Praha - Politici spojují Evropu, ale železnice si drží svůj život o krok zpět.
V Bad Schandau, Hohenau, Horním Dvořišti či Kútech, v malých železničních stanicích na hranicích Česka s Německem, Rakouskem a Slovenskem budou veškeré rychlíky i soupravy pendolino stavět i poté, co s rozšířením Schengenského prostoru padnou hranice.
Vrací se Rakousko - Uhersko, říkají lidé v příhraničí
V malých vsích a městečkách, jimiž expresy normálně projíždějí, budou mít mezinárodní spoje zastávku i poté, co z vagónů zmizí kontroly pohraničních policistů.
Jedná se, ale...
České dráhy se pokoušejí jednat o tom, aby rychlíky v malých pohraničních stanicích nemusely stavět.
Podařilo se to v případě Petrovic u Karviné, kde vlaky stavěly jen kvůli policistům. "Ale v případě slovenské stanice Kúty řekli Slováci jednoznačné ne," říká mluvčí Ondřej Kubala.
Proč slovenské dráhy projíždění neumožňují, vysvětluje mluvčí Železniční společnosti Miloš Cikovský: "Při přípravě a schvalování grafikonu jsme nemohli vědět, jestli se vstup do schengenského prostoru uskuteční opravdu k datu 21. prosince 2007. Proto byl grafikon připravován pro alternativu klasických kontrol na hranici. V nové situaci provedeme změny grafikonu v plánovaných termínech."
Grafikon pro mezinárodní rychlíkovou dopravu se uzavíral v březnu 2007.
Zuzana Melcerová z Železnice SR, která zajišťuje železniční cesty, k tomu dodává: "České dráhy dosud nejsou připraveny slovenskému dopravci dodat data o vyúčtování poplatků za dopravní cesty tak, aby je měli k dispozici on-line ještě předtím, než vlak vyjede z výchozí stanice (v tomto případě Kúty). Pokud nedojde k dohode o odevzdávání dat, bude nutná technologická zastávka."
K zastavování jinak od pátku nebude existovat ani důvod technický - podle Českých drah už se na hranicích se Slovenskem nemusí měnit lokomotivy.
Rovněž moderní lokomotivy Taurus už jezdí z Vídně do Brna anebo mezi Lincem a Českými Budějovicemi bez výměny, jízda bez výměny lokomotiv s rychlíky z Německa až do Plzně se vyjednává.
Hohenau je na dosah
Nejdále je podle Českých drah jednání s rakouskými drahami, takže obcí Hohenau kousek od Břeclavi budou vlaky na Vídeň nejspíš projíždět od příštího prosince, kdy se mění jízdní řády.
Podle Ondřeje Kubaly se o Hohenau začalo s rakouskými drahami jednat už před rokem, aby se stihla změna odrazit v jízdním řádu platném od letošního prosince. Nepodařilo se, jednání se protáhla.
Další pohraniční stanice, jako například České Velenice, Gmünd, Cheb nebo Domažlice, jsou podle mluvčího větší města a není důvod v nich i po vstupu do schengenského prostoru nestavět.