ale pouze toho, kdo nedoržuje rychlost trvale.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:12Autor: Jakub K.

Otázka: Dobrý den, rád bych se zeptal proč policie má tak v oblibě měření těsně před koncem či na začátku obce a na rovných přehledných úsecích bez zástavby v obci. Připadá mi, že policie se zaměřuje pouze na to řidiče trestat, nikoliv chránit nebezpečné úseky.

Zdeněk Bambas: Také to vidím nerad. Policisté jsou směřováni do míst vyhodnocených jako nejnebezpečnější. Nelze ovšem vydat zákaz někde rychlost neměřit.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:14Autor: Miloš

Otázka: Zákon o provozu je jaký je, ale nemyslíte si, že policie může pomoc při schvalování dopravního značení. zamyslel se někdo nad značením Strakonické, kde je 50 najednou 70tka a pak po 100 metrech zas 50tka? A to nemluvím o dalších lahůdkách sil. provozu.

Zdeněk Bambas: Již přecdchozí policejní prezident vzal na svá bedra odpovědnost jiného a vyhlásil akci Čisté silnice. My letos v této akci pokračujeme, ale můžeme pouze podávat podněty těm skutečně odpovědným, a to jsou silniční správní orgány.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:15Autor: Jarek

Otázka: Dobry den,
nebylo by konecne nacase priznat ze tento zakon je spatny? ja vim ze budete tvrdit ze to tak neni ale ze statistik a z reality na silnicich je jasne ze to tak je. Navrhuji proto na rok prerusit platnost tohoto zakona a udelat statistiku nehod... souhlasite? pak muzeme hodnotit...

Zdeněk Bambas: Není problém vyhodnoti dopady dnešní podoby zákona se zákonem předchozím, a v tom platná novela vychází mnohem lepší.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:16Autor: Targus

Otázka: Pane Bambas, jak vysvětlíte neproškolenost svých "oveček" z 561/2006, platící od.11.4.? Je normální, aby fungoval systém co policista, to jiná verze 561-čky? Narážím na nejasnosti ve výkladu dělených odpočinků mezi jízdami a nahrazování zkrácených týdenních odpočinků.

Zdeněk Bambas: Všichni policisté, kteří tyto kontroly vykonávají, proškoleni jsou. Sjednocení výkladu patří tvůrci zákona, a to je ministerstvo dopravy.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:17Autor: Rejpal

Otázka: Dobrý den, drastisky přibylo případů, kdy řidiči ujeli z místa nehody a neposkytli pomoc zraněným. Nemyslíte si, že třeba tento fakt svědčí o tom, jak vytržený z celého našeho právního i morálního systému je Silniční zákon?

Zdeněk Bambas: To, co se vymyká, není zákon o silničním provozu, ale lidé, kteří zde žijí.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:18Autor: JB

Otázka: Zdraví vás. Chtěl jsem se zeptat, zde je nějaká možnost zjistit na nějakém webu stav svého bodového „konta“? A připojím poděkování za úroveň a profesionální přístup vašich podřízených z DP Kobylisy. Díky

Zdeněk Bambas: Není. Politici již o tom však diskutují. Informaci lze zatím získat pouze osobně na obecním úřadě obce s rozšířenou působností. Za uznání děkuji.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:19Autor: lubi81

Otázka: Dobrý den, proč policie buzeruje řidiče na třicítkách místo aby pokutovala ty sebevrahy co jezdí 130km/h a předjíždí na plné čáře??

Zdeněk Bambas: Policie pokutuje všechny přestupce, které nachytá. Pokud je někde třicítka, tak je to proto, že vyšší rychlost tam je nebzpečná.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:21Autor: howard

Otázka: Respekt si policisté na silnicích pane řediteli u nás nikdy nezískají.Dokud se budete schovávat při měření rychlosti na přehledné úseky a podobně a budete se chovat arogantně při kontrolách,neočekávejte od řidičů lepší chování.Začněte se chovat tak jak chcete,aby se řidiči chovali k Vám.Bez arogance

Zdeněk Bambas: Souhlasím. Ale skryté měření je nezbytné. Je to krásně vidět v úsecích úsekového měření rychlosti, na které jsou řidiči upozorněni, a všichni bez výjimky dodržují rychlost. Potom ovšem šlápnou na plyn.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:23Autor: František Klička

