Ostrava - V téměř letním počasí, které v pátek 11. dubna odpoledne v Ostravě panovalo, měl už primátor města Petr Kajnar volno. Věnoval se své zahradě, když mu zavolal velitel ostravských hasičů.
Řidič ostravské tramvaje číslo 5 v tu dobu totiž ještě volno neměl. A možná právě jarní únava přispěla k tomu, že způsobil jednu z nejvážnějších nehod v historii tramvajové dopravy v Česku.
"Ten člověk teď musí prožívat peklo," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz primátor Kajnar. "Ale není jediným viníkem. Jeho nadřízení měli vědět, na jak nebezpečný úsek ho s cestujícími posílají."
A.cz: Napadlo vás vůbec někdy, že budete jako první muž svého města muset řešit tak vážnou událost?
Jako primátor Ostravy s tři sta tisíci obyvateli musím počítat s nejrůznějšími situacemi. Přesto jsem doslova lapal po dechu, když jsem se dozvěděl o příčině té tragédie. Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že začátkem třetího tisíciletí může životy desítek cestujících ohrozit tak velmi pravděpodobná událost, jakou je selhání jednoho jediného člověka.
A.cz: Zatím skutečně vše nasvědčuje tomu, že hlavním viníkem je řidič jedné ze souprav. Údajně nepočkal na zastávce na protijedoucí tramvaj a v nepřehledném úseku vyjel druhé soupravě vstříc.
Součet rychlostí obou tramvají přesahoval ve chvíli nárazu 70 kilometrů v hodině. Obě soupravy se do sebe zabořily na hloubku několika metrů. Je zvláštní, že tramvaje za desítky milionů korun jsou konstruovány tak, jakoby k čelnímu nárazu mezi nimi nikdy nemělo dojít. Byl jsem na místě až do noci a viděl to na vlastní oči. Podvozek jedné tramvaje vyskočil během nehody na podvozek té druhé a seřezával vše, co mu stálo v cestě.
A.cz: Znáte tu trať? Jel jste tam někdy tramvají?
Každý v Ostravě a okolí tu linku z Poruby do Kyjovic zná. Je to jedna z nejkrásnějších tratí v republice. Tramvaje tam jedou volnou krajinou mezi poli a v lesích, ta jednokolejka má své nádherné kouzlo. Jezdil jsem tam kdysi už jako kluk starými plošinovými tramvajemi, ale ani tehdy se nic takového nestalo. Až teď v roce 2008. To je opravdu nepochopitelné.
Čtěte více
- Při srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé
- Tragédie v Ostravě, řidičovu chybu už vyšetřuje policie
- Rozhovor s hasičem: Zásah byl bez emocí, jinak to nejde
- Sedmnáct pasažérů z tramvají stále zůstává v nemocnici
- Video z místa neštěstí
- Rozhovor s náměstkem primátora: Bezpečí v tramvaji zůstane pouze na řidiči
A.cz: Lidé z dopravního podniku říkají, že žádný z drážních předpisů na té lince nebyl porušen. Vše bylo prý v pořádku.
To je docela dobře možné. A vidíte, jak málo stačilo a došlo k tragédii. Jedna z vyšetřovacích verzí dokonce říká, že ten řidič se pravděpodobně přehlédnul v rozpisu jízd o jediný řádek. Tato jízda byla totiž v pátek poslední z těch, kdy se tramvaje na trase míjely. Později už tam měla pendlovat jen jedna souprava. Je proto možné, že se řidič spletl a myslel si, že už nastala tato situace.
A.cz: Z toho, co říkáte se dá tušit, že vy osobně za jediného viníka nepovažujete jen toho jednoho řidiče.
Jsem přesvědčený, že dopravní podnik v Ostravě není řízen tak, jak by měl. Dobří manažeři a odborníci na hromadnou dopravu měli přece vědět, že podobný úsek v tramvajové síti v Ostravě existuje. Pokud to nevěděli, nejsou dobrými odborníky. Pokud to věděli a nic neudělali, nesou přinejmenším morální odpovědnost za tuto tragickou událost.
A.cz: Co s tím budete dělat? Tramvaje se srazily v pátek, dnes je sobota a začíná víkend. Čím bude nadcházející pondělí na ostravském magistrátu jiné, než kdyby se v pátek nic mimořádného nestalo?
Postarám se o to, aby v co nejkratší době proběhl v celé dopravní síti města důkladný bezpečnostní audit. Možná, že kromě tohoto jediného místa žádný rizikový úsek na linkách veřejné dopravy v Ostravě neexistuje. Může se však stát, že jich odhalíme desítky. To nedokáži odhadnout, ale po pátečních událostech si nemůžeme dovolit podobnou prověrku ignorovat. Lidé obecně jsou pohodlní hazardéři a jen na nich podobný systém stát nemůže. Budu se také ptát, zda už někdo v dopravním podniku dříve takový audit udělal. Pokud ne, chci vědět proč.
A.cz: A linka číslo pět? Co s ní bude?
Na tu nevyjede jediná tramvaj, dokud nebude absolutně bezpečná. Nejsem odborník na drážní zabezpečovací systémy, ale má původní profese je technická kybernetika. Vím tedy, že na trase z Poruby do Kyjovic se nemusí nic nového a světoborného vymýšlet. Musí přece existovat dost způsobů, jak podobné úseky chránit tak, aby životy lidí nemohlo ohrozit pouhé lidské selhání.
A.cz: Z vašich odpovědí je zřejmé, že tedy neselhal jediný člověk, ale i jistá část firmy, kterou město řídí. Cítíte nějaký závazek vůči všem, které nehoda poškodila?
Především mi je to velmi líto. Tři lidé zatím zemřeli, další jsou v kritickém stavu, desítky cestujících utrpěly různá zranění, šok a psychické trauma. Před třiceti lety jsem jel v Ostravě tramvají, která havarovala na Svinovských mostech. Nebyl to sice čelní náraz, ale i tak to byla obrovská rána a otřes. Manželka utrpěla zranění krční páteře, celé to byl otřesný zážitek. Umím se proto vžít i do situace lidí, kterým se v pátek v těch tramvajích třeba ani nic vážnějšího nestalo. Stres z takové havárie však bývá obrovský.
A.cz: Dočkají se cestující od města nějaké satisfakce?
To je jisté. Jen se mě v tuto chvíli neptejte, jak konkrétně bude vypadat. Určitě si zaslouží omluvu a finanční odškodnění. O tom však nemohu rozhodovat sám. O tom musíme velmi důkladně a zodpovědně jednat.
A.cz: Myslíte na toho řidiče, který zřejmě vyjde z celé události jako její hlavní viník? Čeká ho soud a možná i vězení.
Za nic na světě bych nechtěl prožít takové peklo, v jakém se jistě ten člověk ocitl. Nevím, kdo to je, ani jak se jmenuje, prostě toho muže vůbec neznám. Přesto přepokládám, že k nehodě nedošlo z jeho špatné vůle nebo z lajdáctví. Dost možná je to poctivý člověk, výborný řidič tramvaje, profesionál a slušný chlap. A stačilo jediné přehlédnutí nebo zaváhání... Nad tím se prostě nedá jen mávnout rukou.