Ostrava - Nejméně tři roky věděl Dopravní podnik Ostrava o tom, že na tramvajové lince číslo 5 hrozí srážka dvou souprav s cestujícími. Přesto neudělal nic, aby tomu zabránil.
Tyto skutečnosti vyšly najevo pět dnů poté, kdy při čelním střetu tramvají na lince číslo 5 zemřeli tři lidé a další desítky cestujících utrpěly zranění.
K neštěstí došlo v pátek 11. dubna. Dopravní podnik od první chvíle po nehodě tvrdil, že na trase nikdy dříve nenastala situace, při které by k podobné nehodě mohlo dojít. A nebyl prý tedy žádný důvod linku lépe zabezpečit.
Ve středu 16. dubna však samotný dopravní podnik přiznal, že to není pravda.
Mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht pro Aktuálně.cz uvedl:
"V období posledních tří let byly na jednokolejné tramvajové trati zaevidovány dvě dopravní situace, kdy nebylo řidiči tramvají respektováno předepsané křižování ve výhybně. V obou případech jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí tramvaj." |
Do případu vstoupil svědek
K jedné z nejvážnějších havárií v tramvajové dopravě v Česku došlo, když jeden z řidičů nečekal na zastávce jednokolejné trati, až se mine s protijedoucí soupravou, a vyrazil ji naproti.
V nepřehledném úseku už řidiči obou souprav nestačili tramvaje ubrzdit a vozy do sebe čelně narazily.
Případ vyšetřují experti Drážní inspekce a kriminalisté. Až dosud většina zúčastněných dávala vinu jednomu z řidičů. Také Drážní inspekce vydala stanovisko, podle kterého zavinil srážku "lidský faktor".
Jednomu z řidičů by podle této verze hrozil trest až deset let vězení.
Přihlásili se však svědci, kteří tvrdí, že trať je nepřehledná, špatně zabezpečená a bylo tedy jen otázkou času, kdy k podobnému neštěstí dojde.
"Bylo to loni v létě: Prudké brzdění, a co nevidím? Naproti tramvaj. Nejprve jsem myslela, že je to nějaké cvičení. Jeden z vozů potom dlouze couval, řidiči na sebe cosi pokřikovali a klepali si na čelo. Mně však už tehdy šel mráz po zádech," uvedla žena z Ostravy.ˇ
Čtěte svědectví: Nebylo to poprvé. Dopravní podnik lže
Dopravní podnik Ostrava vydal prohlášení krátce poté, kdy Aktuálně.cz toto svědectví publikovalo. Redakce zná jméno i adresu svědkyně, s ohledem na zachování jejího soukromí se však rozhodla je nezveřejňovat.
Žena poslala svou výpověď primátorovi Ostravy, drážní inspekci a dopravnímu podniku. Teprve poté dopravní podnik přiznal, že o nebezpečí na lince číslo 5 věděl.
Současně však dopravní podnik dodává, že na neštěstí nenese žádnou vinu.
"Tyto události nebyly mimořádnými událostmi v drážní dopravě ve smyslu platných zákonů a byly řešeny vnitropodnikově," uvedl ve večerním prohlášení pro Aktuálně.cz mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.
S tím ovšem nesouhlasí například primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD), který poměry v dopravním podniku tvrdě kritizuje.
"Dopravní podnik není řízen jak by měl. Dobří manažeři a odborníci na hromadnou dopravu měli vědět, že podobný úsek v tramvajové síti v Ostravě existuje," prohlásil primátor pro Aktuálně.cz jen několik hodin po nehodě.