Otázka: Dobrý den. chtel bych se zaptat jak vidíte problematiku tuningu na našich silnicích ? myslíte si ze upavené auto je nebezpečné ? oproti 20let staré skodě 120 která je zreznutá a sotva brzdí(a že na nasich silnicich je hodně starých aut)
Dekuji za odpoved

Zdeněk Bambas: Pokud je úprava automobilu schválená, prošla technickou kontrolou, nic proti ní nemám. Amatérská úprava rychlého automobilu může být ovšem mnohem nebezpečnější, než škoda 120, která je rychlé jízdy neschopná.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:24Autor: Vláďa

Otázka: Dobrý den.
Vaši příslušníci nedodržují předpisy. Zásadně nerespektují zákazy (zastavení, stání, bezpečnostní pásy atd,)Jak se mi můžeme bránit?

Zdeněk Bambas: Můžete oznámit přestupek policejnímu ředitelství. Určitě neskončí v koši. Ovšem například bezpečnostní pásy policisté nejsou povinni používat.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:25Autor: Jirka

Otázka: Dobrý den, co si myslíte o neopodstatněném prodlužování obcí doprav. značkami IS12, a plánované revizi dopravního značení na silnicích, už je to po roce provedeno a s jakým výsledkem?

Zdeněk Bambas: Nesmyslné dopravní značení mi vadí stejně jako komukoliv jiménu. Je to ovšem kompetence silničních správních orgánů, nikoliv policie.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:26Autor: Mirek Černý

Otázka: Dobrý den, plánujete vytvořit skupinu policistů, kteří by byli v terénu? Běžně se setkávám s řidiči, kteří nejen, že jezdí rychle,ale předjíždějí přes dvě plné čáry. Myslíte, že je možné,aby policisté třeba jezdili v civilních autech v období víkendových špiček a toto kontrolovali?
Děkuji, Černý

Zdeněk Bambas: Děláme to. Máme civilní auta a kamery. Nic to nemění na věci, že je nás nedostatek.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:28Autor: Mirek

Otázka: víte rád bych věděl,proč policie nemůže používat techniku jako třeba v Británii (předvolání po vyfocení překročení rychlosti) a dále proč policie dělá jen občas takové nárazové akce a jinak není vidět?policie se zaměří občas na měření rychlosti v místech,kde případné překročení nikoho neohrožuje.

Zdeněk Bambas: Předvolávání po vyfocení překročení rychlosti je pracné a neefektivní. Ani v Anglii to tak nedělají. Tam dostane složenku s vyfoceným přestupkem provozovatel vozidla a poslal mu ji automat. Provozovatel, pokud neurčí pachatele přestupku, nese odpovědnost a nemůže se vymluvit na osobu blízkou.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:29Autor: Řidič

Otázka: Jezdím už přes dvacet let,ale v současné době se nedá sledovat dopravní situace,protože musím sledovat za kterým rohem je schovaný policajt a těší se až někoho načapá při běžném manévru kterým je nutné často řešit konkrétní stav na silnici.Celý bodový systém a pravomoce MP-jen šikana slušných řidičů

Zdeněk Bambas: Když budete jezdit podle předpisů, nemusíte sledovat číhající policisty. Je to nejpohodlnější a nejbezpečnější.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:31Autor: Pavel

Otázka: Dáte už konečně pokyny svým podřízeným, kde se (obecně) má měřit - tedy na skutečně nebezpečných místech a kde se měřit nemá - na širokých přehledných rovných úsecích? Jste schopen se k tomu už konečně rozumně a důsledně postavit? Každodenní praxe policistů v tomto směru je nestoudná!

Zdeněk Bambas: Skutečně nebezpečná místa jsou vyhodnocená a hlídky jsou do nich směřovány. Ne všude lze ale měřit a zastavovat vozidla. Pravda, někdy si policisté práci zjednodušují, ale nestoudnost bych v tom nehledal.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:33Autor: občan z Liberce

Otázka: Dobrý den, kdy se změní přístup silničních hlídek, kteří mají působit jako prevence a že jsou tu kvůli nám a naší bezpečnosti?? Většina z nás ji vidí jako "gang", který vybírá peníze... V USA kde jsem byl, jsem takový pocit nikdy neměl a spíš mi chtěli poradit "vychovat", že tudy správná cestanevede

Zdeněk Bambas: Samotná existence policejních hlídek působí preventivně. Srovnávat nás s USA je problém, polciie není elita národa, ale vzorek národa. Až budou naši řidiči ukáznění a zdvořilí jako v USA, budou stejní i policisté. Souhlasím ale s tím, že bychom v tom měli jít příkladem.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:33Autor: Jiří

Otázka: Zdraví vás. Chtěl jsem se zeptat, zde je nějaká možnost zjistit na nějakém webu stav svého bodového "konta"?

