Praha - Na českých silnicích loni zahynulo 108 motorkářů a jejich spolujezdců, přičemž letos podle policejních protokolů tragických nehod nadále přibývá. Důvod?
Především rychlá jízda a nedání přednosti v jízdě. "Motocykly jsou oblíbené, jsou mnohem dostupnější. Nehod je tedy více i proto, že se motorek více prodává. Netvrdil bych, že se jezdí hůř než před deseti lety," obhajuje však své kolegy Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.
Čtěte také předchozí díly seriálu aktuálně.cz o motorkářích:
Když kolem auta během jedné cesty proletí hned několik motorkářů, vypadá to, že povolenou rychlost nikdo nedodržuje. Jezdí aspoň někteří motocyklisté podle předpisů?
Já myslím, že ano. Problém je zejména u mladých kluků, kteří si koupí silnou motorku. Tam je to s dodržováním předpisů asi volnější, zejména u rychlosti. Pak jsou tu ale skupiny lidí, kteří bez ohledu na věk jezdí na čoprech a podobných velkých motorkách. Tam se dodržují předpisy ve větší míře, o čemž svědčí i to, že takovéto motorky mají dopravních nehod méně. Motorkáři jsou jako jiní lidé. Jsou mezi nimi lidé rozumní i takoví, co budou předpisy porušovat, i když pojedou v autě.
Řešíte nějak porušování předpisů ve své motorkářské organizaci?
Organizace toho sama o sobě mnoho nezvládne. Jsou ale na nás navázány motocyklové kluby, spolupracujeme s Českými motocyklovými novinami. Takže by se to dalo řešit spíše prostřednictvím těchto nástrojů.
Čím to, že předpisy porušují především mladí? Je to nezkušenost?
Někteří skutečně vypnou mozek, přidají plyn, ale motorku pak nezvládnou. Třeba v zatáčce. Něco proti nim vyjede, oni se leknou a situaci nezvládnou. Vyjedou ze silnice, v horším případě se srazí s protijedoucím vozidlem. Vím z poslední doby o dvou takových případech. Musím říct, že pomohla změna zákona, takže silnou motorku můžete mít až od jednadvaceti let. Podle statistik, které mám, byl počet dopravních nehod nejvyšší právě u mladých, třeba osmnáctiletých. Pak křivka klesala v závislosti na tom, jak měl motorkář řidičák dlouho. Tím, jak se zvýšil věk se zároveň snížil počet nehod. Druhá věc je stav českých silnic.
On line rozhovor s motocyklovým závodníkem Lukášem Peškem
On line rozhovor s motocyklovým závodníkem Jakubem Smržem
Co vám na nich vadí?
Nejsou úplně vhodné pro rychlejší jízdu. V zatáčkách je asfalt shrnutý, jsou příčné nerovnosti, motorka skáče, je hůř ovladatelná. Na silnicích jsou i podélné díry. Dalším problémem je štěrk, i když to se teď zlepšilo. Když silničáři opravují silnici, postaví na silnici značku, která vás na opravu upozorní. Když oprava skončí, značku dají pryč, ale neodstraní přebytečný štěrk. Kolikrát to je taková vrstva, že vám to ujede i v autě. A v neposlední řadě je to tím, že dopravní značky jsou schované za stromy, zarostlé. Mnohé zatáčky jsou nepřehledné, není do nich vidět.
Co by podle vás pomohlo, aby se na silnici zklidnili i ti, co hojně porušují předpisy?
V České republice je podle mě ten problém, že se s policajtem dá nějak domluvit. Pokud se řidič chová slušně a nezačne se s ním hned hádat, šance je obrovská. To povzbuzuje pocit, že vlastně o nic nejde, nic se neděje. No a s tím pak souvisí, že si nelámu hlavu s porušováním rychlosti. O policistech si můžu myslet cokoli, ale pomohlo by, kdyby na silnicích byli víc vidět. Všichni řidiči by se zklidnili.
Nepomohly by třeba i zdokonalovací kurzy řízení pro motorkáře?
Vím, že takové kurzy existují ve Velké Británii a v Německu. U nás nevím o ničem, co by bylo speciálně pro motorky. Dobré by to určitě bylo.
Jaký jste vy řidič? Dodržujete předpisy?
Mění se to. Jak stárnu. Už neblbnu. Zažil jsem spoustu okamžiků, kdy to bylo opravdu těsné, i v malých rychlostech. Snažím se rychlost dodržovat, zejména ve městech. Ale co se týká českých dálnic, nedá se po nich jezdit rychle. Svádí to. Dříve jsem jezdil hodně rychle, na hranici toho, co byla motorka schopná vyvinout. Teď už je to umírněnější. Ale třeba v Německu se obvykle jezdí kolem sto šedesáti. Bez vážnějších problémů.
Jsou motorky spíše dopravním prostředkem, nebo slouží k zábavě?
Myslím, že z drtivé většiny jde o zábavu. I když znám lidi, co mají motorku jako dopravní prostředek. Většinou je to tak, že si lidé po práci udělají výlet, nebo o víkendu. Že by ale někdo měl motorku místo auta - takové lidi znám snad jenom dva. Pak je samozřejmě skupina lidi, jako jsou mesengři, kteří na motorce jezdí pořád, i v zimě. Ti mají obvykle motorky dvě. Jednu do práce, druhou pro zábavu.
Kdo je typickým motorkářem? Jsou to především lidé, co mají víc peněz?
Spektrum je velké. Zahrnuje kluky, co ještě chodí do školy a mají malé motorky, až po manažery bank.