Studénka (Novojičínsko) - Sedm mrtvých a pětašedesát ošetřených cestujících. Taková je dosavadní bilance železničního neštěstí, které se stalo dopoledne u Studénky.
Vlak Eurocity, mířící z Krakova do Prahy, tam o půl jedenácté narazil do zřícené mostní konstrukce.
Celkem mezinárodním rychlíkem cestovalo 300 až 400 lidí, řada z nich mířila na pražský koncert populární metalové skupiny Iron Maiden.
Neštěstí se odehrálo během několika vteřin. Podle očitých svědků spadla část mostu na koleje jen pár vteřin před vlakem. Ten tou dobou jel rychlostí zhruba 135 kilometrů v hodině.
Strojvedoucí reagoval ve zlomku vteřiny. "Použil rychlobrzdu a snížil rychlost vlaku ze 135 na 122 km v hodině," řekl Jan Kučera z Drážní inspekce. Za neštěstí podle všeho nemůže.
Zemřeli dva muži a pět žen
"Na místě zahynulo šest osob. Pět žen a jeden muž." řekl Aktuálně.cz krátce před třináctou hodinou mluvčí moravskoslezských hasičů Petr Kůdela. Ženy dosud nebylo možno identifikovat, neměly u sebe žádné doklady.
"Muž, který nehodu nepřežil, vypadl mezi vagony," dodal. Po převozu do novojičínské nemocnice podlehl zraněním i Ukrajinec.
"Doufáme, že jsme už všechny cestující vyprostili," doplnil o půl hodiny později. Zraněných je nakonec pětatřicet, prvotní informace přitom hovořily až o deseti mrtvých a stovce zraněných.
Živě z místa neštěstí: Slyšeli jsme rachot a pak křik |
Trosky vlaku ještě prohledali záchranáři se psy. Chtěli si být jisti, že ve vagonech nikdo nezůstal.
U neštěstí zasahovaly desítky záchranářů
Operační střediska záchranářů v kraji byla zahlcena. K neštěstí vyjelo dvacet sanitek, mimo jiné z Opavy, Ostravy a Vítkova. Celkem u vlaku zasahovalo na šedesát záchranářů. Přiběhli i zdravotníci z místního střediska. S vyprošťováním lidí pomáhalo i sto hasičů a také dva vrtulníky.
Policie uzavřela pro běžnou dopravu všechny přístupové cesty, aby usnadnila příjezdy a odjezdy sanitek. Zpravodaj Aktuálně.cz z místa hlásil, že sanitní vozy jezdily prakticky v nepřetržité koloně. Zraněné se podařilo odvézt během dvou hodin.
Podle šéfa Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje šlo o největší zásah hasičů od povodní, které region postihly v roce 1997.
Nemocnice měly napilno, chyběla jim krev
Horké chvilky zažívali i v nemocnicích. Desítky zraněných totiž sanitky rozvezly do devíti zařízení po celém kraji. Patnáct jich skončilo ve Fakultní nemocnici v Ostravě, kde jedna sanitka střídala druhou a na heliportu přistávaly vrtulníky.
Fakta
Časový sled:- 10:30 - Ve Studénce se hroutí starý most, který právě prochází rekonstrukcí. Během pár vteřin do trosek plnou rychlostí najíždík rychlík EuroCity z Krakova. Jelo v něm 300 - 400 lidí
- cca 10:36 - Na místě jsou první záchranáři, začíná boj o životy
- 10:50 - První informace hovoří o stovce zraněných a deseti mrtvých
- 11:37 - Operační střediska jsou zahlcena, na místě jsou záchranáři z Nového Jičína, Opavy, Ostravy i Vítkova
- 11:48 - Nedaleké nádraží je plné lidí. Pro zraněné létají i dva vrtulníky.
- 12:00 - Fakultní nemocnice v Ostravě spustila traumatologický plán, aby mohla přijmout velký počet zraněných.
- 12:30 - Ostravská fakultní nemocnice skrze televizi žádá dobrovolníky o dárcovství krve
- 12:40 - Záchranáři upřesňují počet obětí: Nehoda si vyžádala 6 lidských životů, mezi mrtvými je pět žen a jeden muž. 35-40 je zraněných, z toho 16 těžce.