Zdeněk Bambas: Není, už jsem odpovídal, pouze na obecním úřadě.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:35Autor: Indy

Otázka: proč policie (tak jako na západ od Aše) není v provozu a nepokutuje ty řidiče,kteří jezdí "jako prase" ale jen občas postaví policistu či radar tam,kde ví ,že určitě uspěje a třeba jen "buzeruje" na špatné lékárničce (a nezajímá ji že řidič neví co sní)?

Zdeněk Bambas: V principu není rozdíl mezi prací německého a českého policisty. Dokonce i vybavení je podobné. Kontrola lékárničky je oblíbené téma kritiky, nikoli ovšem předmětem kontroly.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:36Autor: EAN

Otázka: Slyšela jsem, že ve Francii se chystá nařízení (nebo je snad už v platnosti), že řidičům, kteří překročí rychlost o 50 km, policie odebere vůz a už jim ho nevrátí. Je to dost citelná "pokuta". Neprospělo by to i v našich krajích ? Neodradilo by to některé naše frajírky od závodů na silnicích ?

Zdeněk Bambas: Ve Francii se to nechystá, tam už to platí. Rozhodně by to pomohlo i u nás.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:37Autor: Krizek

Otázka: Dobrý den, je hezké, že se o bezpečnost stará Dopravní policie, ale co bude dělat s bandou nekvalifikovaných policejních pomocníků jménem Městská policie, která pod Vaše pravomoci nespadá a na dopravní policii si hraje čím dál víc?

Zdeněk Bambas: Problém má dvě stránky. První: kompetence strážníků, tou už se zabývá aktuálně ministr vnitra. Druhá: jejich práce je nezpochybnitelným přínosem pro bezpečnost silničního provozu.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:38Autor: Analyst

Otázka: Budete i nadále lovit pouze"slabší kusy"-rychlost na přehledných rovných úsecích,5m od konce obce apod.nebo chystáte změnu ve prospěch opravdového ovlivnění nebezpečných jízdních stylů(kamiony v levém pruhu,zrychlování předjížděného,nevyužívání zrychlovacího pruhu,nerespektování zipu)?Jakou a kdy?

Zdeněk Bambas: Nejraději lovíme kapitální kusy. Ty se ovšem loví hůř. Věnovat se budeme všem přestupkům.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:39Autor: howard

Otázka: Bodový systém u nás je naprostá šikana slušných řidičů nebo snad máte pane Bambasi jiný názor? Napadlo Vás třeba, že čím více budete používat represe, tím hůře se budou řidiči na silnicích chovat?

Zdeněk Bambas: To mě tedy nenapadlo. Bodový systém není žádnou šikanou pro ukázněné řidiče. Pouze pro chronicky neukázněné, a to je jeho hlavní smysl.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:40Autor: bambus

Otázka: Dobrý den,nebylo by lepší,místo zátahu na řidiče,více kontrolovat policisty?Když bude policista nepodplatitelný,řidiči budou opatrnější,takhle každý ví,že se s policistou vždy nějak domluví a na přestupku vydělají oba.Děkuji

Zdeněk Bambas: Žádné "místo", kontrolovaní musí být všichni.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:40Autor: Sasa

Otázka: Nemyslíte si, že nekontrolovaný hon na řidiče ze strany Městské policie (především automatické radary na těch nejhloupějších místech)přispívá ke znevážení a k nízké účinnosti bodového systému? Může s tím doipravní policie něco dělat?

Zdeněk Bambas: Už jsme odpovídal.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:42Autor: locke

Otázka: Dobrý den,
nebylo by lepší než příliš přísné pokuty, aby bylo více vidět policisty u silnic? Pokud tam nebudou, tak není nic platné, že hrozí pokuta třeba milion, kdyby byli venku vidět časteji, řidiči by byli ukázněnější i při mírnějších postizích než jsou dnes ..

