Primátor po tragédii: Nevíme, kde hrozí další neštěstí

Tomáš Netočný
13. 4. 2008 0:00
První muž Ostravy o bezpečnosti městské dopravy
Záchranáři v akci po pátečním neštěstí.
Záchranáři v akci po pátečním neštěstí. | Foto: Hasičský záchranný sbor

Ostrava - V téměř letním počasí, které v pátek 11. dubna odpoledne v Ostravě panovalo, měl už primátor města Petr Kajnar volno. Věnoval se své zahradě, když mu zavolal velitel ostravských hasičů.

Řidič ostravské tramvaje číslo 5 v tu dobu totiž ještě volno neměl. A možná právě jarní únava přispěla k tomu, že způsobil jednu z nejvážnějších nehod v historii tramvajové dopravy v Česku.

"Ten člověk teď musí prožívat peklo," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz primátor Kajnar. "Ale není jediným viníkem. Jeho nadřízení měli vědět, na jak nebezpečný úsek ho s cestujícími posílají."

A.cz: Napadlo vás vůbec někdy, že budete jako první muž svého města muset řešit tak vážnou událost?

Jako primátor Ostravy s tři sta tisíci obyvateli musím počítat s nejrůznějšími situacemi. Přesto jsem doslova lapal po dechu, když jsem se dozvěděl o příčině té tragédie. Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že začátkem třetího tisíciletí může životy desítek cestujících ohrozit tak velmi pravděpodobná událost, jakou je selhání jednoho jediného člověka.

Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).
Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD). | Foto: Ostravský magistrát

A.cz: Zatím skutečně vše nasvědčuje tomu, že hlavním viníkem je řidič jedné ze souprav. Údajně nepočkal na zastávce na protijedoucí tramvaj a v nepřehledném úseku vyjel druhé soupravě vstříc.

Součet rychlostí obou tramvají přesahoval ve chvíli nárazu 70 kilometrů v hodině. Obě soupravy se do sebe zabořily na hloubku několika metrů. Je zvláštní, že tramvaje za desítky milionů korun jsou konstruovány tak, jakoby k čelnímu nárazu mezi nimi nikdy nemělo dojít. Byl jsem na místě až do noci a viděl to na vlastní oči. Podvozek jedné tramvaje vyskočil během nehody na podvozek té druhé a seřezával vše, co mu stálo v cestě.

A.cz: Znáte tu trať? Jel jste tam někdy tramvají?

Každý v Ostravě a okolí tu linku z Poruby do Kyjovic zná. Je to jedna z nejkrásnějších tratí v republice. Tramvaje tam jedou volnou krajinou mezi poli a v lesích, ta jednokolejka má své nádherné kouzlo. Jezdil jsem tam kdysi už jako kluk starými plošinovými tramvajemi, ale ani tehdy se nic takového nestalo. Až teď v roce 2008. To je opravdu nepochopitelné.

A.cz: Lidé z dopravního podniku říkají, že žádný z drážních předpisů na té lince nebyl porušen. Vše bylo prý v pořádku.

To je docela dobře možné. A vidíte, jak málo stačilo a došlo k tragédii. Jedna z vyšetřovacích verzí dokonce říká, že ten řidič se pravděpodobně přehlédnul v rozpisu jízd o jediný řádek. Tato jízda byla totiž v pátek poslední z těch, kdy se tramvaje na trase míjely. Později už tam měla pendlovat jen jedna souprava. Je proto možné, že se řidič spletl a myslel si, že už nastala tato situace.

A.cz: Z toho, co říkáte se dá tušit, že vy osobně za jediného viníka nepovažujete jen toho jednoho řidiče.

Jsem přesvědčený, že dopravní podnik v Ostravě není řízen tak, jak by měl. Dobří manažeři a odborníci na hromadnou dopravu měli přece vědět, že podobný úsek v tramvajové síti v Ostravě existuje. Pokud to nevěděli, nejsou dobrými odborníky. Pokud to věděli a nic neudělali, nesou přinejmenším morální odpovědnost za tuto tragickou událost.

A.cz: Co s tím budete dělat? Tramvaje se srazily v pátek, dnes je sobota a začíná víkend. Čím bude nadcházející pondělí na ostravském magistrátu jiné, než kdyby se v pátek nic mimořádného nestalo?

Postarám se o to, aby v co nejkratší době proběhl v celé dopravní síti města důkladný bezpečnostní audit. Možná, že kromě tohoto jediného místa žádný rizikový úsek na linkách veřejné dopravy v Ostravě neexistuje. Může se však stát, že jich odhalíme desítky. To nedokáži odhadnout, ale po pátečních událostech si nemůžeme dovolit podobnou prověrku ignorovat. Lidé obecně jsou pohodlní hazardéři a jen na nich podobný systém stát nemůže. Budu se také ptát, zda už někdo v dopravním podniku dříve takový audit udělal. Pokud ne, chci vědět proč.

A.cz: A linka číslo pět? Co s ní bude?

Na tu nevyjede jediná tramvaj, dokud nebude absolutně bezpečná. Nejsem odborník na drážní zabezpečovací systémy, ale má původní profese je technická kybernetika. Vím tedy, že na trase z Poruby do Kyjovic se nemusí nic nového a světoborného vymýšlet. Musí přece existovat dost způsobů, jak podobné úseky chránit tak, aby životy lidí nemohlo ohrozit pouhé lidské selhání.

A.cz: Z vašich odpovědí je zřejmé, že tedy neselhal jediný člověk, ale i jistá část firmy, kterou město řídí. Cítíte nějaký závazek vůči všem, které nehoda poškodila?

Foto: Hasičský záchranný sbor

Především mi je to velmi líto. Tři lidé zatím zemřeli, další jsou v kritickém stavu, desítky cestujících utrpěly různá zranění, šok a psychické trauma. Před třiceti lety jsem jel v Ostravě tramvají, která havarovala na Svinovských mostech. Nebyl to sice čelní náraz, ale i tak to byla obrovská rána a otřes. Manželka utrpěla zranění krční páteře, celé to byl otřesný zážitek. Umím se proto vžít i do situace lidí, kterým se v pátek v těch tramvajích třeba ani nic vážnějšího nestalo. Stres z takové havárie však bývá obrovský.

A.cz: Dočkají se cestující od města nějaké satisfakce?

To je jisté. Jen se mě v tuto chvíli neptejte, jak konkrétně bude vypadat. Určitě si zaslouží omluvu a finanční odškodnění. O tom však nemohu rozhodovat sám. O tom musíme velmi důkladně a zodpovědně jednat.

A.cz: Myslíte na toho řidiče, který zřejmě vyjde z celé události jako její hlavní viník? Čeká ho soud a možná i vězení.

Za nic na světě bych nechtěl prožít takové peklo, v jakém se jistě ten člověk ocitl. Nevím, kdo to je, ani jak se jmenuje, prostě toho muže vůbec neznám. Přesto přepokládám, že k nehodě nedošlo z jeho špatné vůle nebo z lajdáctví. Dost možná je to poctivý člověk, výborný řidič tramvaje, profesionál a slušný chlap. A stačilo jediné přehlédnutí nebo zaváhání... Nad tím se prostě nedá jen mávnout rukou.

 

Právě se děje

Další zprávy