- 14:20 - Všichni zranění a mrtví už jsou odvezeni, trosky vlaku teď začali prohladávat záchranáři se psy.
- 14:40 - Na rychlém brífingu přímo na místě nehody oznamuje hejtman Evžen Tošenovský, že jakmile se podaří prověřit, že v troskách už nikdo není, dorazí armáda s těžkou technikou a začne odklízet trosky.
- 15:05 - Hasiči bilancují. Na místě jich zasahovalo 100.
- 16:36 - Nehodu už vyšetřuje policie. Předběžná škoda je 136 milionů korun
Největší ostravská nemocnice spustila ihned po nehodě takzvaný traumatologický plán - připravila režim, který zvládne velký nápor pacientů. "Nyní už byl traumatologický plán odvolán," řekl Aktuálně.cz mluvčí Tomáš Oborný. Ostravským několik hodin chyběla krev pro zraněné.
Pět pacientů přijali v nemocnici Fifejdy, tři hlásí Frýdek-Místek, Hranice na Moravě a Nový Jičín. Dva zraněné odvezly sanitky do Bílovce a Valašského Meziříčí a jednoho do Olomouce. "Vrtulník k nám přivezl jednoho pacienta s mnohočetnými otevřenými zlomeninami. Byl samozřejmě okamžitě operován. Kvůli mimořádné situaci jsme také uvolnili kapacity," uvedl mluvčí tamní fakultní nemocnice Egon Havrlant.
Do Studénky neprodleně dorazili hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský, lidovecký vicepremiér Jiří Čunek i ministr dopravy Aleš Řebíček. Na sever Moravy míří i předseda polské vlády Donald Tusk.
Čunek během improvizovaného brífinku oznámil, že na místo dorazí armáda s těžkou vyprošťovací technikou.
ČD zajistily psychologa, policie už vyšetřuje
Provoz na trati mezi Ostravou a Přerovem byl zastaven. "Mezinárodní vlaky na Slovensko pojedou odklonem přes Horní Lideč, mezinárodní vlaky do Polska odkláníme přes Valašské Meziříčí, vnitrostátní vlaky do Ostravy budou v úseku Ostrava - Hranice a zpět vedeny náhradní autobusovou dopravou. Cestující však musí počítat se zpožděním," vysvětlil Radek Joklík z tiskového odboru Českých drah.
Nezraněné cestující přivezl náhradní vlak na nádraží Praha-Holešovice. Podle jízdního řádu měl vlak EuroCity přijet do Prahy kolem čtrnácté hodiny. Po neštěstí vyslaly České dráhy na nádraží psychologa. Společně s Moravskoslezským krajem také zřídily krizové linky.
Čísla krizových linek: 974 723 201 a 974 723 202 |
Do vyšetřování nehody se už pustila i policie. "Případ převzal vyšetřovatel, který zrovna včera dokončil vyšetřování tramvajové nehody ve Vřesině," připomněl Karel Třetina, náměstek krajského policejního ředitele, jiné neštěstí, kdy se v dubnu srazily na kraji Ostravy dvě tramvaje.
Čtěte: Srážka tramvají v Ostravě: Zemřeli tři lidé
Dnešní neštěstí policie zatím vyšetřuje jako trestný čin obecného ohrožení. "Samotné ohledání místa činu zatím neproběhlo, čekáme, až na místě skončí práci záchranka," doplnil Třetina.
Předběžná škoda je odhadována na 136 milionů korun - 120 milionů na vlakové soupravě, zbytek na kolejích.
Most vedoucí na okraji Studénky pochází z roku 1961 a s jeho opravou se začalo letos v dubnu. Důvodem rekonstrukce byl velmi špatný stav mostní konstrukce. O opravu mostu se stará společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava. Generální ředitel Tomáš Vítek už dorazil na místo neštěstí. "Společnost žádné oficiální vyjádření zatím nevydala," uvedla pro Aktuálně.cz asistentka generálního ředitele.
Vážení čtenáři, vzhledem k tomu, že se v diskusi objevovaly urážlivé a vulgární příspěvky, redakce se rozhodla ji uzavřít. Omlouváme se všem slušným diskutujícím.