Zdeněk Bambas: Máte pravdu, ale více jich nebude. Máme jich spíše více než v západní Evropě. Přísný zákon a funkční policie jsou pro úspěch neoddělitelné.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:43Autor: Prokopius

Otázka: Oznaceni na ceskych silnicich a dalnicich je nedokonale (chybejici, spatne, nebezpecne, atd). Muj kamarad Anglican si zavtipkoval, ze venuje ceskemu statu svoje uspory na vylepseni situace. Mne by zajimalo, zda-li si je tohoto problemu cesky stat vedom.

Zdeněk Bambas: Jestli si je toho vědom stát, nevím, my policisté ale ano. Posíláme tisíce podnětů ročně ke změnám, odpovědnost ovšem nesou silniční správní orgány.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:44Autor: Vaclaff

Otázka: Dobrý den, pochopte už konečně, že největší hloupostí bylo dát městské policii možnost měřit rychlost. Podívejte se, co chystá magistrát v Ústí nad Labem, to centrum je špatně průjezdné už teď, co si myslíte že se stane od září, až pustí těch 90kamer? Každý pojede 40,a to už bude opravdu na palici.

Zdeněk Bambas: Mým vzorem je Velká Británie, a ta je kamerami poseta. Neslyšel jsem, že by z toho byli Britové na palici. Pouze jezdí podle předpisů.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:46Autor: pepe

Otázka: No první odpověď mi nepřijde příliš profesionální, protože hlavně policie si děla co chce. V zimě je vyhlášen inverzní stav a oni sedí v nastartovaném vozidle. Na můj dotaz, proč obtěžují okolí a porušují zákon mi bylo odpovězeno, proč prudím a co mne to zajímá - že na to mají interní směrnice.

Zdeněk Bambas: Nevím, o čem mluvíte. Policistů je celkem 45 tisíc, ne všichni jsou lidé na svém místě. Individuální selhání je věc, s níž bojujeme a budeme bojovat. Atraktivita povolání policisty je v současnosti mizerná a neprofesionalita některých jednotlivců je toho důsledkem.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:47Autor: WIFI

Otázka: Dobrý den, proč je takový problém zavést zabavení automobilu či jeho části (např. rádio), když řidič nemá peníze na zaplacení a je navíc cizinec ?

Zdeněk Bambas: Je to problém, který se musí řešit zákonem, novela zákona o silničním provozu ovšem na cizince nástroj zavedla, a to je kauce či zabránění v jízdě. Funguje to.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:48Autor: XXX

Otázka: Já bych bodový systém určitě nechal.má to své pro i proti.celkem bych uvítal v každé malé obci pevný radar.jen dále pokračujte,aby se řidiči prasata naučili jezdit.Když budete jezdit jak máte, ne přes obec 90tkou žádný bodový systém vás zajímat nemusí.

Zdeněk Bambas: Krásný kontrast s názory jiných diskutujících.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:50Autor: N

Otázka: Nulová výchovná práce bodového systému - pokud není hříšník bez prodlení (nejpozději do 14 dní) informován o ztrátě bodu - lze očekávat zlepšení?
S tím souvisí - jak si mohu za 2-3 měsíce pamatovat a rozporovat že při měření tam a tam jsem byl např. předjížděn = mně přisouzená rychlost je chybná.

Zdeněk Bambas: Je to samozřejmě nedostatek. O nulové hodnotě bych ale nehovořil. Až se vypořádáme s osobou blízkou a nebudeme muset předvolávat vlastníky vozidel k podání vysvětlení, tak se jistě najdou peníze na automaty, které vás přestupek vyřídí do druhého dne.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:51Autor: Radek

Otázka: Myslíte, že někdy bude dopravní značení přehledné a jednoznačné? Nepřipadá Vám tak trochu zbytečně přeznačkováno? Dopravní značky se ztrácejí mezi reklamními, v některých relativně bezpečných zatáčkách je omezení rychlosti a v jiných zjistíte, že byla zatáčka, až když hvízdají pneumatiky.. Chaos.

Zdeněk Bambas: Již jsem odpovídal.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:52Autor: šofér

Otázka: Proč není vidět víc policistů na silnicích? Pokud nebude právo vymáháno, nemá žádný bodový ani nějaký jiný systém smysl.

Zdeněk Bambas: Protože jich více nemáme. Malinkou pomocí bude od nového roku posílení dopravní policie o 380 lidí z pohraniční policie.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:53Autor: Tomáš Malý

Otázka: Pane řediteli, při jednom z Kryštofů jsem na úseku Rychnov n.K.-Česká třebová byl kontrolován celkem 4 x. Jedná se o úsek cca 35 km. Nezasloužila by si činnost hlídek koordinaci a předávání údajů o kontr.vozidlech mezi hlídkami od sebe vzdálenými do 10 km?

