Praha/Olomouc - České dráhy prodávají jízdné s příplatkem za vlak Supercity, kterým není pendolino.
Redakci Aktuálně.cz se přihlásil zákazník, který koupil lístek na pendolino s desetidenním předstihem v Praze Holešovicích.
"Sobotní cesta do Olomouce byla v pořádku. Při návratu téhož dne však pendolino nahradil běžný rychlík," uvedl cestující. Za jízdenku na pendolino přitom zaplatil pět set osm korun a to je od 200 korun více, než je běžné jízdné.
Protože cestoval s manželkou, přišla je jízdenka o 400 korun dráž. Luxusní službu, která je vlajkovou lodí Českých drah, však nedostali.
"Rozhodnutí o sobotní náhradě pendolina jsou operativní, rozhodne se o nich většinou ve středu, kdy informujeme prodejce jízdenek, veřejnost prostřednictvím internetu a infolinky," uvedl mluvčí Český drah Ondřej Kubala.
Cestujícím, kteří si lístek koupili v předstihu, však může varování z webu drah uniknout. Jasno nemusí mít ani v tom, zda mohou žádat vrácení "pendolínového" příplatku.
Neplaťte za službu, která není
V sobotu 28. června upozornily dráhy své cestující na olomouckém hlavním nádraží pouze na to, že pendolino vystřídá běžný vlak. "O vrácení příplatku se nikdo nezmínil," uvedl cestující.
Ne všichni zaměstnanci drah totiž o možnosti vrácení příplatku věděli.
Proč nepřijelo pendolino?
- 1 pendolino je stále v opravě po loňské nehodě u Horních Počernic
- po ujetí 700 tisís km čeká pendolino 40 denní "vyvazovací oprava"
- zbylá pendolina si občas vyžádají noční, či několikadenní, servis
- ČD objednaly 10 souprav, miliardu spolka neúspěšná výroba v ČKD. Náhradní výrobce dodal 7 souprav za 3,5 miliardy
"Průvodčí vlaku jsem žádal o vrácení příplatku za místenku, či informaci, kde mi vykompenzují finanční rozdíl. Odpověděla, že ona mi peníze nevrátí, ať to zkusím v cílové zastávce, že prý však nepochodím."
Mluvčí Českých drah Kubala připustil, že dráhy udělaly chybu. "Cestující narazili na našeho zaměstnance, který nebyl dobře informovaný," uvedl.
Příplatek za místo je opodstatněný komfortem cesty v pednolinu.
"Venku bylo horko, náhradní vlak neměl klimatizaci. Rozdíl šestimístného kupé v rychlíku a dvojsedačky v pendolinu, stejně tak hlučnosti, jsou značné," popsal cestu zákazník Českých drah.
"Peníze mi nakonec vrátili, ale až v pokladně v Praze Holešovicích. Kdybych se však sám nezeptal, nikdo z Českých drah mi tuto možnost nenabídnul," dodává cestující.
České dráhy: Peníze vrátíme
"Na vrácení příplatku či adekvátní výměnu spoje má cestující právo," komentoval situaci Kubala.
Důvodem výměny soupravy pendolino za rychlík jsou podle drah postupné opravy rychlovlaků nezbytné po ujetí sedmi set tisíc kilometrů. Výměnou je zasažen méně vytížený sobotní spoj z Prahy do Ostravy v 13:23 a zpět v 17:20.
Mluvčí drah zároveň uvedl, že nenastanou-li vyjímečné události jako střet pendolina s vozidlem či osobu, proběhne výměna pendolin o prvním červencovém víkendu naposled.
Kolize a poruchy se však pendolinu nevyhýbají.
Čtěte více: Škoda na Pendolinu je 25 milionů. Kdo nařízl kolej?
Zdražují, i slevy
České dráhy nabízejí zákaznické jízdné a prodej levnějších jízdenek přes internet.
Z Brna do Prahy se tak ještě v prosinci loňského roku při troše štěstí při koupi zákaznické tzv. Štastné eLišky cestovat za pětatřicet korun, ne nadlouho.
Již v dubnu stejná jízdenka přišla na sedmdesát korun a od poloviny června zaplatí cestující sto pět korun. Tyto slevy jsou však dostupné pouze držitelům zákaznických IN-Karet. Zlevněné jízdné tak využívají čtyři procenta cestujících.
Loni využilo k přepravě vlaku zhruba 182 miliónů cestujících, o milión více než předloni. Hospodaření ČD skončilo poprvé v jejich novodobé historii ziskem padesáti dvou milionů korun.
Čtěte dále:
Internetové jízdenky drah se stávají hitem