Promopro II bobtná, Praha má otazník už nad sto miliony

Sabina Slonková
27. 4. 2011 12:33
Policie hledá desítky milionů z propagační akce hlavního města
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Infobox
Autor fotografie: Jan Langer

Infobox


  • Pražští radní loni přidělili zakázku na propagaci hlavního města společnosti Onyx Advertising
  • Firma na akci dostala padesát milionů korun
  • Do soutěže se nikdo jiný nepřihlásil
  • Analytici ministerstva financí objevili v zakázce nesrovnalosti
  • Kalouskův úřad proto podal trestní oznámení
  • Analytici mají podezření, že část peněz se "cestou ztratila"
  • Firma i bývalé vedení města ale pochybnosti odmítají

Praha - Lukrativní zakázku na propagační kampaň, za kterou hlavní město loni utratilo padesát milionů a dnes ji vyšetřuje protikorupční policie, začne prověřovat i nové vedení pražského magistrátu.

Aktuálně.cz již informovalo, že ministerstvo financí podalo trestní oznámení kvůli podezření, že ze zakázky se "kdesi ztratilo" zhruba dvacet milionů korun. Zástupci ČSSD, která v Praze vládne spolu s ODS, obratem oznámili, že propagační akci detailně prozkoumá i kontrolní odbor magistrátu.

Vnitřní audit by se měl ovšem zaměřit nejen na loňskou část kampaně, ale i na ty předchozí. Celková částka, o níž se v příběhu hraje, tedy přesahuje sto milionů korun z rozpočtu hlavního města.

"Je to vážný případ. Jednoznačně je zralý na to, aby se tím neprodleně zabýval odbor kontroly," sdělil Aktuálně.cz šéf pražské ČSSD, zastupitel a poslanec Petr Hulinský.

"Vnitřní audit by se měl zaměřit i na tu předchozí kampaň, o níž jsme měli rovněž pochybnosti," dodal.

Primátor: Je to další dědictví

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) oznámil, že magistrát je policii plně k dispozici. Současně se ale od zakázky, kterou v minulé radě protlačili jeho straničtí kolegové, jasně distancoval.

"Vnímám to jako dědictví, které jsme zdědili po minulém vedení města, a můžeme jen konstatovat, že uděláme všechno pro to, abychom práci policie a vyšetřování podpořili," prohlásil primátor.

Ať už policie dospěje k jakémukoli závěru, magistrát jej podle Svobody bude respektovat: "Magistrát nabízí veškeré podklady a součinnost. Příslušné závěry z vyšetřování budou pro nás závazné."

Všichni jsou šokováni...

Lukrativní zakázku na "Imageovou reklamní kampaň hlavního města Prahy v zahraničí 2010" přidělili pražští radní reklamní společnosti Onyx Advertising loni v květnu. Firma byla jediným uchazečem v tendru.

Smlouvu pak podepisoval ředitel odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu magistrátu Jan Kněžínek.

Ten, stejně jako zodpovědní občanští demokraté, tvrdí, že ho informace o podezření vůči této zakázce zaskočila. "Jsou to šokující informace," sdělil Kněžínek České televizi.

Kněžínek pak shodně jako bývalý primátor Pavel Bém dodal, že neměl k dispozici žádné relevantní zprávy, které by průběh či důvěryhodnost zakázky zpochybňovaly.

Desetimilionové investice do kampaně, která byla už několikátá v pořadí, kritizovala už v samotném počátku opozice. Výhrady ale měli i někteří experti na cestovní ruch, podle nichž ani předchozí obdobné akce davy turistů do Prahy nepřilákaly.

Samotní zástupci firmy Onyx Advertising pak trvají na tom, že si nejsou vědomi jakéhokoli pochybení, pro které by je měla vyšetřovat policie. Zakázka podle nich proběhla zcela v pořádku.

Případ odstartovalo pátrání ministerstva financí, které nakonec v lednu předalo případ protikorupční policii. Letos je to už druhý známý případ, kdy ministerští analytici podali trestní oznámení kvůli zacházení s veřejnými penězi.

V lednu poslali policii případ Promopro - kauzu, v níž jde o 150 milionů, které se podle analytiků ministerstva „ztratily" v době, kdy tým Alexandra Vondry zajišťoval aktivity spojené s českým předsednictvím EU.

 

Právě se děje

Další zprávy