Zdeněk Bambas: Zasloužila.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:55Autor: Aurelius

Otázka: Vracím se k přestupkům policistů viz otázka a odpověď níže.

Nevím jaké máte informace, ale jelikož jsem na silnici poměrně často vidím, že se situace nezlepšila spíš naopak. Odkud máte tedy informace, že se kázeň policistů zlepšila? Od kontrolních orgánů? Velmi důvěryhodné.

Zdeněk Bambas: Před rokem mnozí policisté měli pocit, že se jich zákon netýká. Obrovská mediální kampaň a oznamování přestupků od občanů mělo opravdu zřetelný vliv. Dnes se policisté chovají mnohem ukázněněji než před rokem.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:55Autor: Martin Švorba

Otázka: Kdy budou fotit rychlost i mýtné brány na dálnicích?

Zdeněk Bambas: Je to v nedohlednu.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:57Autor: Karel

Otázka: K čemu je bodový systém, když v Praze není dopravní policie téměř vidět? V Praze 6, kde bydlím a často jezdím, jsem nepotkal žádnou hlídku nejméně 12 měsíců. Kamýcká ulice, Podbabská, Milady Horákové jsou denně místem "závodů" zbohatlíků v silných vozech, kteří bydlí v okolí Prahy.

Zdeněk Bambas: Policistů víc nebude, dohled do budoucna musí vyřešit automatizované kamery v prostředí vhodné legislativy. Ale nepotkat rok policistu, tam půjde ještě o nějakou další přičinu.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:57Autor: Fanda

Otázka: Zdravím Vás pane řediteli,nikdo nejezdí bez chyby. Co vy na to, že trestné body nejsou oznamovany řidičům ihned po spáchání přestupku.

Zdeněk Bambas: Úřady nestíhají, ale zrovna se porovnávají opatření, jak to zlepšit. Výchovný efekt se samozřejmě vytrácí.

Odpovězeno: 20. 06. | 10:59Autor: Malenínský

Otázka: Pane řediteli dobrý den.Ze své dlouholeté praxe vím že třetina řidičů nezvládá své vozidlo.Řidič který se při řazení musí podívat na řadící páku je ten pirát.Body to nezachrání.Jaké je řešení? Děkuji.

Zdeněk Bambas: Prosperující ekonomika naší země, která zvýší životní úroveň. Spousta našich občanů má vozidlo "pro strýčka Příhodu", ale benzin je pro ně příliš drahý. Když pak vyjedou na silnice, nejsou vyježdění a jsou nebezpeční. To ovšem násilím a represí zlomit nejde.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:01Autor: Prokopius

Otázka: Moc bych si pral vyssi miru civilizace na ceskych silnicich. Proto take mnozi automobiliste, kteri cestuji ze severni Evropy na jih, CR objizdeji po nemeckych silnicich. Muzete proto prosim neco udelat? Dekuji.

Zdeněk Bambas: Mám stejná přání a dělám pro to všechno, co umím.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:02Autor: Pavel S

Otázka: Najezdím okolo 100 000km ročně a jediné co znám se strany policie je restrikce.Kdy už konečně řidičům začnete pomáhat? Jediné co umíte by nemělo být měření rychlosti a parkování.
Automobilismus je bohužel podmínkou rozvoje společnosti.

Zdeněk Bambas: Smažíme se být nápomocni, ale naším prioritním úkolem je represe. Je dost policistů, které baví pomáhat druhým.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:04Autor: Sitta Praha

Otázka: Dobrý den. Chystáte nějaká opatření na "parchanty" s "vybíranými" SPZ-kami (04-04; 33-66; 01-01; 32-23; 68-68; 55-55...), kteří jsou na silnicích bezkonkurenčně nejbezohlednější a nejagresivnější - zřejmě jsou dosud zcela nepotrestatelní - jezdím mnoho kilometrů denně a nebojí se radarů ani hlídek.

