"Letecká doprava pořád roste. Letošní rok bude v celé historii rekordní. Čekáme zhruba 18,4 milionu cestujících, což je o 600 tisíc více než v roce 2019," uvedl Jiří Kraus. Loni přes pražské letiště cestovalo 16,2 milionu pasažérů.
Právě poslední předcovidový rok byl dosud vrcholem, co se týče počtu přepravených cestujících. "Pak letectví dostalo ránu. Očekávali jsme, že se na podobná čísla opět dostaneme až v roce 2026. Lidé ale nyní mají chuť víc cestovat, víc poznávat a víc si užívat," dodal.
Ve svých odhadech vychází letiště také z aktuálních trendů v létání. Podle Krause v porovnání s cizinci mezi pasažéry přibývá zejména Čechů. Čím dál oblíbenější jsou charterové lety, opětovnou popularitu zažívají i ty dálkové. Přibývá letů nízkonákladových společností, loni v létě jich bylo o třetinu více než předloni.
Klíčové také je, že roste zájem o lety v zimě. Ještě nikdy letiště v prosinci neodbavilo tolik lidí jako loni, oproti předchozímu roku v zimě létá o deset procent lidí více. "Spolupracujeme i s cestovními kancelářemi, které zaznamenávají velký trend v tom, že lidé létají na lyže do ciziny," vysvětlil Kraus.
To je pro letiště dobrá zpráva. Menší rozdíl mezi zimou a letní sezonou mu umožní lépe využívat zdroje - třeba zaměstnat více lidí na plný pracovní úvazek.
I přes optimistický výhled se Ruzyně dosud vzpamatovávala z covidové krize pomaleji než většina ostatních evropských letišť. To ředitel letiště Jiří Pos přisoudil konci společnosti ČSA.
"Aerolinka přepravovala před covidem dva a půl milionu cestujících ročně, především do evropských hubů, významným hráčem byla v Rusku a na Ukrajině. I proto je letošní léto úspěchem, obešli jsme se bez 1,6 milionu cestujících na východ a stejně se blížíme předcovidovým číslům. Je ale pravda, že náhrada evropských linek není u nás tak rychlá jako jinde," uvedl v rozhovoru pro Hospodářské noviny.