Vlajka nebo plakát s prasátky, na billboardech je to pořád reklama, vymáhá Ťok odstranění poutačů

ČTK ČTK
Aktualizováno 30. 8. 2017 13:35
Reklamní plochy kolem dálnic zřejmě jen tak nezmizí. Podle novely zákona má být od 1. září odstraněno na 3000 billboardů, ale provozovatelé se brání. Z billboardů stáhnou reklamy a nahradí je nekomerčním motivem. Podle právního výkladu Svazu provozovatelů venkovní reklamy se tak vyhnou povinnosti billboardy bourat. "Mrzí mě, že dělají takový trik proti zákonu a chtějí, abych jim k tomu svítil," vyjádřil se ministr dopravy Daniel Ťok (ANO).
Billboardy podél dálnice.
Billboardy podél dálnice. | Foto: Lukáš Werner

Praha - Provozovatelé venkovní reklamy neodstraní billboardy podél dálnic a silnic první třídy. Stáhnou z nich ale reklamy a nahradí je nekomerčním motivem. Podle právního výkladu Svazu provozovatelů venkovní reklamy se tak vyhnou povinnosti billboardy bourat. Na tiskové konferenci to uvedl prezident svazu Marek Pavlas. Ministerstvo dopravy ale musí podle ministra Dana Ťoka (za ANO) postupovat podle zákona a odstranění poutačů začít nařizovat. Posun v názorech nepřinesla ani dnešní odpolední schůzka Ťoka s Pavlasem.

"Jestliže bylo konkrétní zařízení jako reklamní zařízení povoleno tam, kde je umístěno, je to stále reklamní zařízení, i když aktuálně nemá reklamní obsah," uvedl po setkání Ťok. Věří také tomu, že zákon nařizující odstranění billboardů obstojí i před Ústavním soudem, na který se kvůli možnému rozporu novely zákona s ústavními právy na ochranu majetku obrátila skupina 17 senátorů. Pokud by se ale ukázal opak, muselo by ministerstvo pasáže zákona upravit.

Podle novely zákona má k 1. září od silnic v Česku zmizet na 3000 z celkem 25 tisíc poutačů. S odstraňováním reklamních sdělení začali provozovatelé už v minulých dnech, nahradili je státní vlajkou. "Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon," uvedl svaz.

Ne všichni ale sdílejí postoj svazu. Například JCDecaux své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů a smlouvy s inzerenty ukončila k 31. srpnu, řekl generální ředitel firmy Pavel Slabý. Jde o necelou stovku billboardů.

Na místo úplného odstranění by svaz akceptoval omezení počtu billboardů. Zmizet by měly ilegálně postavené panely, které podle Pavlase tvoří třetinu ze všech zákonem dotčených poutačů. Odstranění by se ale nevyhnuly ani poutače s platným stavebním povolením tam, kde je jich příliš mnoho, nebo kde zakrývají hodnotný výhled do krajiny, dodal šéf svazu.

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012, nebudou smět být do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů od silnic první třídy. V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění billboardů. Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Expert na správní právo František Korbel na tiskové konferenci svazu řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a navozuje otázky, zda není protiústavní. Zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku. Vyvlastnění přitom může být provedeno jen ve veřejném zájmu a s náhradou.

Nabízí se podle něho také otázka, zda odstranění billboardů u silnic nenahrává konkurenci, která má poutače postavené v obcích, kde povinnost na jejich odstranění platit nebude. V neposlední řadě se pak Česko vystavuje riziku arbitráží se zahraničními vlastníky, kteří se jejich prostřednictvím mohou domáhat náhrady škody, uvedl právník.

Billboardy rozptylují řidiče méně než výhled na hrad nebo na Ještěd, říká Lukáš Váňa, mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy. | Video: Filip Horký
 

Právě se děje

Další zprávy