Zdeněk Bambas: Nevím, kde se ve vás bere ta nenávist. Kdysi jsem měl podobnou SPZ a určitě patřím k nejohleduplnějším řidičům. Z toho, že má někdo "štěstí", nelze odvozovat, že je parchant.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:06Autor: Knápek

Otázka: Dobrý den. Rád bych zeptal, co PČR může dělat proti nelegálním závodům tunnigových aut. Již několikrát jsem se setkal s tím, že se pořádají závody po městě i za bíleho dne a ne jednou stačilo málo aby byl sražen člověk. Děkuji

Zdeněk Bambas: Policie může dělat to, co jí zákon ukládá. Nemůžeme ale být všude. Mnoho akcí tunningářů je pod přímým dohledem policie a mnoho jejich akcí je třeba na starých letištích, kde pravidla silničního provozu neplatí.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:07Autor: cibuk

Otázka: Kde je možné se dozvědět co si mohu dovolit jako učastník silničního provozu jako držitel průkazu ZTP.

Zdeněk Bambas: Ten, kdo vám průkaz vydal, by vás měl poučit, k čemu všemu vás opravňuje.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:08Autor: Rejpal

Otázka: Psal jste, že represe, ač jsou její výsledky více než zpochybnitelné, nikam nevede, ale policie tu proto, aby represi prováděla. Znamená to, že úkolem policie není dbát na prevenci a bezpečnost, ale na naplnění obecních pokladen?

Zdeněk Bambas: Nic takového jsem nepsal, protože si to nemyslím. A naše činnost nenaplňuje obecní pokladny (na rozdíl od obecní policie).

Odpovězeno: 20. 06. | 11:10Autor: Natura

Otázka: Dobrý den, mám dvě otázky:
1. Proč v registru kradených vozidel nejsou uváděna vozidla podnikatelů, tedy OA s přepážkou a dodávková vozidla.
2. Současný bodový sytém vztahuje počty bodů na čas, ne na ujeté km. Uvažujete o změně, aby nebyli diskriminováni řidiči kteří hodně jezdí?

Zdeněk Bambas: 1. V registru kradených vozidel jsou všechna auta odcizená na území ČR, pokud krádež byla ohlášena policii ČR.
2. Váš požadavek není technicky řešitelný. Profesionální řidiči by vzhledem ke své profesionalitě měli chybovat méně než sváteční řidiči. Nemyslím si, že systém je nespravedlivý.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:11Autor: Qak

Otázka: Jak se díváte na přechod v 90 stupňové zatáčce, kdy je veden v úhlu 45 stupňů přes zatáčku. Je to normální? Ulice Švermova, Brno.

Zdeněk Bambas: Neumím si to představit, obraťe se na magistrát.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:13Autor: Dave

Otázka: Trochu z jiného soudku - jak hodnotíte neustálé změny na policejním prezidiu a v policii obecně? Nemůže to otrávit život řadových policistů natolik, že se to projeví i vůči veřejnosti? Děkuji a pěkný den.

Zdeněk Bambas: Těch změn zase nebylo tak moc a řadových policistů se vůbec nedotýkají. Nové vedení policejního prezídia žádnou revoluci nechystá. Snahy o reformu i řadový policista může pouze uvítat.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:16Autor: Rejpal

Otázka: K Vaší odpovědi: "To, co se vymyká, není zákon o silničním provozu, ale lidé, kteří zde žijí."
Nebyli to ti stejní lidé, kteří před účinností Silničního zákona takové věci prostě nedělali? Nebo se s platností Silničního zákona vyměnili komplet všichni řidiči?

Zdeněk Bambas: Řidiči se nevyměnili. Ale věci, které zákon přinesl a fungují na celé zeměkouli, například pravidlo zipu, v Česku nefunguje. Nemám pro to jiné vysvětlení, než zvláštní povahu lidí, kteří v české kotlině žijí.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:17Autor: jirka58

Otázka: Pane řediteli, uvědomujete si, že malá funkčnost bodového systému a nárust nehodovosti je způsoben zejména nedostatečnou frekvencí policejních kontrol? Jinými slovy: vyplatí se riskovat, neboť policie na cestách prostě není.Jak tento stav budete řešit v budoucnosti ??

Zdeněk Bambas: Bodový systém ani žádný jiný zákon bez policejních kotrol fungovat nemůže, budoucnost vidím v automatizovaném kamerovém dohledu. Sebedražší kamera a počítač je levnější než živý policista.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:19Autor: Jirka

Otázka: Dobrý den, denně nedostanu přednost z prava alespoň pětkrát, policista žádný, ale velice často vidím "ukrytý" radar na naprosto bezpečném úseku, kde "někdo" nechal omezení rychlosti. Tam je minimálně pět policistů. K čemu to slouží? Děkuji za odpověď.

Zdeněk Bambas: Nemůžeme hlídat každou křižovatku. Ten radar vy vidíte, protože si k němu dojedete. K měření rychlosti potřebujeme minimálně tři policisty a vyplývá to z pravidel daných platnou legislativou.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:20Autor: vanoce3000

Otázka: Hezký den, podél dálnic jsou dálniční oddělení policie. Proč nevidím jedinou policejní hlídku při cestě z Prahy do Brna a zpět. Samí silniční piráti a policisté v kancelářích?

Zdeněk Bambas: Že je nevidíte, ještě neznamená, že tam nejsou. Poslechněte si některé rozhlasové stanice, které před policisty varují. Musíte nabýt dojmu, že jsou všude.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:21Autor: Karel

Otázka: Dobry den. 1.)Jak je to s body kdyz udelam prestupek jako cyklista 2.)musim na kole svitit cely den? cyklosvetlo ve dne stejne neni videt! Dekuji.

Zdeněk Bambas: Body se týkají pouze řidičů motorových vozidel a cyklista ve dne svítit nemusí.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:22Autor: Lída

Otázka: Uvažujete o "dohledu" nad řidiči - nováčky tak, jako je tomu třeba "venku"? Především mladý začínající řidič potřebuje mít nad sebou "metlu". Prokazatelně způsobují hodně nehod právě tito lidé.

Zdeněk Bambas: Neuvažuji a ani si to neumím představit. V některých zemích pro začínající řidiče platí přísnější pravidla, ale to už je na hraně v konfliktu s Ústavou.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:24Autor: J.P.

Otázka: Dobrý den.Připadámi tato situace jako pokrytecká.Jezdím denně a jsem častěji ohrožován řidiči,jak si říkají letci,kteří jezdí rychle a vůbec si nelámou hlavu s dodržováním předpisů.Dopravní policisty vidět není. Pokuty si na úřadě zařídí.S korupcí je každý sebelepší zákon na nic.Co s tím?

Zdeněk Bambas: Korupce policie a úředníků je téma nad rámec této diskuse. Řešení vidím v elektronické nesmazatelné dokumentaci přestupku. Aby úředník nic "zařídit" nemohl.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:25Autor: Miloš

Otázka: Vracím se ke své otázce o lahůdkách sil. provozu. Kolik jste letos na území Prahy podali již takových podnětů? A co si o takové lahůdce jako řidič profesionál myslíte. Není vhodnější taková místa ignorovat ze strany policie. Vím nabádání k přestupku, ale kolik takových lahůdek ještě musíme snést???

Zdeněk Bambas: Podnětů policejních dopravních inženýrů jsou ročně desítky tisíc. Rozhodně bych dopravní značení neignoroval, i když je hloupé.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:27Autor: dabel

Otázka: chystate nejake velke akce

Zdeněk Bambas: Chystáme, dočkáte se...

Odpovězeno: 20. 06. | 11:30Autor: aldy

Otázka: Hovoříte o katastrofálním nedostaku dopravních policistů kolik jich tedy je a kolik by jich podle Vás mělo být? Zajímá mě konkrétně Praha

Zdeněk Bambas: Policistů prvních skupin dopravních inspektorátů, tedy onoho silničního dohledu, je tabulkově 1339, skutečně 1184 a ve službě po odečtení nemocných, ve škole a podobně je jich 866. To jsou údaje za ČR a květen 2007. Aby se činnost policie na silnici zřetelně projevila, spočítali jsme, že bychom jich potřebovali ještě asi 1200.

Odpovězeno: 20. 06. | 11:33Autor: Pavel

Otázka: Dobrý den,
nemáte dojem, že se mimořádně rozmáhá jízda bez přední SPZ? Sankce je nulová? Zneužívá se též označení vozů pro invalidy. Co s tím? Díky za vaši práci.

Zdeněk Bambas: Nemám ten dojem, není to tak zlé, jaká je tomu věnována publicita. Přední SPZ trčí na předním nárazníku a není přišroubovaná. Když se vám o ní opře špatně parkující automobil zadním nárazníkem, z držáku jí vylomí. Nemám pocit, že by to řidiči dělali schválně.
Děkuji za vaše otázky a hodně bezpečných kilometrů!

 

Právě se děje

Další zprávy